Mazda dör vid inbromsning

gustaf_andersson
19 januari 2017 · 4 Inlägg

Hej!
Jag har en mazda b1800 från 77 och behöver hjälp då hon dör vid inbromsningar.
Jag har skruvat på förgasaren och det har inte blivit någon skilland, pumpen pumpar på som den ska.
Så när jag bromsar så får hon ingen bensin av någon anledning och om jag backar lita sakta och bromsar till så går hon upp lite i varv i stället och jag har ingen aning om varför!
Vad kan felet vara??
mvh
gustaf

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Ska vi gissa på igensatt bränslefilter?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
gustaf_andersson
19 januari 2017 · 4 Inlägg

tommen1 skrev:
Ska vi gissa på igensatt bränslefilter?

Bränslefiltret är bytt för bara några vekor sedan

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Var filtret igensatt eller varför byttes det?
Sen f ö kan man tänka sig att det är bränsletrycket som försvinner och då kanske pumpen är misstänkt..

Senast redigerat av tommen1 (20 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
gustaf_andersson
20 januari 2017 · 4 Inlägg

tommen1 skrev:
Var filtret igensatt eller varför byttes det?
Sen f ö kan man tänka sig att det är bränsletrycket som försvinner och då kanske pumpen är misstänkt..

Av någin anledning så fanns det inget filter förutan ett litet "filter" som satt i nippeln till förgasaren o det var igentäpt så jag fick göra rent det.
(bilen är precis införskaffad)
Skulla man skaffa en starkare pump då eller vad ska man göra åt det?

jaka54
20 januari 2017 · 5 715 Inlägg

Hej!
Är det meknisk pump (sitter på motorblocket) eller elektrisk pump (sitter ofta i tanken)?

Hade samma fel som du för många år sedan att bilen (Audi 100 )la ibland av när man bromsade och felet då var laddningsregulatorns kol som var nerslitna vilket fick till föjd att genertorn inte laddade tillräckligt och  när spänningen på batteriet sjönk för lågt blev det inte tillräcklig gnista vid låga varvtal.

gustaf_andersson
20 januari 2017 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är det meknisk pump (sitter på motorblocket) eller elektrisk pump (sitter ofta i tanken)?

Hade samma fel som du för många år sedan att bilen (Audi 100 )la ibland av när man bromsade och felet då var laddningsregulatorns kol som var nerslitna vilket fick till föjd att genertorn inte laddade tillräckligt och  när spänningen på batteriet sjönk för lågt blev det inte tillräcklig gnista vid låga varvtal.

Det sitter en eftermonterad pump (biltema pump tror jag) som förra ägaren har satt dit, men den pumpar på bra.
Då får jag absolut ta och kolla kolen på laddningsregulatorn och se om det behöver bytas!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang