Bmw E30 V8

holaxx
19 januari 2017 · 12 Inlägg

Tjenare, undrar om vad det skulle finnas för möjligheter att byta en BMW E30 till en V8 motor i Sverige?
Kommer den någonsin gå igenom besiktning och tror ni det finns någon verkstad som gör detta eller ska man göra det själv?

Skulle ju gärna få motorbytet så bra som möjligt om det är ett byta som är möjligt i Sverige, så verkstad skulle inte sitta dåligt.


Tack så mycket, om det är någon som har gjort ett byte på en E30 , berätta gärna.. annars om ni har bytt någon annan bil, kan det vara intressant med smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2017 · 17 478 Inlägg

Hade du tänkt att hoppa ner en Bmw-maskin under huven eller annan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
19 januari 2017 · 5 839 Inlägg

Det finns många exempel på folk som stoppat ner en BMW-V8 i en E30, det går till och med att få lagligt. Man måste dock byta tillräckligt mycket delar för att det skall kunna klassas som "ombyggt fordon", annars klarar man inte effektkraven. Största problemet är tyngden, BMW:s V8 är tung. Dels får man antagligen bygga om framvagnen eftersom den nog inte är godkänd för den tyngden, dels blir ju hela bilen framtung. En liten, lätt bil som E30 passar bättre med fyrcylindrig turbomotor, satsa på en saabmotor eller VW 1,8T istället.

MrMcMuffinMan
19 januari 2017 · 18 Inlägg

För att få den laglig är det mycket meck, antar att du syftar på 4-liters så det man får göra är att först stoppa ner en 3-liters, m60b30, och SFRO-regga för att sen byta till 4-liters som ser exakt likadan ut för en besiktningsman som tittar på den. Då är den ju faktiskt inte laglig ändå men du kommer undan med det och får den genom besiktning.

Angående verkstad så har jag själv svårt att hitta någon som ens vill byta låda i min bil så att utföra 2 specialjobb som motorbyte och allt som tillkommer för att SFRO-regga så är det nog en hysteriskt dyr historia.. Alltså ett äventyr man troligtvis ger sig på om man kan göra allt själv och är villig att lägga många timmar på det.

Finns rätt mycket trådar där V8-byggen dokumenteras och även på youtube hittar du väldokumenterade byggen.

Senast redigerat av MrMcMuffinMan (19 januari 2017)

hardrox
20 januari 2017 · 731 Inlägg

Jag har en e30 som är reggad med v8, inga problem smile

Audi RS3 (2018)
holaxx
27 februari 2017 · 12 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Hade du tänkt att hoppa ner en Bmw-maskin under huven eller annan?

Jag såg att ford 5.0 var en populär motor?

holaxx
27 februari 2017 · 12 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det finns många exempel på folk som stoppat ner en BMW-V8 i en E30, det går till och med att få lagligt. Man måste dock byta tillräckligt mycket delar för att det skall kunna klassas som "ombyggt fordon", annars klarar man inte effektkraven. Största problemet är tyngden, BMW:s V8 är tung. Dels får man antagligen bygga om framvagnen eftersom den nog inte är godkänd för den tyngden, dels blir ju hela bilen framtung. En liten, lätt bil som E30 passar bättre med fyrcylindrig turbomotor, satsa på en saabmotor eller VW 1,8T istället.

Okej, låter intressant, vad skulle man kunna ta ut för effekt ur en sådan motor?

holaxx
27 februari 2017 · 12 Inlägg

hardrox skrev:
Jag har en e30 som är reggad med v8, inga problem smile

Jasså? Hur kommer du förbi besiktningen? Byggde du den själv?

holaxx
27 februari 2017 · 12 Inlägg

MrMcMuffinMan skrev:
För att få den laglig är det mycket meck, antar att du syftar på 4-liters så det man får göra är att först stoppa ner en 3-liters, m60b30, och SFRO-regga för att sen byta till 4-liters som ser exakt likadan ut för en besiktningsman som tittar på den. Då är den ju faktiskt inte laglig ändå men du kommer undan med det och får den genom besiktning.

Angående verkstad så har jag själv svårt att hitta någon som ens vill byta låda i min bil så att utföra 2 specialjobb som motorbyte och allt som tillkommer för att SFRO-regga så är det nog en hysteriskt dyr historia.. Alltså ett äventyr man troligtvis ger sig på om man kan göra allt själv och är villig att lägga många timmar på det.

Finns rätt mycket trådar där V8-byggen dokumenteras och även på youtube hittar du väldokumenterade byggen.

Okej, jag bara är väldigt intresserad i just en e30 och den skulle vara riktigt grym med en v8 i. Jag ser att alla e30 kommer med så låga motor effekter och skulle vilja ha något på 400+hk. Började söka och fick resultatet att e30 med ford 5.0 var poppis, men det låter nästan omöjligt i Sverige?

Moggen
28 februari 2017 · 20 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det finns många exempel på folk som stoppat ner en BMW-V8 i en E30, det går till och med att få lagligt. Man måste dock byta tillräckligt mycket delar för att det skall kunna klassas som "ombyggt fordon", annars klarar man inte effektkraven. Största problemet är tyngden, BMW:s V8 är tung. Dels får man antagligen bygga om framvagnen eftersom den nog inte är godkänd för den tyngden, dels blir ju hela bilen framtung. En liten, lätt bil som E30 passar bättre med fyrcylindrig turbomotor, satsa på en saabmotor eller VW 1,8T istället.

Ursäkta men en saab motor eller vw 1.8T ?
Vore att direkt häda med ett sådant byte.. speciellt i en E30. Vore som att stoppa en japs motor i en gammal jänk i min mening.

en BMW v8 tex M60 eller M62  som sitter i E34/E32 samt E39/E38. motorn väger 146 respektive 140kg.
M20B25 som sitter i E30 325 väger 119kg.
BMW v12 M70B50 väger 157kg.

Finns väldigt många som stoppat in en v8 i E30. finns massor med projekt trådar om detta på diverse forum, även här. Denna motor kan man få långt bak i motorrummet eftersom den är kort, så viktfördelningen blir ändå bra, är ju trots allt inte såå mycket tynge än en m20.  Men att göra detta på verkstad... Se till att ha sjukt stor plånbok i så fall. Om någon skulle ta på sig det vill säga.

Googla på diverse E30 v8 projekt så kan du hitta mycket bra läsning.

Ford F250 "7.3 Powerstroke Crew Cab" (1996)
BMW 325i "Padden" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang