Nu är sista elen dragen till lyften och provkördes igår kväll/natt, ja jag vet att kabeln hänger i luften mellan pelaren och väggen men ska fixas ett plattjärn där emellan som kabeln kommer fästas i Nu känns de riktigt skönt när man har lyften uppe och fungerande. De som är kvar att göra innan den kan användas är att fixa en längre hylsa så expandrarna kan dras åt för bottnat den hylsan jag har, trist men så är de . Sedan hitta ny längre vajer som är för synkroniseringen mellan pelarna, samt se om man kan hitta en ny oljebehållare till ena pelaren sen ska dom bara fyllas med olja så man kan köra. Skönt med självsmörjande system till kulskruvarna
Va en stund sen men nu har de hänt en liten grej de är nämligen såhär att jag köpte mig en liten julklapp som jag kände behövs i garaget
Julklappen består av en Kemppi MiniarcMig EVO 200A, Esab hjälm, en rulle tråd, gastub, snabbkoppling till tuben sen fick jag ett par handskar på köpet. Känns riktigt bra faktiskt
Bilen är äntligen uppe på lyften som ni ser så nu är de dags att ta tag i framvagns byggandet på riktigt, sen kommer plattjärnen som jag köpt underlätta riktigt mycket
Titta nu har de faktiskt hänt någonting med framvagnen
Började lite på bilen i måndags med att plocka ner mina provisoriska lösningar för länkarmar, länkarmsfästen, styrväxeln osv. Jag fick kapa bort plattjärnen jag punktat på rambenen för bakre länkarmsinfästningen då dom inte hamna riktigt rätt och slipat till rambenen igen så dom är punktfria. Idag (onsdag) åkte jag och polaren ut monterade adapter plattorna eller vad man ska kalla dom skruvade fast E36 framvagnsbalken, sedan hängde vi upp länkarmarna skruvade fast spindeln i länkarmen och provade oss fram lite olika placeringar. Jag tror vi hittade en ganska bra placering på bakre länkarmsinfästningen så ska punkta dit plattjärnen och ställa bilen på hjul för att se hur hjulen hamnar i hjulhusen, vill ju att dom hamnar hyfsat i centrum
Hoppas detta var en lite roligare uppdatering än dom tidigare och att fler väljer att följa bygget
Va ute en liten sväng i garaget idag, punktade fast bakre länkarmsinfästningen där jag och polaren måttat ut vart de skulle hamna. Monterade på hjul och sänkte ner bilen på baken för att se hur hjulen hamna i hjulhusen och tycker de vart ganska bra faktiskt. Självklart ska coiloversen justeras lite
Bygget har stannat upp lite då jag tagit på mig att koppla in polarens sprut i hans e36a med M50B30 turbo
Här kommer lite bilder på de som är gjort i dagsläget
Här har jag lött på kablar till spridar motstånden och så ser man huvudrelät
Sen måste man självklart ha flätad kabelstrumpa för snyggare look
Förberett jord och signal kabeln till huvudrelät
Fixade både kam och vevtrigger kablarna med insuget monterat för att se hur kablarna skulle dras
Efter de fixade jag kablarna till alla spridare på mitt temporära bord
Sen åkte de på en strumpa Efter de var de spolarnas tur
Inte helt nöjd med kablarna till spolarna då man kunnat gjort de smidigare och bättre känner jag, men man lär sig när man håller på
Och här är jag idagsläget, är en del givare kvar som ska kopplas in samt soppa pumpar i skuffen. När alla kablar är klara så ska dom stiftas in i torped kontakten sen ska de bara göras liknande på motsvarande sida vid styrsystemet
Nu har jag varit ute i garaget och gjort lite små grejer, som rivit ut orgkylaren som läcker när den blir varm. Sen snackade jag med en polare för ett bra tag sen om att göra ett täcklock där fördelaren sitter org, så han ritade upp ett lock med bmws M logga. Vart riktigt snyggt faktiskt