Få igång motorn, Toyota KE35 (Barn Find)

Glenn9K Montör
21 januari 2017 · 664 Inlägg

God afton på er.

Drog hem ett barn find för ett par veckor sedan, en Toyota KE35 Corolla Coupé -78. Bilen är avregistrerad och jag behöver därmed göra ny ursprungskontroll etc för att få den registrerad igen. Detta medför att jag måste få igång originalmotorn om den ska få rulla på gata igen.

Mätte upp kompressionen enligt nedan:

Cyl 1: 10bar
Cyl 2: 8bar
Cyl 3: 10,8bar
Cyl 4: 7,75bar

Hur noga var biltillverkarna (i detta fallet Toyota) förr i tiden? Såhär stora skillnader bör det väl knappast vara mellan cylindrarna även om det är en gammal bil? Den skall enligt uppgift bara ha rullat ca 90000km mellan 1978-1984 och stått sedan dess.

Sen så finns det ingen gnista, antar att det bara är att se över kablar etc, kanske byta tändspolen eller nånting. Mindre problem.

Förgasaren är delvis isärplockad och ser förjävlig ut. Funderar på om bilen gått dåligt och någon har påbörjat en felsökning genom att börja riva isär förgasaren, men att grundproblemet legat i kompressionen?

Någon som har lite input? Motorn är en Toyota 3K-C med Aisin-förgasare.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
xXSammy
21 januari 2017 · 6 569 Inlägg

Bilen borde gå hyfsat ändå med den kompressionen, däremot lär du ju inte få igång den utan gnista wink
Tankat med ny bensin? Nya tändstift är inte fel heller.

De/Dem
Glenn9K Montör
21 januari 2017 · 664 Inlägg

xXSammy skrev:
Bilen borde gå hyfsat ändå med den kompressionen, däremot lär du ju inte få igång den utan gnista wink
Tankat med ny bensin? Nya tändstift är inte fel heller.

Haha, givetvis inte. Och absolut inte med förgasaren som den är nu. Har hittat nya förgasare (kopior ofc) på Ebay för ca 1000kr. Funderar på att köpa en sådan, slappa dit den, i med fräsch soppa och gnista, och se om den funkar. Men kände mig osäker på om det är värt det med tanke på kompressionen.

Samtidigt så behöver ju motorn egentligen bara fungera hjälpligt, så att jag kan få den igenom en registrering. Lär väl knappast köra med originalmotorn i långa loppet.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
MickeEng
21 januari 2017 · 479 Inlägg

Hallå
Det med kompressionen är inte något problem. Jag skulle göra en ordentlig service på motorn.
Tömma tanken och fylla på ny bensin. Höra med förra ägaren om den gick när den ställdes undan.
Gjorde en genom gång av elsystem till motor och bränsle system till en Taunus som inte hade varit igång på 10 år och den starta på andra försöket.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang