Motorlampan lyser?

tigge
14 januari 2017 · 27 Inlägg

Tråd från 2017 /mod


Hej!

Jag har en Tiguan -11 och igår började motorlampan lysa, trots det går bilen lika bra som vanligt. Jag fick ett kortare motorstopp vid en korsning och ett par minuter efter det började motorlampan att lysa. Det måste nog vara en tillfällighet?!

Är det någon som vet om jag själv kan försöka släcka lampan (utan att besöka en verkstad) för att se om det kanske rör sig om ett tillfälligt fel?
Jag provade med att koppla bort batteriet 10 min men det hjälpte inte.

Vänliga hälsningar

Cupra_
14 januari 2017 ·

Ja, om du har en felkodsläsare kan du göra det. Finns ju billigare som körs via app och blåtand.. Jag hade dock kollat vad felkoden innebar först, så du inte åker runt med något allvarligt fel som kan bli värre.

Senast redigerat av Deception (14 januari 2017)

simlar
14 januari 2017 · 5 516 Inlägg

Moderna bilar går ej att radera felkoder på genom att lossa batteripolen, oftast får man bara fler felkoder av det.
Läs ut koderna är ett måste för att guida en i rätt riktning om vad som kan fela.

Vad är det för motor i bilen?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tigge
15 januari 2017 · 27 Inlägg

Tack för svaren!

I handboken står det att om lampan inte blinkar är det inte lika bråttom till verkstan som om den blinkar.

Jag kan inte motorkoden på bilen men det är en bensinare, tsi 150 Hk.

Ok, jag får skaffa mig en sån där felkodsläsare, fanns visst många under 300 kr.

tigge
21 januari 2017 · 27 Inlägg

Hej igen, har nu köpt en felkodsläsare och fick fram koden P0016 som betyder "Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation (Bank 1 Sensor A".

Har läst om det och det kan ha med timingen mellan kamaxel och vevaxel att göra, dvs kamkedjan och spännare?!

Jag spelade in ljudet från motorn på tomgång. Vad tror ni, låter detta normalt eller ...?
http://hem.bredband.net/b158490/TSI_1_4_motorljud.avi

Mvh

Cupra_
21 januari 2017 ·

Det låter som ett svagt lite dunkande ljud i bakgrunden.. De där motorerna låter ofta nästan lite som en diesel, men det där dunkande ljudet låter inte allt för bra. KAN vara så att kedjan är sträckt. Alternativt att en sträckare har gett upp.

Oavsett så hade jag inte ignorerat problemet. Om det vill sig illa och kedjan verkligen är sträckt så kommer du köra sönder massor i motorn om du inte gör något åt det.
Har du tur kan det vara vevaxellägesgivaren som spökar, så var det på min passat. Men den har en helt annan motor. En bekants 1,2tsi sträcktes kedjan på när bilen gått 3000 mil, så det är 50/50.
Mitt tips är att om du inte har någon form av garanti kvar, kolla vad din försäkring täcker, sen åker du till Volkswagen med bilen.

Senast redigerat av Deception (21 januari 2017)

simlar
21 januari 2017 · 5 516 Inlägg

Eftersom du har 1,4TSI motor så betyder koden i 9 fall av 10 att kedjan har sträckt sig/kuggat och måste bytas.
Tyvärr väldigt vanligt på 1,4TSI, om bilen är servad enligt VW-serviceschemat finns det chans att du kan få det på goodwill hos ÅF-verkstad.

Enklaste sättet är att nolla motorn och kontrollera ventiltiderna med kamaxellåsningsverktyget. Tror verktyget finns att köpa på t.ex biltema.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tigge
21 januari 2017 · 27 Inlägg

Tack för info!
Ja, jag har tänkt köra förbi verkstan på måndag morgon så får jag höra vad de säger.
Min bil har gått ca 6700 mil och tillverkades i dec. 2010, dvs ca 6 år. Maskinskadeförsäkringen täcker upp till 12000 eller 8 år.

Jag tycker kamkedje-problem borde ges som Goodwill av VW inte ersättas av försäkringsbolag.

Cupra_
22 januari 2017 ·

tigge skrev:
Tack för info!
Ja, jag har tänkt köra förbi verkstan på måndag morgon så får jag höra vad de säger.
Min bil har gått ca 6700 mil och tillverkades i dec. 2010, dvs ca 6 år. Maskinskadeförsäkringen täcker upp till 12000 eller 8 år.

Jag tycker kamkedje-problem borde ges som Goodwill av VW inte ersättas av försäkringsbolag.

Om bilen är servad enligt bok och endast hos VW så kan de ev erbjuda goodwill. Min mor hade servat sin en gång på autoexperten och blev därför vägrad goodwill, fick ta det på försäkringen. Men bilen blev lagad i alla fall.

tigge
22 januari 2017 · 27 Inlägg

Ok, då är det ingen ide att söka goodwill för jag har nästan bara servat på auktoriserad verkstad dock alltid enligt bok. Har inte fått nån bättre service på VW.

En sak jag inte förstår med kamkedjan är hur de kan bli sträckta utan att den går av direkt? Det är väl härdat stål?

Det andra jag inte heller förstår är varför inte bilen ger ett mera allvarligare felmeddelande när detta inträffar utan bara tänder motorlampan, den blinkar inte ens, och i handboken står det bara att något kan vara fel på katalysator. Jag tycker nästan bilen borde gå in nåt felsäkert läge eller inte starta alls. Kan tänka mig att några kan köra omkring i flera veckor och tro att det inte är ett akut fel.

NIzmO Ollikkala Racing
22 januari 2017 · 1 724 Inlägg

Många moderna bilar har det där problemet med kamkedjor just nu, tunnare kedjor för minskad friktion och bättre miljövärden är boven.

När kedjan sträcker sig lite lite så känner sensorerna att det inte står riktigt rätt till men det är inte så mycket att bilen ska börja gå dåligt och i din bils fall då få en blinkande motorlampa, går säkert att köra vidare ett tag till men inget man vill rekommendera för att risken finns ju att det kan bli ett ras.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
tigge
22 januari 2017 · 27 Inlägg

Vad är det mest troliga som händer, att bilen först börjar gå dåligt eller kan kedjan gå av före det? Blir det alltid ett ras då?

Någon som vet hur felsökningen på en verkstad går till. Är det så att man måste lyfta ut motorn för se felet?

simlar
22 januari 2017 · 5 516 Inlägg

tigge skrev:
Vad är det mest troliga som händer, att bilen först börjar gå dåligt eller kan kedjan gå av före det? Blir det alltid ett ras då?

Någon som vet hur felsökningen på en verkstad går till. Är det så att man måste lyfta ut motorn för se felet?

Vanligast om man fortsätter köra så kuggar kedjan till slut så pass att ventilerna tar i kolvarna och då måste även topplocket bytas.
Inte säkert man märker att motorn går dåligt innan kedjan kuggar om nog mycket.
Har aldrig varit med om att kedjan gått av så det lär inte hända.

På verkstad för att kolla om kedjan kuggat tar man ut 1ans tändstift, monterar en adapter och en indikatorklocka och vrider motorn så 1an står i övre dödpunkt.
Sen lossar man täcklocken bak på  topplocket och sätter in kamlåsningsverktyget/kollar om hålen i kamaxlarna för låsningsverktyget står i rätt läge.

Tar runt 30-60min att kolla ventiltiderna. Rekommenderar ej att köra bilen alls förrän den är reparerad ifall det är kedjan.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
tigge
22 januari 2017 · 27 Inlägg

Tack bra förklaring!
Om det är kedjan ... hur lång tid tar det då att byta ut den? gissar att motorn måste ut först.
Vad byter man mer i så fall, vattenpump?

Cupra_
22 januari 2017 ·

tigge skrev:
Tack bra förklaring!
Om det är kedjan ... hur lång tid tar det då att byta ut den? gissar att motorn måste ut först.
Vad byter man mer i så fall, vattenpump?

Du byter kedjesträckare m.m. Ofta den som slammar igen om man följer VAGs idiotiska longlife schema. Vattenpumpen har mig veterligen inget att göra med kedjan.  Hur lång tid beror såklart på om du gör det själv eller lämnar in. I morsans fall blev hon utan bil i ca 3 dagar.

Senast redigerat av Deception (22 januari 2017)

tigge
22 januari 2017 · 27 Inlägg

Jag har kört med Longlife olja men eftersom jag mest kör i stan så har jag bytt efter högst 1000 mil, en gång per år.

Ok, en vecka utan bil kan jag stå ut med, tyvärr så har verkstan där jag brukar serva bilen mer eller mindre väntetider upp till en månad! Gissar att priset blir ca 10000 kr.
Jag hoppas inte försäkringsbolaget sätter sig på tvären om jag beställer jobbet på en auktoriserad verkstad och inte på VW. (VW verkstan ligger 5 mil bort, för långt att köra dit med bilen som den är).

Senast redigerat av tigge (22 januari 2017)

Cupra_
22 januari 2017 ·

Ring fb först så brukar de kunna dirigera dig till en verkstad de godkänt.

tigge
5 februari 2017 · 27 Inlägg

Hej igen,

Försäkringsbolaget krävde efter en vecka en kontroll på märkesverkstad för felsökning och ev. goodwill. Jag har nu fått en verkstadstid på torsdag och det är ca 5 mil dit.
Testade igår att starta bilen efter en timme i motorvärmare och spelade in ljudet.
Här är ett 40 sek. långt ljudklipp.
http://hem.bredband.net/b158490/VW-TSI-1.4.mp3

Vad är det som hörs de första 10 sek. innan oljetrycket stigit? Sedan tystnar det. Efter ca. 25 sek provar jag att varva motorn i 5 sek. till ca 2000 varv/min men mina lekmanna öron hör inget speciellt.
Grundfrågan är om det låter normalt eller ... ?

Mvh Tigge

simlar
6 februari 2017 · 5 516 Inlägg

De första 10sek är att dom hydrauliska lyftarna är tom på olja då bilen stått, helt normalt.

Motorn låter normalt, det brukar dom göra när dom bara kuggat 1-2 kuggar däremot finns alltid risken att motorn kuggar mer under körning.
Men har man tur håller det många mil innan den kuggar helt, konstaterade att kedjan kuggat på en bil en gång och då fortsatte kunden att köra i en veckas tid innan han kom in för kamkedjebyte.

Finns även risk att motorn kuggar ifall man endast låser fast bilen med växeln i när man parkerar den, när motorn inte är igång/inget oljetryck i kedjespännaren så spänner den endast när motorn roterar framåt så om motorn roterar baklänges är det nästan en garanti att kedjan kuggar om.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
6 februari 2017 · 5 516 Inlägg

tigge skrev:
Tack bra tips det med att inte parkera med bara växeln i. Jag har tyvärr gjort det alltför ofta men bara vid plant underlag. Vid lutning har jag alltid parkeringsbromsen på.

Fråga: Kan mitt problem med ev. kuggad motor ha börjat då jag från stillastående lade i tvåans växel och släppte upp kopplingen för fort och fick ett motorstopp?
Sen lade jag i ettan och körde i väg som vanligt, motorlampan tändes då efter några 100 meters körning och har varit tänd sen dess. Nu har bilen nästan bara stått i garaget.

Mest troligt pga detta, finns viss risk att kedjan kuggar vid  "kärringstopp"/motorstopp.
Och då den tändes 100m efter detta så är det garanterat då den kuggade om för dig.

Tyvärr väldigt dum konstruktion på dessa motorer hmm

Senast redigerat av simlar (6 februari 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang