Clio B 1,6 -99 Svårstartad kall

KenZo
29 december 2016 · 155 Inlägg

Blir galen snart..

När bilen väl har startat och jag direkt slår ifrån tändningen för att sen direkt starta igen så startar den som en Gud, det är bara det där första startförsöket som strular.

Har testbytt tempgivaren 3 gånger utan resultat, på alla 3 försök så stiger tempen till max nästan direkt, motorn fortf kall, byter tillbaka till gamla givaren så lägger sig tempen normalt, på mitten.

Givarna är köpta på Autodoc.se , har sökt med rätta original numret som jag fick från Bilia.

Har proffsen lite tips på vad jag kan kolla?

Kan TDC givaren ha något med kallstart att göra?
Kan tomgångsregulatorn ha något med kallstart att göra?
Rengjorde den för några månader sen då tomgången strula, och var nästintill obefintlig.
Termostaten av någon konstig anledning?

som ni märker skjuter jag lite vilt smile

Motorn är en K7m-744

it_mutt Avstängd
29 december 2016 · 10 388 Inlägg

KenZo skrev:
Blir galen snart..

När bilen väl har startat och jag direkt slår ifrån tändningen för att sen direkt starta igen så startar den som en Gud, det är bara det där första startförsöket som strular.

Har testbytt tempgivaren 3 gånger utan resultat, på alla 3 försök så stiger tempen till max nästan direkt, motorn fortf kall, byter tillbaka till gamla givaren så lägger sig tempen normalt, på mitten.

Givarna är köpta på Autodoc.se , har sökt med rätta original numret som jag fick från Bilia.

Har proffsen lite tips på vad jag kan kolla?

Kan TDC givaren ha något med kallstart att göra?
Kan tomgångsregulatorn ha något med kallstart att göra?
Rengjorde den för några månader sen då tomgången strula, och var nästintill obefintlig.
Termostaten av någon konstig anledning?

som ni märker skjuter jag lite vilt smile

Motorn är en K7m-744

Fast...då låter det ju just som om det inte -är- rätt givare....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KenZo
30 december 2016 · 155 Inlägg

Dumsnål som man är så köper man ingen original direkt..... jag får köpa en från Bilia och återkomma,,

Men hur sjukt är det att jag har köpt 3 olika givare och alla är fel...

it_mutt Avstängd
30 december 2016 · 10 388 Inlägg

KenZo skrev:
Dumsnål som man är så köper man ingen original direkt..... jag får köpa en från Bilia och återkomma,,

Men hur sjukt är det att jag har köpt 3 olika givare och alla är fel...

Ja det är ju givetvis inte säkert (som i; det kan vara något annat). Men, med tanke på hur tempmätaren beter sig så känns det ju som om det är fel givare...iaf för din bil.

Har själv haft en Clio II. Hade samma strul med luftfilter till den. Enligt "alla" skulle det vara ett "vanligt rektangulärt insatsfilter", men i verkligheten var det ett runt luftfilter. Och med det menat mest att vad det "ska vara" och de facto är, är inte helt sällan olika saker.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KenZo
2 januari 2017 · 155 Inlägg

Fick ett tips av en Clio van snubbe att tändlägesgivaren kunde vara boven.
Och att man kan rengöra den. Sagt och gjort så putsade jag spetsen på den och bilen startade bättre,.
Ska testa en kallstart till imorn så får vi se.

spillolja
2 januari 2017 · 4 025 Inlägg

Kolla även motorpaketets jordning i karossen

man kan mäta spänningsfallet  när motorn går på tomgång  mellan motor och kaross
den bör inte överstiga ca 50-100mV
det sitter en jorledare under battterihyllan mellan växellåda och kaross

man man även sätta en som på denna bild vid övre motorfästet:
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/9095625/APDC0336.JPG

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
KenZo
4 januari 2017 · 155 Inlägg

tack för tipset, jordflätan är bytt av mig vid sommarn nån gång.

Jag testade ytterligare kallstarter med samma problem, så jag beställde ny kamlägesgivare så får vi se,
Sista utväg blir en original tempgivare från Bilia,

KenZo
12 januari 2017 · 155 Inlägg

Vattentempgivare bytt , original från bilia ,
Tempgivare luft (insug) bytt,
TDC vevaxelgivare bytt,

Problem kvarstår.

Kan jag få lite input på nedan:

Jag pratade med en vän och berättade hur bilen betedde sig när den blev kall.

Då sa han direkt, jahaa, det där har jag haft på en saab, att så fort den blev kall så fick man nöta på starten.

Det visade sig vara en backventil som inte kunde hålla bränslet kvar i ledningen. utan det rann tillbaka till tanken. så han bytte denna backventil och vips problemet borta.

Frågan är.... finns det några backventiler ?? det enda jag har gjort är att byta br-filtret för ett tag sen,,, kanske ett dåligt filter?

spillolja
12 januari 2017 · 4 025 Inlägg

Den enda backventil som ska finnas sitter i bränslepumpen, man skulle kunna slå på tändningen uprepade ggr. för att bygga upp trycket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
KenZo
12 januari 2017 · 155 Inlägg

spillolja skrev:
Den enda backventil som ska finnas sitter i bränslepumpen, man skulle kunna slå på tändningen uprepade ggr. för att bygga upp trycket

Så ett pumpbyte med andra ord?

Jag ska provbyta br-filtret , det bytte jag för några månader sen innan problemen började.... kan vara att jag fick ett kasst filter? vad det nu har med felet att göra smile  ,

Är det svårt att byta pump?

spillolja
12 januari 2017 · 4 025 Inlägg

Pröva först att lossa på till-bränsleledningen när kärran stått ett tag för att se om tryck finns kvar.  pumpen kommer man åt genom en lucka under baksätesdynan

kan vara bra att kolla så denna inte läcker:
http://www.ebay.de/itm/262491920150

pump:
http://www.ebay.de/itm/252718082640

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
KenZo
22 januari 2017 · 155 Inlägg

Testade med startgas .
Samma skit, så då kan de tinte vara bränslerelaterat.

Ska se över tändgrejjerna, spolar o liknande

spillolja
23 januari 2017 · 4 025 Inlägg

Känn på tändspolen, den ska inte bli varm, om det gör det kan det vara överslag i någon lindning och då är det byte som gäller

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang