Universal katalysator, montering

Micke_wth
14 januari 2017 · 18 Inlägg

Har såhär innan besiktningen upptäckt att katalysatorn inte är i särskilt bra skick. Själva metallhöljet runt om katalysatorn (allstå skalet) i princip löst, sitter bara fast i främre delen av katten och dinglar ganska fritt i bakre delen.

Den harvarit i dåligt skick i flera år men nu har alltså skalet släppt nästan helt. Min tanke är då att köpa en universal katt på exempelvis Biltema och slänga på.

Fråga; kan man montera katalysatorn med lite pasta och såna här klämmmuffar?
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa266056sv

Jag har lagat mitt avgassystem på flera ställen med såna klämmor, fungerar bra förutom att de rostar som satan, iaf de från Biltema.

Nåt speciellt man ska tänka på när man väljer katalysator förutom rör diameter?

Tack på förhand!

jaka54
14 januari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Till vilken bil?
Sitter inte kat:n fastskruvad på din bil? Enklast att köpa en kat som direkt passar ens bil. Jag köpte ny kat till min bil (Audi 100 Avant 2,0E -89 ) via ebay.de i somras, pris mellan 1000 och 1500:-
Du ska i vilket fall som helst undvika att använda avgaspasta när du monterar kat:n då torr pasta kan lossa och täppa till det finmaskiga innandömet.
Annars går det väl bra att köra med vilken Kat som helst...

Cupra_
14 januari 2017 ·

Om det bara är höljet så tror jag inte besiktningen bryr sig så länge det är tätt. Finns det risk att det lossnar så riv loss höljet i förväg.

Menar du att det är öppet in i katten och avgaser läcker ut så är det en annan sak..

Micke_wth
16 januari 2017 · 18 Inlägg

Deception skrev:
Om det bara är höljet så tror jag inte besiktningen bryr sig så länge det är tätt. Finns det risk att det lossnar så riv loss höljet i förväg.

Menar du att det är öppet in i katten och avgaser läcker ut så är det en annan sak..

Tror du att de godkänner det? Ja höljet sitter löst och riskerar att lossna. Har sett att det hänger ut nåt som ser ut som isolering. Osäker på om det läcker ut avgaser men det är nog inte omöjligt.

Micke_wth
16 januari 2017 · 18 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Till vilken bil?
Sitter inte kat:n fastskruvad på din bil? Enklast att köpa en kat som direkt passar ens bil. Jag köpte ny kat till min bil (Audi 100 Avant 2,0E -89 ) via ebay.de i somras, pris mellan 1000 och 1500:-
Du ska i vilket fall som helst undvika att använda avgaspasta när du monterar kat:n då torr pasta kan lossa och täppa till det finmaskiga innandömet.
Annars går det väl bra att köra med vilken Kat som helst...

En Mitsubishi carisma -97. Den sitter fastskruvad men skruvarna är så fastrostade att jag tvivlar på att jag kommer få loss de. En universal kostar 500 kronor vs 2500kr för en som passar rakt av.

Cupra_
16 januari 2017 ·

Micke_wth skrev:

Deception skrev:
Om det bara är höljet så tror jag inte besiktningen bryr sig så länge det är tätt. Finns det risk att det lossnar så riv loss höljet i förväg.

Menar du att det är öppet in i katten och avgaser läcker ut så är det en annan sak..

Tror du att de godkänner det? Ja höljet sitter löst och riskerar att lossna. Har sett att det hänger ut nåt som ser ut som isolering. Osäker på om det läcker ut avgaser men det är nog inte omöjligt.

Så länge det inte läcker så är det ok. Det är ju oftast dubbel plåt i ljuddämpare m.m. så visst kan de tala om att det är dags att byta, men ingen anmärkning så länge allt sitter fast och är tätt.

Micke_wth
22 januari 2017 · 18 Inlägg

Deception skrev:

Micke_wth skrev:

Deception skrev:
Om det bara är höljet så tror jag inte besiktningen bryr sig så länge det är tätt. Finns det risk att det lossnar så riv loss höljet i förväg.

Menar du att det är öppet in i katten och avgaser läcker ut så är det en annan sak..

Tror du att de godkänner det? Ja höljet sitter löst och riskerar att lossna. Har sett att det hänger ut nåt som ser ut som isolering. Osäker på om det läcker ut avgaser men det är nog inte omöjligt.

Så länge det inte läcker så är det ok. Det är ju oftast dubbel plåt i ljuddämpare m.m. så visst kan de tala om att det är dags att byta, men ingen anmärkning så länge allt sitter fast och är tätt.

Ok tack. Ser dock ut som att den läcker så det är nog dags för ett byte.

Någon som råkar veta vilken diameter det är på avgassystemet på en Carisma?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang