Köpråd golf 5

ektorp
22 januari 2017 · 61 Inlägg

Ska köpa en golf 5 årsmodell 04- 07 något att rekomendera? funktionalitet? kamrem eller kedja? vilken motor alt ska man titta efter
något man bör titta extra noga på? någon som kan råda mej
skulle ja va tacksam

Cupra_
22 januari 2017 ·

ektorp skrev:
Ska köpa en golf 5 årsmodell 04- 07 något att rekomendera? funktionalitet? kamrem eller kedja? vilken motor alt ska man titta efter
något man bör titta extra noga på? någon som kan råda mej
skulle ja va tacksam

Inte 1,2-1,4 TSI i alla fall. VAGs kedjor är ingen höjdare utan brukar kunna kugga över/sträckas. Förutsatt att kedjan håller får du dock billigare servicekostnad.

Jag hade kollat på någon gti då de förmodligen är bättre skötta. Många pratar om att 2.0TFSI/TSI dricker olja m.m. Jag har haft två och aldrig haft problem med det så.  Man får serva oftare än longlife-service (2år/3000mil) och byta kamföljare ibland så tycker jag att de verkar hålla riktigt bra.

Ang karossen skulle jag kolla nederkant av dörrarna, speciellt insidan, väldigt noga. De har stora problem med galvsläpp som sedan utvecklas till rost.
Även framskärmarna är rätt hårt drabbade. Allt går ju förebygga genom noggrann tvätt och lite extra rostskydd.
Generellt en bra bil, men den kräver lite underhåll som det mesta annat.

Sarge
22 januari 2017 · 2 337 Inlägg

1.9 TDI går ju billigt och är en beprövad motor. Inte den modernaste, men jag är nöjd med min. Har en TDI 105 4-Motion.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2017 · 17 345 Inlägg

Skulle nog säga kraftigt förenklat: Ingen bensinare och ingen automat.
Kolla rosten som deception nämner.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
22 januari 2017 · 1 171 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Skulle nog säga kraftigt förenklat: Ingen bensinare och ingen automat.
Kolla rosten som deception nämner.

1.6an är väl helt okej? Tråkig, men tålig är vad jag har hört.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Cupra_
22 januari 2017 ·

Cracksoup skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Skulle nog säga kraftigt förenklat: Ingen bensinare och ingen automat.
Kolla rosten som deception nämner.

1.6an är väl helt okej? Tråkig, men tålig är vad jag har hört.

Det är min bild av den också.

THEBADGUY Gorgilus addictus
22 januari 2017 · 4 734 Inlägg

Alla Golf Mk5 har inte DSG. TROR det enbart fanns som tillval på dom sista årsmodellerna+GTI och R32.
Sitter Tiptronic låda på dom andra, och den är det inget nämnvärt fel på. Se bara till så att den växlar mjukt och fint om du skulle kolla på en sån.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2017 · 17 345 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Alla Golf Mk5 har inte DSG. TROR det enbart fanns som tillval på dom sista årsmodellerna+GTI och R32.
Sitter Tiptronic låda på dom andra, och den är det inget nämnvärt fel på. Se bara till så att den växlar mjukt och fint om du skulle kolla på en sån.

Jag låg en modell före ser jag. Tiptronicen brukar göra sitt jobb. Inga bekymmer där. Och som nämns är ju 1.6 varken snabb eller kul. Men en pålitig kamrat för det mesta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
23 januari 2017 · 5 082 Inlägg

Min mor kör en golf 5 tdi sedan några år tillbaka. Den har vart en mycket trogen bil som bara går och går. Den har trots dålig skötsel klarat sig bra från rost. Endast någon liten blema på framskärmarna finns. Går riktigt billigt och tyst.
Fel som vi fått laga hittills är,
Bromsar bak inkl wirar.
Bromsar fram.
En avgasdifferansstrycksgivare.
Snart dax för ett nytt batteri.
Detta under ca 10k mil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
moparfarmer österbybruk
23 januari 2017 · 267 Inlägg

Kolla rosten! Min 05a fick rost2or i golv vid bakaxel, inre sparklådor, golvbrunnar, yttre trösklar vid en ålder av 9.5 år och 19 tusen mil. Vw lagade på den 10åriga garantin! På tidiga före 07 så knäcks nedre hörnen på framdörrarna om bilen används på vintern med kupevärmare. Och vindrutetorkarna samlar snö under sig så säkringen går. Då måste du Fråga Google var säkringen finns, för det står inte i instruktionsboken. Elfel på bakluckan lås förekommer... värdelös bil på oplogade vägar då den är för låg...men 1.9 tdi motorn är trevlig. Kan du tänka dej en lite bullrigare bil med tråkigare väghållning så skulle jag rekommendera Toyota Corolla/ Auris istället...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
ektorp
24 januari 2017 · 61 Inlägg

ektorp skrev:
Ska köpa en golf 5 årsmodell 04- 07 något att rekomendera? funktionalitet? kamrem eller kedja? vilken motor alt ska man titta efter
något man bör titta extra noga på? någon som kan råda mej
skulle ja va tacksam

undrar om någon vet hur man ser om det är en 1,6 med kamrem eller kedja eller och det är en etanol/bensin bil
kan man se det på transportstyrelsen ??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang