Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 562 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
JKDesign
8 januari 2017 · 4 442 Inlägg

Blev riktigt bra! Bilen vart 5 år nyare nu wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
8 januari 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Blev riktigt bra! Bilen vart 5 år nyare nu wink

Tack! Ja känslan och utseendet blev fräschare! Ser gubbig ut med halogen wink

cevapcici
9 januari 2017 · 690 Inlägg

Dippade nätet på grillen idag, tycker den ser för amerikansk ut med alunät.

Provar lite olika innan aero fronten är på.

Tänkte eventuellt dippa kromet på grillen också. Vad tycks?


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-893c2a31a5be48d73bbb777cf17524a7.jpg

Lägg märke till lacken. Den har aldrig maskinpolerats utan tvättas noga minst 2 gånger i månaden. I princip vax hela tiden dessutom.

Tänkte lämna in den på en polish inför sommaren när den ändå rullat 20k mil nu smile

cevapcici
15 januari 2017 · 690 Inlägg

Sköljde av salt från bilen på biltvätten idag. Har kondens i lyktorna (rullat 35k på den bilen jag tog de ifrån så inte konstigt), men kommer att behöva åtgärda det i framtiden.

Däremot märkte jag hur mycket bättre lyktorna såg ut blöta. Trots polering osv. Har sett på vissa Youtube videos att folk även klarlackade lyktorna efter våtslip.

Min fråga är hur man då ska klarlacka dem nu efter polish?

Ska man typ våtslipa dem med 2000 så lacken kan fästa? UV klarlack givetvis men tips mottages tacksamt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-cf4fe1eddd8eea9bf2ef5e84b15e612f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-037b7252c630926f151cabe560d13185.jpg

Senast redigerat av cevapcici (15 januari 2017)

cevapcici
22 januari 2017 · 690 Inlägg

Då kom  dagen.. Haft körkort 7 år idag och var med om en mindre bilolycka..
Lastbil som körde in i sidan på mig i rondell utan att blinka vänster.

2 st mindre lastbilar som körde i konvoj bakom varandra. Polsk reggade och samma bolag. Den första kör ut ur rondellen samma utfart som jag håller på att ta från vänsterfilen. (han kör i höger). Lastbilen bakom honom kör bredvid mig och precis påväg ut ur rondellen så svänger han vänster rakt in i mig utan blinkers.

På pappret kanske det blir jag som är vållande då han får lov att svänga vänster i högerfilen men jag var redan förbi.  Hans bil hade inte en skråma. Medan jag får byta huv, sidoskärm och front. Det sjuka är att aero fronten skulle monteras igår kväll men jag väntade till nästa helg. Lite tur där men surt..

Någon som vet hur man plockar ner sidoskärm?


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-2313b1c3428e49fd38e6e44a9347bed4.jpg

cevapcici
23 januari 2017 · 690 Inlägg

Tydligare bild från olyckan
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-736631ab23535139e042e7cf272ead28.jpg

cevapcici
28 januari 2017 · 690 Inlägg

Bytte huv idag efter bilolyckan men nu får jag inte upp huven efter att ha justerat den och stängt.

När jag drar i handtaget som öppnar huven vid pedalerna på förarsidan så händer ingenting med vajern som ska ploppa upp den.

Någon som vet hur man kan få upp huven när den sitter fast? Är lite kris.. Haha

-Norgren-
28 januari 2017 · 95 Inlägg

Säker på att du fick till justeringen rätt?

Prova få lite hjälp att dra i öppnaren medans du försöker att typ bryta upp huven lite försiktigt smile

Annars så har ju vajern gått av å då vet jag ej hur man gör..

cevapcici
28 januari 2017 · 690 Inlägg

-Norgren- skrev:
Säker på att du fick till justeringen rätt?

Prova få lite hjälp att dra i öppnaren medans du försöker att typ bryta upp huven lite försiktigt smile

Annars så har ju vajern gått av å då vet jag ej hur man gör..

Ja vi markerade när vi plockade av huven för att se positionen utav fästena osv. Vajern har inte gått av eftersom jag hör och känner i spaken att den drar.

Jävligt jobbigt..

JKDesign
28 januari 2017 · 4 442 Inlägg

Borde gå att lossa mittendelen på grillen och öppna huvlåsen manuelt med en mejsel...

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
28 januari 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Borde gå att lossa mittendelen på grillen och öppna huvlåsen manuelt med en mejsel...

jag kommer inte riktigt åt med en mejsel faktiskt.. Har en 40 cm lång mejsel men det går inte hur mkt jag än försöker.

Vi pratar alltså om metallbiten med hål som sitter precis till höger om lyktans övre fäste på bilden nedan?
http://i289.photobucket.com/albums/ll23 … CF3320.jpg

Senast redigerat av cevapcici (28 januari 2017)

JKDesign
28 januari 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Borde gå att lossa mittendelen på grillen och öppna huvlåsen manuelt med en mejsel...

jag kommer inte riktigt åt med en mejsel faktiskt.. Har en 40 cm lång mejsel men det går inte hur mkt jag än försöker.

Vi pratar alltså om metallbiten med hål som sitter precis till höger om lyktans övre fäste på bilden nedan?
http://i289.photobucket.com/albums/ll23 … CF3320.jpg

Ja precis hmm hmm. Tycker det borde gå att pilla spärren till höger, men å andra sidan har jag aldrig behövt göra det.

Annars om 1 drar i spaken och någon hjälper till att bända upp huven försiktigt.

Känns ju som huven kanske gått ner i fel läge och kilat fast sig ordentligt, vajern är ju hel så är nog inte själva låsmekanismen som är problemet här

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
29 januari 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Borde gå att lossa mittendelen på grillen och öppna huvlåsen manuelt med en mejsel...

jag kommer inte riktigt åt med en mejsel faktiskt.. Har en 40 cm lång mejsel men det går inte hur mkt jag än försöker.

Vi pratar alltså om metallbiten med hål som sitter precis till höger om lyktans övre fäste på bilden nedan?
http://i289.photobucket.com/albums/ll23 … CF3320.jpg

Ja precis hmm hmm. Tycker det borde gå att pilla spärren till höger, men å andra sidan har jag aldrig behövt göra det.

Annars om 1 drar i spaken och någon hjälper till att bända upp huven försiktigt.

Känns ju som huven kanske gått ner i fel läge och kilat fast sig ordentligt, vajern är ju hel så är nog inte själva låsmekanismen som är problemet här

Vi har provat allt, en gång fick jag upp huven medan min svåger höll i spaken. Men sen dess efter sista justeringen så har allt bara låst sig. Och som du säger om huven har gått ner i fel läge så vet jag inte om man ens kan få loss den utan att skada något?

Spärren känns lite väl svår att komma åt och hittade följande tråd:
http://forum.saabturboclub.com/showthre … %C3%B6st!!

Kommentar 6 känns ju som en smart ide med kroken men jäkligt frustrerande!

cevapcici
30 januari 2017 · 690 Inlägg

Plockade en framskärm idag från skroten. Riktigt bra skick förutom lite rost i kanten
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-00603898860cb4c985a362603ce33086.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-3530806195f319b0a00cdc2eb6b8538d.jpg

Senast redigerat av cevapcici (1 februari 2017)

cevapcici
1 februari 2017 · 690 Inlägg

Någon som har tips på bra bränslepump? Har planer på att byta upp mig till en td04-14 turbo senare när min gt17 går sönder. Så tänker inte värstingtrimma bilen och behöver således inte det värsta smile

Vad ligger original på i liter/h ? är sugen på Walbro 255 eller 320 om 255 är för nära original smile

rcy
1 februari 2017 · 1 705 Inlägg

Jag kör med Walbro 255 och är helnöjd. https://www.maptunparts.se/branslesyste … ss341.html
Körs både med 95 och e85 och har inte haft några problem alls än så länge.

Såg att Maptun även säljer en lite billigare RXP pump men den har jag inte provat själv så vågar inte uttala mig om den, känns dumt att försöka snåla in nån hundring på en så pass vital del så jag håller mig till det jag vet fungerar.

BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
cevapcici
1 februari 2017 · 690 Inlägg

rcy skrev:
Jag kör med Walbro 255 och är helnöjd. https://www.maptunparts.se/branslesyste … ss341.html
Körs både med 95 och e85 och har inte haft några problem alls än så länge.

Såg att Maptun även säljer en lite billigare RXP pump men den har jag inte provat själv så vågar inte uttala mig om den, känns dumt att försöka snåla in nån hundring på en så pass vital del så jag håller mig till det jag vet fungerar.

Tack, blir nog den! smile

cevapcici
1 februari 2017 · 690 Inlägg

Som ni säkert minns så fick jag inte upp motorhuven efter att ha bytt ut den, men hade en duktig plåtslagare som lyckades få upp den underifrån och han hjälpte mig även med en justering.

Till det tråkiga : Han konstaterade att turbon läcker olja, och det innebär ju att den är inne på sista versen antar jag?

Ni som följt mig från start vet ju att jag pratat om att eventuellt uppgradera turbon då jag hela tiden varit beredd på att den ska ge med sig, vad tror ni om en TD04-15t ? Behöver isåfall köpa till detta om jag förstått allt rätt? Förutom turbon såklart smile

http://www.mrtuning.se/p/vatten-oljeror … t-19t.html

wBes
1 februari 2017 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:
Som ni säkert minns så fick jag inte upp motorhuven efter att ha bytt ut den, men hade en duktig plåtslagare som lyckades få upp den underifrån och han hjälpte mig även med en justering.

Till det tråkiga : Han konstaterade att turbon läcker olja, och det innebär ju att den är inne på sista versen antar jag?

Ni som följt mig från start vet ju att jag pratat om att eventuellt uppgradera turbon då jag hela tiden varit beredd på att den ska ge med sig, vad tror ni om en TD04-15t ? Behöver isåfall köpa till detta om jag förstått allt rätt? Förutom turbon såklart smile

http://www.mrtuning.se/p/vatten-oljeror … t-19t.html

Är inte alltför ovanligt att olje/vattenrören följer med turbon när du köper den beg, så köp turbon först är mitt tips.. smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
1 februari 2017 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:
Som ni säkert minns så fick jag inte upp motorhuven efter att ha bytt ut den, men hade en duktig plåtslagare som lyckades få upp den underifrån och han hjälpte mig även med en justering.

Till det tråkiga : Han konstaterade att turbon läcker olja, och det innebär ju att den är inne på sista versen antar jag?

Ni som följt mig från start vet ju att jag pratat om att eventuellt uppgradera turbon då jag hela tiden varit beredd på att den ska ge med sig, vad tror ni om en TD04-15t ? Behöver isåfall köpa till detta om jag förstått allt rätt? Förutom turbon såklart smile

http://www.mrtuning.se/p/vatten-oljeror … t-19t.html

Är inte alltför ovanligt att olje/vattenrören följer med turbon när du köper den beg, så köp turbon först är mitt tips.. smile

Vad är ett bra pris för en begagnad då? Känns inte som att jag vill lägga 3k på en turbo som gått 20k (lika mkt som min bil) för det är oftast då turbon brukar gå.

hellre en ny då typ smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang