Köpråd ekonomisk pendlingsbil med bra utrymme och billig att äga för ca 40000

Martin81
20 januari 2017 · 1 232 Inlägg

impulsivt misstag, vi fortsätter, mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari 2017 · 17 345 Inlägg

Martin81 skrev:
va ju tänkt med det som rubriken löd med men allt hänger just nu på jobb och inkomst. bästa fall blir det en bil för 10-15 tills det ordnat sig me jobb då.
e ju lite magert med arbete här i dalsand verkar det som, jag pendlar till uddevalla 8mil om dagen april-sep och frugan e undersköterska och hoppas på fast tjäns... men vi får se vad som händer detta året... men bara bilen e fräsch,billig och pålitlig egentligen....

10-15 tkr är ju en lurig summa. Man kan hitta en kanonbil men även ett vrak. Vad kostar en Golf mk4 med 1.6 dessa dagar? Haft en men detta var 1997... Tyckte den var ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Martin81
22 januari 2017 · 1 232 Inlägg

kan mazda 3 vara nått? kan tänka mej en sån,elr ja en golf mk4,5, men menvi får la se vad som blir den dagen.
ska ut å provköra en massa i veckan här, har ju nära till uddevalla,vänersborg och även andra bilsäljare, men det ger sig...

Senast redigerat av Martin81 (22 januari 2017)

moparfarmer österbybruk
24 januari 2017 · 267 Inlägg

Enligt min vän bilprövaren på opus så är Kia ceed sw ett bra val. Pigg och snål med 140hk diesel och inte mer rostbenägen än någon annan bil. Sällan allvarliga fel vid besiktning till skillnad från v.a.g som inte har någon premium kvalité längre... Även fransoserna har problem med klena leder...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Martin81
26 januari 2017 · 1 232 Inlägg

vart iväg å provat bilar hela dagen och ev bestämt oss för en nu, även fått lite mera kött på benen... tackar för all hjälp. mer info och bilder kommer att komma upp.....

Evildan
26 januari 2017 ·

Martin81 skrev:
vart iväg å provat bilar hela dagen och ev bestämt oss för en nu, även fått lite mera kött på benen... tackar för all hjälp. mer info och bilder kommer att komma upp.....

Varför inte skriva vad ni fastnat för istället?
Vad ratades och varför?
Vad landade budgeten på till slut?

Martin81
27 januari 2017 · 1 232 Inlägg

ja det kan jag la göra.....

vi provade honda civic "rymdskeppet,
vi provade prius.
vi provade mazda 3.
och även nån peuget 307 och cheva kalos.
men fastna ej för dom pga.
honda´n frugan såg ej igenom bakrutan och även tyckte att bilen va inte i hennes smak.
prius- för stor.
mazda 3-väldigt spartanks.
peugeot-liten.
cheva-skör,bräcklig och mycket oljud invändigt.

så. vi fastnade för en golf 5a. en bit uppåt på våran budget då vi sökte efter bil för runt 25-30 men hammna tillslut på max 60. delvis så beslöt jag mej att fixa lite cash på annat sätt då.

så nu ska vi leta efter rätt mod,låga mil och rätt pris nu då.
ang motor alternativ så blir det nog en 1.6a, ev nån vassare men har ju hört om kamkedje sträckare som ger sig m.m så vi får se.....
men många tack för all hjälp och alla tips.

Evildan
27 januari 2017 ·

Martin81 skrev:
ja det kan jag la göra.....

vi provade honda civic "rymdskeppet,
vi provade prius.
vi provade mazda 3.
och även nån peuget 307 och cheva kalos.
men fastna ej för dom pga.
honda´n frugan såg ej igenom bakrutan och även tyckte att bilen va inte i hennes smak.
prius- för stor.
mazda 3-väldigt spartanks.
peugeot-liten.
cheva-skör,bräcklig och mycket oljud invändigt.

så. vi fastnade för en golf 5a. en bit uppåt på våran budget då vi sökte efter bil för runt 25-30 men hammna tillslut på max 60. delvis så beslöt jag mej att fixa lite cash på annat sätt då.

så nu ska vi leta efter rätt mod,låga mil och rätt pris nu då.
ang motor alternativ så blir det nog en 1.6a, ev nån vassare men har ju hört om kamkedje sträckare som ger sig m.m så vi får se.....
men många tack för all hjälp och alla tips.

Strålande.
En 1.6 med rem och så lite utrustning som möjligt är mitt råd gällande Golf V.
Det som inte finns kan inte krångla.

Hoppas ni hittar en ni blir nöjda med.

Evildan
27 januari 2017 ·

För den nya budgeten och storleken på bil ni önskar hade jag köpt en sådan här.
https://m.blocket.se/goteborg/Toyota_Au … 12&w=3
Väldigt driftsäker och krångelfri med en problemfri kamkedja samt i övrigt väldigt  låga ägandekostnader. I vissa delar av världen heter dom fortfarande Corolla. wink

Lemon
27 januari 2017 · 23 Inlägg

Jag har en Ford Focus 1,6 Ghia 115Hk halvkombi-05 på 8500 mil att sälja.

Var tänkt åt gumman men har köpt 7-sitsig bil nu till henne.

8500 mil, grönmetallic, besiktigad och skattad. Klimatanläggning, sommarhjul på Alu, vinterdäck på stålfälg.
Ej rost, mkt välskött med bra servicebok och kamremmen är bytt.
Inga klonk eller missljud.

Begär 32000:- för den.
Finns i Uppsala

Martin81
2 februari 2017 · 1 232 Inlägg

tänka sig att bilköpet ej blev av pga att man hittat ett annat erbjudande... trodde aldrig att det skulle bli en sån här men till veckan blir den leveransklar och därmed våran.
en hyundai i30 diesel-11 kombi med 10.000mil och 3ägare. manuell 6vxl och bra pris, dock inte priset jag hade med fick öka på det lite för det va sån bra deal. så detta blir nya bilen som ska ersätta v70in  då den blir slit å släng numera.kommer nog även bli en visst bränslekostnadsskillnad med antar jag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2017 · 17 345 Inlägg

Martin81 skrev:
tänka sig att bilköpet ej blev av pga att man hittat ett annat erbjudande... trodde aldrig att det skulle bli en sån här men till veckan blir den leveransklar och därmed våran.
en hyundai i30 diesel-11 kombi med 10.000mil och 3ägare. manuell 6vxl och bra pris, dock inte priset jag hade med fick öka på det lite för det va sån bra deal. så detta blir nya bilen som ska ersätta v70in  då den blir slit å släng numera.kommer nog även bli en visst bränslekostnadsskillnad med antar jag.

Ett vettigt val.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Martin81
2 februari 2017 · 1 232 Inlägg

japp jag tror det me, så får vi se va den går för, lite udda pjäs men ändå väldigt enkel och trivsam. bilder och info kommer. många tack för all hjälp råd och tips.

Evildan
3 februari 2017 ·

Martin81 skrev:
japp jag tror det me, så får vi se va den går för, lite udda pjäs men ändå väldigt enkel och trivsam. bilder och info kommer. många tack för all hjälp råd och tips.

Grattis till ett klokt bilköp.
Jag känner flera som åker i30 eller C'eed och dom är skitnöjda med både funktionen och dom låga ägandekostnaderna. Bra prylar kort och gott. Udda vill jag inte påstå, utan snarare tvärtom, att en V70 genI är nog den ovanligare bilen i gatubilden 2017.

Evildan
3 februari 2017 ·

V70 gen 1 gav 435 träffar.
https://mobil.blocket.se/sodermanland?c … p;mye=2000
Hyundai i30 gav 837 träffar.
https://mobil.blocket.se/sodermanland?c … 0&sp=1
Hyundai i30 diesel med man låda gav 554 träffar.
https://mobil.blocket.se/sodermanland?c … 2&gb=1

Martin81
6 februari 2017 · 1 232 Inlägg

då skriver jag en följdfråga här ang bilmodellen... har just blivit medlem i ett hyundaiforum men segt med svar där.....

söker nu då ett lastgaller till bilen, men verkar vara svårt till just i30, elr?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang