BMW 523I vintersjuka.

Seselmer
22 januari 2017 · 7 Inlägg

• Bilmodell
BMW 523I (E39)
M52 B25
6 Cylindrar
Bensinmotor
125 kW / 170 hk

• 1998

• 27.000

• Modifikationer på bilen 
Nej

• Hur yttrar sig felet? 
Motorn börjar gå mycket ojämnt, hosta, för att tappa varv tills motorn dör helt.

Tidigare var felet att motorn "hostade" vid körning, någonting som i regel kunde hände någon gång per körning men aldrig att den tappade varv för att sedan dö. Däremot kunde den dö på låga varv (ca 700-1.100). När det hänt upprepade gånger kördes bil till verkstad för diagnos och felkoden löd att "Camshaft sensor främre" inte arbetade rätt.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Bilen startar alltid bra kall, efter knappt 5 minuter kan felet uppstå men inte i regel (Men tillräckligt ofta för att inte köra bilen innan felet är åtgärdat). Jag har frustrerat parkerat bilen och lämnat den några timmar för att sedan starta och köra felfritt.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
En gång, då byttes camshaft sensor främre.
Har det bytts några delar?
Ja, "Camshaft sensor" som man ganska lätt kommer åt sett framifrån är bytt. Den man skruvar loss oljefilter samt velos solenoid för att lättare komma åt med inseksnyckeln för att lossa sensorn.

Jag vill minnas att när velos solenoid lossades så var det möjligt att snurra på metalldelen som sitter ihop med själva muttern för delen. Ursäkta beskrivning här men för er som skruvat velos solenoid som ligger intill oljefilter kommer förhoppningsvis förstå vad jag menar.


Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?
Ja, svaret var bildelen som bytts ut men efter bytet av reservdel har den ej varit på verkstad igen.

Tacksam för svar,

Hälsningar
Se

panda666
22 januari 2017 · 4 228 Inlägg

du menar vid ''vanos?'' har ni inte kollat på felkoder efter bytet av sensorn? vet att det är väldigt vanligt på e39 med kamaxel givare hit o dit, har det lyst nån motorlampa? kanske lika bra att byta båda givarna både vid avgas och den andra.

Seselmer
23 januari 2017 · 7 Inlägg

Tack för svar!
När jag slog upp det i min Haynes gör det själv bok stod det "Vanos Solenoid"
Vi har inte kollat felkoder efter bytet av sensor.
Ingen motorlampa har lyst
O, tack! Skall börja med felsökning.

Om det är någon annan som har liknande erfarenhet och lyckats laga är jag tacksam för svar

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang