Att besikta med annan motor än orginal

DieselTom
22 april 2016 · 19 Inlägg

Kan man regga om en 740 med  b230fk och m47 eller måste det vara m90?

Stress
22 april 2016 · 131 Inlägg

Du kan regga med m47 och b230fk om bilen är äldre än -93 samt att du skall ha orginal fk motor med avgassystem o allt vad det innebär.

Senast redigerat av Stress (22 april 2016)

Halit
22 januari 2017 · 2 Inlägg

Hej,har en fråga angående en BMW E46 323 från 2000..så om jag har förståt detta rätt så om jag vill byta till en sig s54 motor (m3) med 300+ hk min har 170 så måste bilen byggas om.nya brommsar osv. och om jag vill ha turbo oxå så måste bilen e85 konverteras eller sätta dit en med original turbo ala n54b30 motorn från bmw 335i.hursom helst så måste bilen byggas om och reggas som ombygd fordon..dem jag har frågat sägger att det är omöjligt att omregga en sådan bil..hur pas rätt och hur pass fel har jag..uppskatar hjälp här då jag har bjudit på en s54 paket och har jag fel angående ombygd fordon sitter jag snart i klistret

Fiesta_Racing Ford fantast
22 januari 2017 · 1 607 Inlägg

går det att regga in en fiesta med 1.8 105hk motor när det var en 1.4 74 hk från början? bromasr och drivlina är redan bytt mot större grejer. jag har bara co krav på bilen från början. det är en 88

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
simlar
22 januari 2017 · 5 508 Inlägg

Halit skrev:
Hej,har en fråga angående en BMW E46 323 från 2000..så om jag har förståt detta rätt så om jag vill byta till en sig s54 motor (m3) med 300+ hk min har 170 så måste bilen byggas om.nya brommsar osv. och om jag vill ha turbo oxå så måste bilen e85 konverteras eller sätta dit en med original turbo ala n54b30 motorn från bmw 335i.hursom helst så måste bilen byggas om och reggas som ombygd fordon..dem jag har frågat sägger att det är omöjligt att omregga en sådan bil..hur pas rätt och hur pass fel har jag..uppskatar hjälp här då jag har bjudit på en s54 paket och har jag fel angående ombygd fordon sitter jag snart i klistret

Eftersom bilen är så pass ny så för att regga endast motorbyte krävs det att du gör en ny avgascertifiering vilket kostar många tusen kronor, ryktena säger runt 100k.

Så ska du kunna regga motorn krävs det att du går på ombyggt fordon.
Då kan du regga med motorn utan att göra en avgascertifiering om den är i exakt samma utförande som när den sitter i bilen den kommer ifrån.

Ska du trimma motorn så måste du antingen göra en ny avgascertifiering eller göra alla nödvändiga modifikationer för att kunna regga med E85.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
metic
22 januari 2017 · 66 Inlägg

simlar skrev:

Halit skrev:
Hej,har en fråga angående en BMW E46 323 från 2000..så om jag har förståt detta rätt så om jag vill byta till en sig s54 motor (m3) med 300+ hk min har 170 så måste bilen byggas om.nya brommsar osv. och om jag vill ha turbo oxå så måste bilen e85 konverteras eller sätta dit en med original turbo ala n54b30 motorn från bmw 335i.hursom helst så måste bilen byggas om och reggas som ombygd fordon..dem jag har frågat sägger att det är omöjligt att omregga en sådan bil..hur pas rätt och hur pass fel har jag..uppskatar hjälp här då jag har bjudit på en s54 paket och har jag fel angående ombygd fordon sitter jag snart i klistret

Eftersom bilen är så pass ny så för att regga endast motorbyte krävs det att du gör en ny avgascertifiering vilket kostar många tusen kronor, ryktena säger runt 100k.

Så ska du kunna regga motorn krävs det att du går på ombyggt fordon.
Då kan du regga med motorn utan att göra en avgascertifiering om den är i exakt samma utförande som när den sitter i bilen den kommer ifrån.

Ska du trimma motorn så måste du antingen göra en ny avgascertifiering eller göra alla nödvändiga modifikationer för att kunna regga med E85.

Det går att regga en bil efter -93 som ombyggt fordon som simlar säger, men det kräver lite mer finess, förutom det vanliga att byta motor, framvagn/bakvagn och bromsar.

Enligt Sfro-boken så får man ta framvagn/bakvagn ifrån den starkaste modellen av din kaross, men det beror på vem som besiktar om han godkänner den ändringen.

Sfro-mannen som jag frågade tyckte att det va som att bygga en 740 glt av en 740 gl, så han ville att jag skulle ta dom delarna ifrån en helt annan bmw serie ( typ 5 serien i ditt fall)

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63351/63351-5ef25d279fb3d137e3c91506d8276a54.jpg

vid etanol konvertering så är det lättast om du monterar ett nytt styrsystem och mappar så den klarar utsläppsproven, och slangar och kopplingar ska tåla e85 samt att man max får ha 5% mer effekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63351/63351-3a983b507997c96072b812d318268471.jpg

Senast redigerat av metic (22 januari 2017)

EPG Kärnkraftstomte
27 januari 2017 · 766 Inlägg

Om en bil är tillverkad senare än 1993 men fortfarande inte är helbilsgodkänd (saknar textkoden "T14" i registeringsbeviset) går det då att regga om bilen med en annan motor fast som har samma effekt som den gamla förutsatt att man använder katalysatorn från bilen som har donerat motorn (eller en helt ny densamma)?

Både den gamla motorn och den nya är på 170 hästar.

Senast redigerat av EPG (27 januari 2017)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Peakpower
26 oktober 2017 · 2 Inlägg

Hej , har en 1980 mercedes 308 som är ombyggd till husbil.Motorn som satt i förut var en 4cyl bensin på 85hk och nu ytbytt mot 6cyl diesel  om603 som är på 109hk. skulle det gå att få den reggad med denna nya motor.? Eller är det dom där 20% som kommer att spöka till det.
Tacksam för svar hur  ni tror om detta.

Mvh Roland/Stömne

culan06 I En Gran Nära Dig
14 december 2021 · 303 Inlägg

Funderar kring motorbyte på min Firebird.
Bilen är en 2,8V6 1989 (med kat) men registrerad 2002-03-22 .
Kan jag byta till nyare(1995-1996) motor med katalysator i bilen?

Pontiac Firebird 1989.
Pontiac Firebird RS "The Rider" (1989)
Pontiac Firebird RS "Ready" (1988)
simlar
14 december 2021 · 5 508 Inlägg

culan06 skrev:
Funderar kring motorbyte på min Firebird.
Bilen är en 2,8V6 1989 (med kat) men registrerad 2002-03-22 .
Kan jag byta till nyare(1995-1996) motor med katalysator i bilen?

Datum för första registrering i utlandet som ska gälla vid importerade bilar vad jag förstått.
Så bör inte vara några problem, borde annars rimligtvis gå efter bilens årsmodell då avgasutsläppen går efter bilens årsmodell.

Ett tips är ju att maila någon på SFRO och fråga för säkerhetsskull.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2021 · 13 644 Inlägg

simlar skrev:

culan06 skrev:
Funderar kring motorbyte på min Firebird.
Bilen är en 2,8V6 1989 (med kat) men registrerad 2002-03-22 .
Kan jag byta till nyare(1995-1996) motor med katalysator i bilen?

Datum för första registrering i utlandet som ska gälla vid importerade bilar vad jag förstått.
Så bör inte vara några problem, borde annars rimligtvis gå efter bilens årsmodell då avgasutsläppen går efter bilens årsmodell.

Ett tips är ju att maila någon på SFRO och fråga för säkerhetsskull.

tror inte någon skulle ens reagera om man åker in med en Ls3 i en sån där.. man förväntar sig en v8   då v6 alltid varit ett pinsamt inslag hos bilar från usa..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
13 januari 2023 · 7 189 Inlägg

Sharky skrev:
Uppdatering maj 08:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Har jag utnyttjat flera gånger.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang