Koppla in bilstereo, vilken kabel är vilken

luftmasse
22 januari 2017 · 5 Inlägg

Hej!

Förra ägaren tog bort stereon i bilen så jag vill sätta i en ny.

Vill bara ha ljud till att börja med så jag köpte en billig denver så får vi se om det duger.
Bilen har endast 2 högtalare monterade orginal så vi börjar där så får vi se om jag vill sätta in fler.

Då till frågan hur jag kopplar in skiten.
Se bild dom sladdar jag har från instrumentbrädan
https://s27.postimg.org/uy9smq6rn/IMG_4073.jpg


Stereons iso kontakt.
https://s24.postimg.org/m7rzeh84l/Screen_Shot_2017_01_22_at_17_09_10.png

Kan ni se på rak arm vad som är vad i sladdarna från bilen?
Svart jord?
Röd + gul = + ?  (gul borde vara batteri egentligen och till tändning?)
Lila = antenn?

Högtalarkablarna kan inte vara med här alltså? Ser ut som att det finns någon till kontakt där bakom men jag måste riva lite för att komma åt tyvärr.

Hur skarvar jag iso kablarna till dessa kablar? Ok att göra genom en sån här vanlig kopplingsplint?
http://www.electrokit.com/kopplingsplin … AsYW8P8HAQ

Tacksam för all hjälp då jag vill få det att fungera och gärna lära mig något på köpet.

Senast redigerat av luftmasse (22 januari 2017)

MickeEng
22 januari 2017 · 475 Inlägg

Ja du, skulle tro att du har ständig ström på den röda kabeln som kommer från bilen. Har du det får du som det är stänga av stereon manuellt när du stänger av bilen och om den är kopplad till tändningen så den blir strömlös så tappar stereon minnet när tändningen slås av. Kolla också var den röda kabeln kommer ifrån om den är dragen till batteriet eller tjuvad på någon kabel bakom panelen. Vanligt att man tar ström från typ ciggtändaren och så svär man sedan att man har dåligt ljud.
Dra en kabel från batteriet säkra upp den så nära batteriet du kan och koppla den till den gula kabeln på kontakten dra sedan en kabel från tändningslåset brukar finnas ett radioläge som är första hacket när man vrider om nyckel bara mäta på baksidan av tändningslåset  var det blir kontakt koppla in den på den röda kabeln på kontakten och den svarta är jord skruva den i karossen så ska det nog fungera.
Den kabeln som går till el antennen kan användas som tillslag om man har ett slutsteg.
Funkar ju att använda kopplingsplint, men bäst är att löda kablarna och köra med krympslang över skarven.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
luftmasse
22 januari 2017 · 5 Inlägg

MickeEng skrev:
Ja du, skulle tro att du har ständig ström på den röda kabeln som kommer från bilen. Har du det får du som det är stänga av stereon manuellt när du stänger av bilen och om den är kopplad till tändningen så den blir strömlös så tappar stereon minnet när tändningen slås av. Kolla också var den röda kabeln kommer ifrån om den är dragen till batteriet eller tjuvad på någon kabel bakom panelen. Vanligt att man tar ström från typ ciggtändaren och så svär man sedan att man har dåligt ljud.
Dra en kabel från batteriet säkra upp den så nära batteriet du kan och koppla den till den gula kabeln på kontakten dra sedan en kabel från tändningslåset brukar finnas ett radioläge som är första hacket när man vrider om nyckel bara mäta på baksidan av tändningslåset  var det blir kontakt koppla in den på den röda kabeln på kontakten och den svarta är jord skruva den i karossen så ska det nog fungera.
Den kabeln som går till el antennen kan användas som tillslag om man har ett slutsteg.
Funkar ju att använda kopplingsplint, men bäst är att löda kablarna och köra med krympslang över skarven.

Tack för svar. Jag får kolla lite närmare och se var den röda kabeln kommer ifrån.

Vill ju helst att stereon ska starta och stängas av när man vrider på tändningen som du säger.

Börjar bli överkurs om jag ska dra en kabel från batteriet med säkring men det kanske finns en färdig sladd att köpa? Alternativt en bra guide hur jag gör?

När du säger mät på tändninglåset då menar du med en sån mätpenna för att se var det går ström när jag vrider på tändningen första läget?

Aa som du märker så kan jag inte detta men det är därför jag frågar.

Ang att löda kablarna hade det varit schysst men tyvärr har jag ingen plats att jobba på bilen där jag har tillgång till ström för att hålla på o löda i dagsläget.

MickeEng
22 januari 2017 · 475 Inlägg

Precis, mät med en testpenna eller mätinstrument var du har ström i första läget så man slipper ha tändningen på om man vill lyssna på musik när bilen står still.
Har ni någon lokal bil ljudbutik åk till dom och förklara vad du ska göra så hjälper dom dig med rätt grejor. Fördelen med att ta ström från batteriet är att stereon får bra med ström.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
luftmasse
23 januari 2017 · 5 Inlägg

Mätte nu på den lila kabeln och den har ström på ACC bara och den röda har konstant ström så nu behöver jag bara rota fram högtalarkablarna där nere någonstans och sedan ska det förhoppningsvis funka smile

Senast redigerat av luftmasse (23 januari 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang