Problem vid xenonkonvertering

moraggarn
22 januari 2017 · 5 Inlägg

Hej alla! Jag är helt färsk på forumet men har haft en del hjälp utav er ibland när jag sökt svar på en del frågor.
Nu har jag ett litet problem som jag inte riktigt finner något svar på och funderar över om någon kanske hjälpa mig lite.
Det är som så att jag har en Dacia Duster som jag är sugen  att xenonkonvertera helljuset på, har sett och läst om många som gjort det på just Duster och som dessutom blivit väldigt nöjda. Jag köpte ett kit ( H1) och installerade vilket gav mig en massa ljus men på tok för nära bilen, det var inte alls samma ljusbild som med halogenet. Jag började kolla om jag möjligen satt lampan fel på något vis men det verkade då okej. Det jag dock märkte var att när jag vickade på lampan i nederkant ( så att toppen på den vinklades lite neråt i reflektorn) då höjdes ljusbilden och ljuset skickades iväg ordentligt. Är detta något ni har upplevt vid konvertering? Vad är det som orsakar detta, är det möjligen så att lampan är för lång? Dessutom undrar jag över om det är någon vinst i att installera ett 55 watt istället för 35 watt då reflektorn är såpass liten som den är? Kitet jag hade var 55w men det sålde jag, har nu blivit sugen igen men vill ha lite svar innan jag köper ett nytt, tänkte då kanske att enbart köra på 35 watt då jag inbillar mig att detta är lite snällare mot rent strömmässigt. Jag är tacksam för alla råd och tips jag kan få i ämnet. Tack på förhand

simlar
22 januari 2017 · 5 508 Inlägg

Väldigt vanligt att själva lampan sitter snett i lampsockeln på billiga lampor.
Köpt ett par CNlight lampor så ska du se att det lyser bättre (keramikring i botten på lampsockeln för att lampan ska sitta korrekt och rent allmänt högre kvalitet än andra kina-lampor)

55W brukar jag alltid köra när jag konverterar helljuset och brukar aldrig vara problem, däremot eftersom det är en billig bil så kanske kablarna är lite underdimensionerade?
55W xenon drar ju mer än en 55W halogenlampa vid startögonblicket men efter den värmt upp drar det samma.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Djo
22 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Borde inte vara några problem med 55watt Dacia är en bilighetsbil men dom brukar vara rätt grovhugna och kablar kan man inte snåla in på dagens bilar har redan för klena kablar så.

Senast redigerat av Djo (22 januari 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
moraggarn
27 januari 2017 · 5 Inlägg

Då kör jag på 55watt! Jag har hört av en del att de haft lite problem med att få in lampan i reflektorn på en del bilar de haft, tråden på ovansidan har liksom tagit/skrapat i reflektorn då denna tråd har gjort lampan för hög så att säga ( kan tyvärr inte förklara bättre men hoppas ni förstår) vilket hos en av dessa ledde till att tråden ovan lampan skavdes såpass att den small rakt av efter endast 20 minuters användning. Har ni upplevt något sådant? Misstänker att det är som med mkt annat att det kanske är  Tack för era svar

Djo
27 januari 2017 · 10 157 Inlägg

moraggarn skrev:
Då kör jag på 55watt! Jag har hört av en del att de haft lite problem med att få in lampan i reflektorn på en del bilar de haft, tråden på ovansidan har liksom tagit/skrapat i reflektorn då denna tråd har gjort lampan för hög så att säga ( kan tyvärr inte förklara bättre men hoppas ni förstår) vilket hos en av dessa ledde till att tråden ovan lampan skavdes såpass att den small rakt av efter endast 20 minuters användning. Har ni upplevt något sådant? Misstänker att det är som med mkt annat att det kanske är  Tack för era svar

Vet vilken du menar och ja den ska man vara försiktig med men att den skulle ta i reflektorn då är det extremt liten helljus reflektor eller så hade han/dom monterat fel eller haft felkonstruerade lampor.

PS ta aldrig på något annat än lampan fot extra viktigt med xenon lampor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
moraggarn
27 januari 2017 · 5 Inlägg

Det var nog inte så att lampan inte fick plats i själva reflektorn utan mer att den tog i i själva genomföringen, hålet in så att säga. Det jag tänkte på var om detta var något vanligt förekommande, när man läser om konverteringar så har " alla" haft det så lättvindigt,  men det kan ju vara som så att dessa satsat på riktiga grejer och inte köpt 250 kronorskit och hoppats på turen.

Djo
27 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Kan hända ibland är det för lamp fattning ? H7 H1 HB3 Eller något annat.

hursom i värsta fall får du fila ur för den.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
moraggarn
28 januari 2017 · 5 Inlägg

Det har gällt h1-lampor. Nåväl, idag har jag beställt ett 55watts Cnlight-kit så får vi hoppas att detta blir bra. Tack för input alla

moraggarn
6 februari 2017 · 5 Inlägg

Sådär! Då sitter det ett 55 watts cn-lightkit i helljuset. Dock tycker jag fortfarande att det blir mycket ljus för nära bilen, men det blev bättre än förra kitet. Det som gjorde att det denna gång faktiskt blev riktigt kanon var att jag även har en ledramp på 200watt, denna ramp i kombination med xenonet blev en riktig lyckträff, ett helt suveränt ljus faktiskt då dessa kompletterade varandra mycket bra. Tack för er hjälp!

Djo
6 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Roligt det vart bra smile

Bara roligt kunna hjälpa till smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang