Höga avgasvärden Skoda felicia

jockethilen
18 januari 2017 · 56 Inlägg

Hej. Jag har en skoda felicia -00 1.6 MPI som har gått 12400 mil.

Var på besiktning i december och fick bland annat nedslag på höga avgasvärden både HC och CO.
Så efter att bytt olja och filter,  rengjort vevhusventilationen samt känt efter att alla kontakter sitter på plats(lambdakontakten kändes som att den klickade till när jag tryckte på den). Så stack jag ut och körde bilen 5 mil motorväg och körde direkt till ombesiktning idag och fick då nästa samma värden på avgaserna.

Jag har gjort detta hittils:
Bytt olja + filter
Rengjort vevhusventilationen
känt på alla kontakter
Mät lambdasonden(som slog över som jag uppfattat att den ska)

Avgasvärdena:
HC (tomgång) ca 300    (Gräns 100)
CO (tomgång) 4,1          (Gräns 0,3)

Så frågan är vad är fel?

Avgassystemet är tät och förra besiktningen gick den igenom med perfekta avgasvärden.

Senaste 1,5 åren har jag bytt:
Tändstift
Huvudtändkabel
luftfilter
Olja+filter(var 1000 mil)
Kamrem+vattenpump(om det har betydelse)
Bränslefilter

Med andra ord har jag servat den som man "ska"...

I övrigt går bilen klockrent, bra respons på gasen och tyst och fint.

spillolja
18 januari 2017 · 4 020 Inlägg

det ska finnas 2st värden till för avgaserna, hur lyder dessa ?

kanske en Sup E85/etanol för 50-100:- putsar till värderna

Senast redigerat av spillolja (18 januari 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jockethilen
18 januari 2017 · 56 Inlägg

Har inte siffrorna i huvudet men första besiktningen var dessa höga också(Läs: över gränsvärdena).

Tanka etanol låter kul men det löser ju fortfarande inte problemet. Besiktningens avgasmätning är ett utmärkt sätt att få reda på att bilen går effektivt så man slipper tömma plånboken på macken för ofta...

Så tack för tipset men jag letar efter en lösning på avgasvärdena inte en väg genom besiktningen.

spillolja
18 januari 2017 · 4 020 Inlägg

kan vara motortempgivare ett NTC-motstånd den har ett R25 värde på 2,2 Kiloohm   ca 200-300 ohm vid driftvarm motor

är det möjligen en AEE-spis ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jockethilen
18 januari 2017 · 56 Inlägg

AEE spis som i motorkoden? och att det är gammal volkswagen motor? Ja det är gamla volkswagenmotorn i den 1,6 l har fått för mig att det är en sån som sitter i bland annat golf 3:an.

Den tempgivaren borde jag alltså kunna mäta med min lilla multimeter?

Tack för tipset ska kolla upp detta i min haynes bok

spillolja
18 januari 2017 · 4 020 Inlägg

DET ska gå att mäta med multimeter
snarare samma motor som i Polon

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jockethilen
18 januari 2017 · 56 Inlägg

Har varit ute och mät och mycket riktigt kryper ohmen ner mot 200. så det verkar inte vara den. tempgivare funkar inne i bilen också vilket gör att minst halva kontakten är hel oavsett mätning.

Så bra förslag dock var det inte fel på den.

spillolja
18 januari 2017 · 4 020 Inlägg

är den möjligen 4polig ?
då är ena halvan för temp-mätare  (pin 2 och 4)
och den andra motorstyrdonet (pin 1 och 3)

på motorn bör en map-sensor finnas, där finns ett NTC-motstånd som mäter insugningsluftens temp.  samma R25-värde på 2,2 kohm (pin 1+2)
man kan även lossa på kontakthuset och starta motorn som då ska gå lika dant på tomgången
den ska ge ut på pin 4 tomgång  ca 1,7 volt, men vid fullgas eller stillastående motor ca 4 volt
(man kan även mäta på motostyrning pin 18)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jockethilen
18 januari 2017 · 56 Inlägg

precis. Den sköter både tempmätaren och motorstyrning.

Får mäta MAP-sensorn senare ikväll/imorgon.

Tack för tipset.

Senast redigerat av jockethilen (18 januari 2017)

jockethilen
19 januari 2017 · 56 Inlägg

Va ute och mätte dock bara motstånd.

Var tvungen att ta ut mapsensorn för att mäta och märkte då att sensorn var helt oljig, vilket kan hänga ihop med att vevhusventen var full av gegga förut när jag rensade den för några veckor sen. vilket antagligen betyder att det ligger massa olja i insugsgrenröret på något sätt


Så antagligen kan det göra att blandningen är skyhög och bilen spyr ut avgaser. om jag är så värst sugen att slita av allt vet jag inte. Rengjorde sensorn och satte tillbaka den och tyckte att bilen gick bättre ett litet tag.

äh va fan får gå ut och slita av allt.

jockethilen
19 januari 2017 · 56 Inlägg

Nu har jag skruvat av insugsgrenröret och däri såg det ut som att man hällt i gammal olja. Så jag tror att det bara är att det finns för mycket oförbränd olja som kommer in i motorn.

Hur rengör jag grenröret bäst? det är ett som är helgjutet så går inte att ta isär.

Jag tänkte bara duscha det och skrubba med yes och diskborst och låta det torka ordentligt

spillolja
19 januari 2017 · 4 020 Inlägg

kaustiksoda bör fungera, med detta enbart förklarar inte värderna

jag hade tagit till spritknepet (E85) för att putsa till värderna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jockethilen
19 januari 2017 · 56 Inlägg

Tack för hjälpen men jag har gett upp lagt ut den till försäljning. Har en ny bil redan så denna bara ger mig huvudvärk.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 januari 2017 · 4 917 Inlägg

All gammal olja har väl sabbat katalysatorn, eller vad tror ni??

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jockethilen
23 januari 2017 · 56 Inlägg

Tror som du säger tommen1 att katalysatorn kan vara sabbad men det borde fortfarande gå att få ner avgasvärden. Ingen vill ha bilen obesiktigad, så någon som har koll på hur kallstartsregleringen fungerar sitter den i gasspjällselektroniken? För motortempmätaren fungerar, så börjar tro gasspjället är dåligt

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Undrar om inte det är tempsensorn allafall ..
På tuben visar dom ju bytet och varför det?
Det blir väl fel avgasvärden om elektroniken blir lurad att det är kallt, trots att det är varmt i verkligheten..

Senast redigerat av tommen1 (23 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 januari 2017 · 14 042 Inlägg

jockethilen skrev:
Tack för hjälpen men jag har gett upp lagt ut den till försäljning. Har en ny bil redan så denna bara ger mig huvudvärk.

Vem vill köpa bilen med dessa fel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
spillolja
23 januari 2017 · 4 020 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vem vill köpa bilen med dessa fel?

hellre det än massa rost

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang