Dsg6/dsg7

it_mutt Avstängd
19 januari 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

P1987 skrev:
Eeeeh, nä jag har inte råd med en Audi med TFSI. 5 liter motorolja i veckan blir rätt så dyrt i längden... Tur de har fina dieselmotorer.
Steptronic är vad jag kan förstå ungefär 8000% mer driftsäker än en DSG. Varför vet jag ej exakt, men det är uppenbart att det skiljer i konstruktion.

Volvos 8-stegade är en väldigt fin låda, väl i nivå med DSG. Har inte läst om några egentliga problem, men det kan hända att de är för nya fortfarande. Å andra sidan borde det finns oerhörda mängder av dessa lådor i alla nyare taxibilar som säkert har nått 30.000 mil, hade det funnits specifika problem hade man nog läst om dem.

Steptronic sitter i BMW, det är samma sak (vad jag vill ha för mig) som Audis Tiptronic, dvs "namnet" för att du kan växla automatlådan själv.



Och i grund och botten är en S-tronic i en Audi och VAGs övriga DSG:er samma sak. Notera att det är "i grund och botten". Detta som i; "de fungerar på samma sätt". Det är då inte samma låda.

Den 7-stegade S-Tronic-lådan är helt utvecklad av Audi, och har då inget gemensamt med VAGs DSG, mer än att det är just en "DSG"-låda (dvs principen). Audis "egna" är då, om jag inte har heeeeeelt fel i mina minnesbanker; DL501-7Q samt DL382-7F. Men, det kan vara som så att minnet sviker

- - Edit - -

Se där... Hybridsmurfens inlägg kunde iaf bekräfta modellerna.

Jag blir som så ofta nyfiken och undrar över skillnaderna på vw dq250 och Audi dq250 som finns i A1 och A3 eller som dq 200 som finns i 2.0tfsi Passat och A6 exempelvis.

jag är låååångt ifrån expert på DSG-området. Men, jag har helt enkelt förstått det som så att när det går som "S-Tronic" så är det Audis egna, annars går det som just "DSG".

Vilka A6:or sitter den lådan i btw? Jag kan inte minnas att jag sett någon A6:a med DSG-typen av låda före typ...2013. Innan dess har jag bara sett CVT/Multitronic och Tiptroniclådorna (det är ju i sin tur en klassisk automatare med full växelfunktion)

Tittar man på A3:or med lådor av DSG-typ, så är det ju exempelvis som så att en A3 från...06, står listad som just "DSG", 07-08-något, övergår den till att kallas just S-Tronic.

Som sagt, det är bara så jag har fått för mig det hela.

- - Edit - -

jag har alltså inte "fått för mig" att Audi utvecklade en egen låda; http://teknikensvarld.se/audi-s-tronic- … ar-130696/

Utan då delen med "DSG" kontra "S-Tronic" som benämning och vad det innebär

- - Edit 2 - -

Känns som mycket feberyrande nu. Gör ett sista försök....

Det jag "har fått för mig" är alltså;
Om den benämns som "DSG" (som här; http://audipdf.h-kan.se/archivedfiles/A … febr05.pdf ) så är det just VAGs "gemensamma" DSG-låda

Om den istället benämns som "S-Tronic" (som här; http://audipdf.h-kan.se/archivedfiles/A3.pdf ) så är det Audis "egna" variant.

Om det är rätt av mig, låter jag vara osagt.

Senast redigerat av it_mutt (20 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
20 januari 2017 ·

Vad jag har förstått är det badge engineering som utförs när det gäller användandet av dq200 dq250 och dq500 medans det finns två Audilådor som används vid fyrhjulsdrift bla.

Här finns originaltexten som fixarfarsan förmodligen översatte och angett som sin egen.

http://www.autoevolution.com/news/volks … 88928.html

hardrox
20 januari 2017 · 731 Inlägg

Har inte läst tråden så risken finns att någon skrivit detta redan.

DSG6 sitter vad jag oftast i motorstarkare bilarna, denna lådan är våtkoppling och av allt läsande man gjort så håller den mycket bättre än manuell, i alla fall i en R. Har haft den lådan i min GTD och nu i R och även i en Audi a3 3.2 som hade rullat 12k mil och den fungerade fint där också.

7vxl är torrkoppling och sitter i dom flesta bilar med mindre motorer, den växellådan är känd att krångla. Personligen hade jag inte vågat köpa en bil med den.

Nu har VW släppt facelift av golf 7an och där har dom en ny 7vxl låda, gissar att den är våtkoppling också då den kommer sitta på R bland annat.

Audi RS3 (2018)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari 2017 · 17 455 Inlägg

hardrox skrev:
Har inte läst tråden så risken finns att någon skrivit detta redan.

DSG6 sitter vad jag oftast i motorstarkare bilarna, denna lådan är våtkoppling och av allt läsande man gjort så håller den mycket bättre än manuell, i alla fall i en R. Har haft den lådan i min GTD och nu i R och även i en Audi a3 3.2 som hade rullat 12k mil och den fungerade fint där också.

7vxl är torrkoppling och sitter i dom flesta bilar med mindre motorer, den växellådan är känd att krångla. Personligen hade jag inte vågat köpa en bil med den.

Nu har VW släppt facelift av golf 7an och där har dom en ny 7vxl låda, gissar att den är våtkoppling också då den kommer sitta på R bland annat.

Jag gissar på att den nya DSG7 har våtlameller. Efter lite googling och koll i Teknikens Värld (26/16) ska denna fasa ut alla äldre DSG6 och DSG7 till nya modeller. Detta blir VAG:s sista försök att få ordning på DSG en gång för alla. Kan inte hitta någon beteckning på denna nya überlåda.

OT:
Nya Golf kan fås med HalvAutonoma system som kör bilen helt och hållet i kökörning och även korta stunder på motorväg. Släpper föraren ratten så styr bilen in till sidan, stannar och sätter på varningsblinkers. Bra jobbat VW! Undra om man kan styra med knäna och käka en halv special samtidigt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
20 januari 2017 · 4 628 Inlägg

De nya 7-stegade DSG-lådorna som kommer i t.ex nya Skoda Octavia III Facelift är våtlameller, och är gemensamma för alla motorer som det verkar, alltså från 1.2L upp till 2.0TDI med 184/190hk.
Troligen en vidareutveckling av de lådor som sitter i Tiguan bl.a.

De gamla 7-stegade lådorna mår utmärkt av att växla, det är oftast körsättet som ställer till det. Att t.ex stå i en uppförsbacke o hålla bilen "med gasen" går inte att göra i en DSG-bil, som man kan göra med en bil med regelrätt automatlåda. Detta eftersom DSGn då slirar koppling, o inte bara pumpar olja.
Skillnaden mellan en Steptronic och DSG är att Steptronic/Tiptronic alltid är en vanlig automatlåda, DSG är en dubbelkopplingsväxellåda.
Således inte "same shit, different names"

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Evildan
20 januari 2017 ·

Cuefa skrev:
De nya 7-stegade DSG-lådorna som kommer i t.ex nya Skoda Octavia III Facelift är våtlameller, och är gemensamma för alla motorer som det verkar, alltså från 1.2L upp till 2.0TDI med 184/190hk.
Troligen en vidareutveckling av de lådor som sitter i Tiguan bl.a.

De gamla 7-stegade lådorna mår utmärkt av att växla, det är oftast körsättet som ställer till det. Att t.ex stå i en uppförsbacke o hålla bilen "med gasen" går inte att göra i en DSG-bil, som man kan göra med en bil med regelrätt automatlåda. Detta eftersom DSGn då slirar koppling, o inte bara pumpar olja.
Skillnaden mellan en Steptronic och DSG är att Steptronic/Tiptronic alltid är en vanlig automatlåda, DSG är en dubbelkopplingsväxellåda.
Således inte "same shit, different names"

Vad har BMW:s automatlåda steptronic med detta att göra öht?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari 2017 · 17 455 Inlägg

Evildan skrev:

Cuefa skrev:
De nya 7-stegade DSG-lådorna som kommer i t.ex nya Skoda Octavia III Facelift är våtlameller, och är gemensamma för alla motorer som det verkar, alltså från 1.2L upp till 2.0TDI med 184/190hk.
Troligen en vidareutveckling av de lådor som sitter i Tiguan bl.a.

De gamla 7-stegade lådorna mår utmärkt av att växla, det är oftast körsättet som ställer till det. Att t.ex stå i en uppförsbacke o hålla bilen "med gasen" går inte att göra i en DSG-bil, som man kan göra med en bil med regelrätt automatlåda. Detta eftersom DSGn då slirar koppling, o inte bara pumpar olja.
Skillnaden mellan en Steptronic och DSG är att Steptronic/Tiptronic alltid är en vanlig automatlåda, DSG är en dubbelkopplingsväxellåda.
Således inte "same shit, different names"

Vad har BMW:s automatlåda steptronic med detta att göra öht?

Och varför i hela friden kan man inte köra en automat som man kör en automat. Fast å andra sidan så glunkas det om att VW lagt en fet-order hos Aisin. Då får de en riktig låda som håller.

Lustigt att vår DSG7 lämnade in efter 400 mil... Inga uppförsbackar... Landsvägar. Den klarade inte av att växla helt enkelt.

Jag körde en bil med Sporttronic förut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Victohr
21 januari 2017 · 86 Inlägg

Som jag har förstått det så tar dubbelkopplingslådorna stryk av krypkörning.

i och med att kraft överföringen som sker i början (dragläge) sköts av en koppling (likt manuell) istället för en torque converter (olje turbin) och sedan låser lådan med hjälp av en vanlig koppling som de äldre automaterna är gjorda, så blir det ju som att köra en manuell, fast för föraren så känns det som en automat, många krypkör i köer utan att tänka på det.

Är inte helt säker på detta, så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Bmw E46 330i
Evildan
21 januari 2017 ·

Victohr skrev:
Som jag har förstått det så tar dubbelkopplingslådorna stryk av krypkörning.

i och med att kraft överföringen som sker i början (dragläge) sköts av en koppling (likt manuell) istället för en torque converter (olje turbin) och sedan låser lådan med hjälp av en vanlig koppling som de äldre automaterna är gjorda, så blir det ju som att köra en manuell, fast för föraren så känns det som en automat, många krypkör i köer utan att tänka på det.

Är inte helt säker på detta, så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Vid krypkörning så gubbakopplar dubbelkopplingslådorna och slirar på lamellerna. Volkswagens DQ200 envisas vid krypkörning att använda växel 2, kör man i manuellt läge kan föraren låsa lådan på växel 1 och då slirar det givetvis inte på lamellen lika mycket. Precis som en manuell växellåda så kryper man ju inte på tvåan och slirar på lamellen.
Växellådan/lådorna, beroende på hur man ser det, är grundläggande uppbyggd som en manuell växellåda med skiftgafflar och synkroniseringsringar men istället för spaklinkaget används en hos VAG kallad mekatronicenhet som flyttar gafflarna, väldigt förenklat utryckt.

Brådhis * Voff voff *
21 januari 2017 · 10 275 Inlägg

Jag tror att kopplingarna egentligen tål rätt mycket, men att värme är elektronikens fiende. Dvs vid fegkörning (slir) blir det varmt, vid taxikörning i stan blir det varmt, osv... Dvs elektroniken ger upp.

Kanske är det därför samma lådor fungerar olika bra i olika bilar. Mer eller mindre kylning till elektroniken...

För iaf dom DSG jag stött på som strulat har betett sig knasigt på ett sådant vis att urspårad elektronik inte går att utesluta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
P1987
21 januari 2017 · 5 Inlägg

Det som ändå är lite sjukt är att tillverkaren fortfarande inte har löst problemet. Som jag har förstått det så är det ingen skillnad på en DSG6 från 2010 och en från 2017? Trots att problemen har varit kända mkt länge.

Rallykungen Lastbilschaufför
22 januari 2017 · 125 Inlägg

Kör en 2011 volkswagen Caddy 1.9 TDI Life med 7-växlad DSG och 6900 mil på mätaren. Går hur fint som helst

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Evildan
22 januari 2017 ·

Rallykungen skrev:
Kör en 2011 volkswagen Caddy 1.9 TDI Life med 7-växlad DSG och 6900 mil på mätaren. Går hur fint som helst

Vänta du bara, din lådas tid kommer. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2017 · 17 455 Inlägg

Jag tror att lådans värsta fiende är folk som bor i stan och krypkör mycket. Tillhör dessa den procent av befolkningen som måste titta på varvräknaren i en manuell bil för att inse att det är dags och växla så tror jag vi har ett problem.

Tjejen slängde i driven och gasade friskt samtidigt. Jag gjorde väl förvisso samma sak (firmabil, byte efter 3 år, brydde mig inte). 400 mil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
23 januari 2017 · 4 628 Inlägg

Det stämmer att DSG-lådorna gärna går upp på 2an väldigt raskt. Det i kombination med att de äldre 7-stegade växellådorna körde torr-lameller, som blev varma fort, gjorde saken sämre.
Har kört ca 170 mil nu i en Caddy -16, med TDI150, DSG6 och 4Motion. Den ska upp på 2an i stort sett direkt, men den har våtlamell-koppling och får därmed inte samma värmeutveckling i lamellerna.
Jag låser den manuellt på 1an i alla fall, då den blir raskare av startlinjen då.

Min nästa bil kommer definitivt ha en DSG om jag bara får råd med det. Inte för att det är fel på min manuellt växlade Golf jag har nu, men det är skönt "tomat-låda" ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
HaggeJr
27 september 2017 · 4 Inlägg

Cuefa skrev:
De nya 7-stegade DSG-lådorna som kommer i t.ex nya Skoda Octavia III Facelift är våtlameller, och är gemensamma för alla motorer som det verkar, alltså från 1.2L upp till 2.0TDI med 184/190hk.
Troligen en vidareutveckling av de lådor som sitter i Tiguan bl.a.

De gamla 7-stegade lådorna mår utmärkt av att växla, det är oftast körsättet som ställer till det. Att t.ex stå i en uppförsbacke o hålla bilen "med gasen" går inte att göra i en DSG-bil, som man kan göra med en bil med regelrätt automatlåda. Detta eftersom DSGn då slirar koppling, o inte bara pumpar olja.
Skillnaden mellan en Steptronic och DSG är att Steptronic/Tiptronic alltid är en vanlig automatlåda, DSG är en dubbelkopplingsväxellåda.
Således inte "same shit, different names"

Hej!

Är det något som det finns info om att hitta på nätet nånstans, att DSG7-lådorna till Octavia III FL är våtlameller och inte "taxilådan" DQ200?

Är färd att ev beställa en Octavia med den nya 1.5TSI med DSG men velar mellan manuell och DSG pga av historiken med DQ200.

//Hagge

Cuefa Ain't no place like home...
28 september 2017 · 4 628 Inlägg

Mig veterligt har vi inga torrlamell-lådor kvar inom koncernen för nya bilar, men jag ska inte ta gift på det.
Kan undersöka saken lite o se vad jag hittar på för info.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
HaggeJr
28 september 2017 · 4 Inlägg

Tack Cuefa, hade varit grymt om du kan hitta någon info om det!!

//Hagge

Cuefa Ain't no place like home...
28 september 2017 · 4 628 Inlägg

Hittar inte den info jag söker just för stunden, jag får lov att återkomma i ämnet så fort jag har kollat upp detta.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
HaggeJr
28 september 2017 · 4 Inlägg

Absolut, inga problem! Jag är tacksam att du tar dig tid att göra det öht! smile

//Hagge

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang