Hjälp med aux

RockerSwe
23 januari 2017 · 18 Inlägg

Kollar på att skaffa en aux sladd i min V50 2005 årsmodell. Jag har kollat runt på internet och hittat en sladd som man kopplar in i original radion. Som jag har fattat det så ska den koppla om cd spelaren så man får en aux sladd istället. Så lurar den bilen att det är cd spelaren som spelar. Men när jag läser om produkten så står det att det endast fungerar till radion med aux knapp på instrument brädan. Men om man redan har aux valet i bilen, varför skulle man sätta in ett då? Har jag missat något? Har jag läst fel?
http://vparts.se/se/volvo-stereoadapter … 0-v50.html

Blixnabb
23 januari 2017 · 245 Inlägg

"Din stereo måste ha en aux knapp som ändrar source då den trycks in."
Det innebär att du måste ha en knapp på stereon där du kan välja vilken källa som du vill spela från, troligen så är det så att de med minsta stereon inte har möjlighet att välja källa. Vilken stereo som du har det vet vi inte.

RockerSwe
24 januari 2017 · 18 Inlägg

Blixnabb skrev:
"Din stereo måste ha en aux knapp som ändrar source då den trycks in."
Det innebär att du måste ha en knapp på stereon där du kan välja vilken källa som du vill spela från, troligen så är det så att de med minsta stereon inte har möjlighet att välja källa. Vilken stereo som du har det vet vi inte.

Så om man har en knapp där det står "cd" och ändrar source till cd-spelaren, skulle det fungera då?

Blixnabb
24 januari 2017 · 245 Inlägg

Tja.. vet inte då det var rätt många år sedan som jag hade en V50.
Manualen är inte helt tydlig den heller http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/9a68 … tp7675.pdf
Vet inte om stereon känner av att det är en kontakt i och tror att det är en cd vxl

Bassiehof
26 januari 2017 · 1 777 Inlägg

RockerSwe skrev:

Blixnabb skrev:
"Din stereo måste ha en aux knapp som ändrar source då den trycks in."
Det innebär att du måste ha en knapp på stereon där du kan välja vilken källa som du vill spela från, troligen så är det så att de med minsta stereon inte har möjlighet att välja källa. Vilken stereo som du har det vet vi inte.

Så om man har en knapp där det står "cd" och ändrar source till cd-spelaren, skulle det fungera då?

Nej för att cd knappen är till stereons inbyggda cd. Som jag fattar det behöver du en aux knapp som annars används till en växlare. Du vet väl att aux står för auxiliary, dvs en (extra) linjeingång, precis som dvd eller annan linjekälla på en förstärkare eller reciever. Aux är alltså en linjeingång. Och du behöver alltid olika knappar för att få ljud från rätt signalkälla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang