Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 632 757 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
Baldrik
23 januari 2017 · 296 Inlägg

Det ser riktigt bra ut.
Vad är det för däck/fälg dimensioner?

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 januari 2017 · 1 301 Inlägg

Mattilacken skrev:
Snyggt jobbat Christian! Sjukt grymt jobbat! Du lyckas ta dig liter mer tid i garaget trots motsvarande familjesituation som jag har.. jag skyller dock på att dottern är bara 7v.
Snickrade också ihop en säng.. blev en sån här.. har ritningar om du vill ha. fick plats på en MDF skiva - 2 hjul.. hade tänkt mig nå mer avancerade hjul men det får duga för nu.

http://iloapp.nordiccamaros.se/data/_ga … eight=1440

Ja, jag har insett att detta är min terapiform för att orka med jobb, hus, barn och allt som måste göras hela tiden. Jag försöker göra något varje dag, antingen på morgonen innan jobbet, på lunchen eller på kvällen efter barnen lagt sig. Även om det bara är lite ritande i CAD för att få bättre grepp om idéer så känns det som att det går framåt hela tiden.

Jag har faktiskt byggt säng till lilla tjejen nu, om än inte lika ball som din Jeep tongue Grattis btw, och välkommen in i föräldraskapet! Inget kommer någonsin bli detsamma, och det är på både gott och ont tongue

Baldrik skrev:
Det ser riktigt bra ut.
Vad är det för däck/fälg dimensioner?

Tackar!

Fram är det begagnade 205/60-16 bara för att få något att ställa den på. Tanken är att åka 225/55-16 sen, med vit sida.

Bak är det 275-60-15, Bridgestone Dueler HTS. Tanken är även här vit sida på sikt... får se om jag slänger på lösa vita sidor. Jag har åkt såna på en Amazon jag hade tidigare och tyckte det såg ut över förväntan.

Däck i dom dimensionerna med vit sida är osmakligt dyra tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Baldrik
23 januari 2017 · 296 Inlägg

Ok, är det 8" fälgar fram?

Mattilacken
24 januari 2017 · 229 Inlägg

Ja du har alltid varit flitig ned skruvandet! Jo det känns på riktigt nu när man har två små!

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 februari 2017 · 1 301 Inlägg

Jag ursäktar sent svar... det har varit mycket på sistone.

Baldrik skrev:
Ok, är det 8" fälgar fram?

Ja, dom är 8" numera, och ET ca 50. Dom var 7" och ET0 från början tongue

Jag har faktiskt skapat en ny projekttråd. Jag valde att bryta ut grenrörsbyggnationen ur denna projekttråd, då jag kände att det projektet är så pass ingående att det förtjänade en egen tråd.

Kolla här om ni är intresserade:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318189

Arbetet med rodden går sakta vidare. Nu är det mycket grenrör i fokus, men det går hand i hand med styrningskomponenter som ska sitta i samma utrymme. Jag har funderat mycket på detta på sista tiden, och nu har jag bestämt mig för att använda rattstången från Volvo 940 som jag hade liggande, komplett med blinkersspakar och allt. Idag var jag och handlade styrknutar, så nu borde jag ha allt för att få ihop styrningen.

http://i.imgur.com/fYdtBth.jpg


Nästa steg blir ni att bygga lite rör-struktur i karossen för att fästa rattstången.

Jag avslutar detta inlägg med en bild på hur bilen ser ut i nuläget.

http://i.imgur.com/wXnce8j.jpg

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tysken35
2 februari 2017 · 238 Inlägg

prem lagd

Streetfreak
4 februari 2017 · 693 Inlägg

Den blir så frän med rätt stuk!

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
5 februari 2017 · 1 301 Inlägg

Streetfreak skrev:
Den blir så frän med rätt stuk!

Ja, jag gillar verkligen stuket. Lagomt  med "rake" på taket och allt tongue

Det känns så tråkigt att, om jag hade haft en sponsor och lyckats få loss 20-30000:- så hade jag kunna ha den körbar och besiktningsduglig till i sommar tongue

Fast det är väl sånt man får räkna med när man balanserar familj med småbarn, hus och heltidsjobb...

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
24 februari 2017 · 1 301 Inlägg

Det händer inte så mycket i den här tråden nu när jag håller på med grenrören. Och det händer inte så mycket med grenrören nu när det varit slut på pengar tongue

Men idag blev kom det lön så nu är det beställt mer rör så grenrören fortsätter.

I väntan sitter jag och leker med variabla ljuddämpare som jag tänkte bygga.

Vad tror ni?

http://i.imgur.com/6hazAGw.jpg

http://i.imgur.com/xwAN2Ux.jpg

Ett inlopp och två utlopp varav det ena odämpat. Jag sitter och funderar på styrning av spjällen och jag tror (om jag nu lyckas) att det blir 3 lägen. Ett helt stängt för när man vill parkera hemma utan att väcka grannarna, ett helt öppet för när man vill väcka grannarna och ett som är återkopplat på trottelposition som gör motorn mer och mer högljudd ju mer jag trycker ner högerfoten.

Åsikter?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
24 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Får du till det så skulle det bli Grymt smile !!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
-2TALL-
24 februari 2017 · 9 Inlägg

quinna skrev:
Det händer inte så mycket i den här tråden nu när jag håller på med grenrören. Och det händer inte så mycket med grenrören nu när det varit slut på pengar tongue

Men idag blev kom det lön så nu är det beställt mer rör så grenrören fortsätter.

I väntan sitter jag och leker med variabla ljuddämpare som jag tänkte bygga.

Vad tror ni?

http://i.imgur.com/6hazAGw.jpg

http://i.imgur.com/xwAN2Ux.jpg

Ett inlopp och två utlopp varav det ena odämpat. Jag sitter och funderar på styrning av spjällen och jag tror (om jag nu lyckas) att det blir 3 lägen. Ett helt stängt för när man vill parkera hemma utan att väcka grannarna, ett helt öppet för när man vill väcka grannarna och ett som är återkopplat på trottelposition som gör motorn mer och mer högljudd ju mer jag trycker ner högerfoten.

Åsikter?

Har inte bmw ett liknande koncept som är vakuumstyrt. För övrigt go for it

MR_T
25 februari 2017 · 2 340 Inlägg

Klart du skall bygga in lite funktion i dämparen. Aktiva ljuddämpare låter ju fint.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 februari 2017 · 1 301 Inlägg

-2TALL- skrev:
Har inte bmw ett liknande koncept som är vakuumstyrt. För övrigt go for it

Japp... och vakumstyrning är lätt att få till genom att använda typ en wastegate-klocka från en turbo och anpassa, men då tappar man lite styrmöjligheter. Jag tänker mig pwm-styrt... lite mer möjligheter smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
25 februari 2017 · 467 Inlägg

quinna skrev:

-2TALL- skrev:
Har inte bmw ett liknande koncept som är vakuumstyrt. För övrigt go for it

Japp... och vakumstyrning är lätt att få till genom att använda typ en wastegate-klocka från en turbo och anpassa, men då tappar man lite styrmöjligheter. Jag tänker mig pwm-styrt... lite mer möjligheter smile

Hörredu! De är rena grekiskan för mig de. Kan du berätta vad skillnaden på pwm och BMWs styrning? Och varför du vill ha just pwm....

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 februari 2017 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:

quinna skrev:

-2TALL- skrev:
Har inte bmw ett liknande koncept som är vakuumstyrt. För övrigt go for it

Japp... och vakumstyrning är lätt att få till genom att använda typ en wastegate-klocka från en turbo och anpassa, men då tappar man lite styrmöjligheter. Jag tänker mig pwm-styrt... lite mer möjligheter smile

Hörredu! De är rena grekiskan för mig de. Kan du berätta vad skillnaden på pwm och BMWs styrning? Och varför du vill ha just pwm....

Haha tongue BMW's är vakuumstyrt enligt vad jag förstår. Vakuumstyrt är vakuumstyrt... man använder vakuumet i motorn för att påverka en aktuator som påverkar spjällets läge. Mer gaspedal = mindre vakuum = mer öppet spjäll. Alltså motorn styrspjället utan möjlighet att påverka själv.

PWM står för Pulse Width Modulation. Man kör alltså en av/på signal och ju mer % PWM desto mer "på" är det... kör man man 100% PWM så är det bara "på" och inget "av".

Ett PWM-styrt spjäll är då alltså i princip = ju mer "%" PWM desto mer aktivering. Och indirekt blir det ju mer %PWM, desto mer % spjällöppning i mitt fall tongue

Och kan jag styra PWM programmerbart via mitt styrsystem så kan jag styra precis hur spjället beter sig, oberoende av motorns vakuum tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
25 februari 2017 · 467 Inlägg

quinna skrev:

Tallifjant skrev:

quinna skrev:

Japp... och vakumstyrning är lätt att få till genom att använda typ en wastegate-klocka från en turbo och anpassa, men då tappar man lite styrmöjligheter. Jag tänker mig pwm-styrt... lite mer möjligheter smile

Hörredu! De är rena grekiskan för mig de. Kan du berätta vad skillnaden på pwm och BMWs styrning? Och varför du vill ha just pwm....

Haha tongue BMW's är vakuumstyrt enligt vad jag förstår. Vakuumstyrt är vakuumstyrt... man använder vakuumet i motorn för att påverka en aktuator som påverkar spjällets läge. Mer gaspedal = mindre vakuum = mer öppet spjäll. Alltså motorn styrspjället utan möjlighet att påverka själv.

PWM står för Pulse Width Modulation. Man kör alltså en av/på signal och ju mer % PWM desto mer "på" är det... kör man man 100% PWM så är det bara "på" och inget "av".

Ett PWM-styrt spjäll är då alltså i princip = ju mer "%" PWM desto mer aktivering. Och indirekt blir det ju mer %PWM, desto mer % spjällöppning i mitt fall tongue

Och kan jag styra PWM programmerbart via mitt styrsystem så kan jag styra precis hur spjället beter sig, oberoende av motorns vakuum tongue

Aha, man kan säga att du boostar gaspådraget litegrann på det sättet? Och i ditt fall så kan man säga att du kan boosta i det läget du vill ha mer effekt?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 februari 2017 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:
Aha, man kan säga att du boostar gaspådraget litegrann på det sättet? Och i ditt fall så kan man säga att du kan boosta i det läget du vill ha mer effekt?

I mitt läge så kan man säga att helt öppet spjäll hela tiden mest troligt ger mest effekt längs hela kurvan. Däremot, kan jag styra spjällets läge som funktion t.ex. gaspedal så kan jag få det att låta som att motorn har ruskigt rå kamaxel med elak karaktär vid vissa varvtal, alternativt att spjället ställer sig öppet så fort som jag har full gas.

Det går alltså att programmera som man vill smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
25 februari 2017 · 6 473 Inlägg

Låter spännade med lite nytänkande smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 februari 2017 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Låter spännade med lite nytänkande smile

Inte nytänkande... ideérna finns sen innan och jag bara kopierar... Men nyskapande inom Hot Rod-kulturen lär det kanske vara P

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 februari 2017 · 6 473 Inlägg

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
Låter spännade med lite nytänkande smile

Inte nytänkande... ideérna finns sen innan och jag bara kopierar... Men nyskapande inom Hot Rod-kulturen lär det kanske vara P

jo det var så jag menade , insprut mm är inste så vanligt på hotrods, fast jag har en bekant i klubben som har tvingat ner en modern hemi med insprut i sin 30tals dodge.
hade bara en gammal bild på den med cheva-hjärta, men nu mer sitter en modern HEMI under huven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-64a0e38d124268c1d618ef08cdf18777_large.jpg

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang