Måste man ha dimljus fram?

krakus
23 januari 2017 · 360 Inlägg

Jag har en MB SLK från 1997. Ska byta framparti. Måste jag ha ´kvar dimljus fram för besiktningens skull?

Mew
23 januari 2017 · 2 156 Inlägg

Nej, har du dimljus ska de funka, men det finns inget krav på att ha det.

it_mutt Avstängd
23 januari 2017 · 10 388 Inlägg

Mew skrev:
Nej, har du dimljus ska de funka, men det finns inget krav på att ha det.

Nej. De får sitta där utan att fungera.

Så;

Nej - Du måste inte ha dimljus
Nej - De måste inte fungera om de sitter där
Ja - Om de fungerar måste även inställningen vara rätt samt att det ska sitta rätt ljuskälla i.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fiesta_Racing Ford fantast
23 januari 2017 · 1 607 Inlägg

du får ha gula lampor men inte gul film då det kan ge en difus bild. det var svaret jag fick när jag besikade min bil med eftermonterade dimljus. besiktningsmannen hade det svaret till mig när jag frågade

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
it_mutt Avstängd
23 januari 2017 · 10 388 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
du får ha gula lampor men inte gul film då det kan ge en difus bild. det var svaret jag fick när jag besikade min bil med eftermonterade dimljus. besiktningsmannen hade det svaret till mig när jag frågade

Ja. Vill man ge ett "mer lagriktigt svar" så är det helt enkelt som så att man inte får förse strålkastare (huvudstrålkastare så väl som dimljus) med något skikt alls. Inte ens genomskinligt.

Men, det svaret som han gav var väl iofs den egentliga anledningen till varför man inte får förse den med något skikt alls (ja, förutom det faktum att det givetvis kan försämra mängden ljus också med en rökfärgad film)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fiesta_Racing Ford fantast
23 januari 2017 · 1 607 Inlägg

it_mutt skrev:

Fiesta_Racing skrev:
du får ha gula lampor men inte gul film då det kan ge en difus bild. det var svaret jag fick när jag besikade min bil med eftermonterade dimljus. besiktningsmannen hade det svaret till mig när jag frågade

Ja. Vill man ge ett "mer lagriktigt svar" så är det helt enkelt som så att man inte får förse strålkastare (huvudstrålkastare så väl som dimljus) med något skikt alls. Inte ens genomskinligt.

Men, det svaret som han gav var väl iofs den egentliga anledningen till varför man inte får förse den med något skikt alls (ja, förutom det faktum att det givetvis kan försämra mängden ljus också med en rökfärgad film)

självklar menar dom att man kan ändra ljusbilden till fel om man lägger på en film vilket inte är okej gula lampor är ju reflektorn anpassad för bara att glaset på lampan är i en annan färg.

jag plockade ur lamorna vid besiktning dom kan inte tända något som inte finns big_smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
trubbelturbo
23 januari 2017 · 1 458 Inlägg

Är det inte så också att om man har dimljus så måste båda antingen fungera eller inte fungera, Dvs. om ena glödlampan är trasig och andra funkar så blir det underkänt. Men om båda två är trasiga är det godkänt eftersom det då räknas som att bilen saknar dimljus?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
23 januari 2017 · 9 296 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Är det inte så också att om man har dimljus så måste båda antingen fungera eller inte fungera, Dvs. om ena glödlampan är trasig och andra funkar så blir det underkänt. Men om båda två är trasiga är det godkänt eftersom det då räknas som att bilen saknar dimljus?

Jo, så är det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang