Köpråd: Nya eller begagnade originalfälgar?

FabianTsi
24 januari 2017 · 208 Inlägg

Är lite inne på att köpa begagnade originalfälgar till min Ford. Funderar på 2 st 18 tums uppsättningar som rullat mellan 20-30 tusen mil båda två. För 3000:- till får jag 8 st helt nya fälgar med samma dimensioner.

Behöver man vara orolig när de rullat så långt att de blivit farliga på väg eller är det bara skönhetsfel man kan förvänta sig i värsta fall pga. den långa användningen?

Med vänlig hälsning, BiLzZ.

Senast redigerat av BiLzZ (24 januari 2017)

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Bwonka
24 januari 2017 · 236 Inlägg

BiLzZ skrev:
Är lite inne på att köpa begagnade originalfälgar till min Ford. Funderar på 2 st 18 tums uppsättningar som rullat mellan 20-30 tusen mil båda två. För 3000:- till får jag 8 st helt nya fälgar med samma dimensioner.

Behöver man vara orolig när de rullat så långt att de blivit farliga på väg eller är det bara skönhetsfel man kan förvänta sig i värsta fall pga. den långa användningen?

Med vänlig hälsning, BiLzZ.

Antar att det är lättmetallfälgar det rör sig om. Så länge Ford Originalfälgarna inte är buliga eller skeva kan du va rätt lugn.

Däremot kan det vara skillnad på fälgar och fälgar. Många billigare lättmetallfälgar väger bly namnet till trots. Hade själv 18 tums fälgar av billigare modell på min Civic. 18 tummarna vägde massor vilket bidrog till en märkbar försämring på accelerationen och förbrukningen jämfört med de nätta 16 tummarna original trots samma rullomkrets.

8 nya fälgar för marginellt högre pris än 4 likvärdiga begagnade originalfälgar låter som några ganska billiga fälgar. Är originalfälgarna i vettigt skick hade jag nog valt dem.

Mvh Bwonka

FabianTsi
24 januari 2017 · 208 Inlägg

Bwonka skrev:

BiLzZ skrev:
Är lite inne på att köpa begagnade originalfälgar till min Ford. Funderar på 2 st 18 tums uppsättningar som rullat mellan 20-30 tusen mil båda två. För 3000:- till får jag 8 st helt nya fälgar med samma dimensioner.

Behöver man vara orolig när de rullat så långt att de blivit farliga på väg eller är det bara skönhetsfel man kan förvänta sig i värsta fall pga. den långa användningen?

Med vänlig hälsning, BiLzZ.

Antar att det är lättmetallfälgar det rör sig om. Så länge Ford Originalfälgarna inte är buliga eller skeva kan du va rätt lugn.

Däremot kan det vara skillnad på fälgar och fälgar. Många billigare lättmetallfälgar väger bly namnet till trots. Hade själv 18 tums fälgar av billigare modell på min Civic. 18 tummarna vägde massor vilket bidrog till en märkbar försämring på accelerationen och förbrukningen jämfört med de nätta 16 tummarna original trots samma rullomkrets.

8 nya fälgar för marginellt högre pris än 4 likvärdiga begagnade originalfälgar låter som några ganska billiga fälgar. Är originalfälgarna i vettigt skick hade jag nog valt dem.

Mvh Bwonka

Det finns ju fler fördelar med orginalfälgar, allmänt lite roligare att ha samma märke på bil och fälg.

De nya fälgarna är av en budget variant ja. De kostade ungefär 1000 kr styck på bythjul.com.

Orginalfälgarna har en del små repor och märken, även lite missfärgningar, mörka och bruna områden. Kan försöka länka samtliga fälgar!

https://waltersbil.markesdemo.se/p/Ford … gnr=xff734

https://waltersbil.markesdemo.se/p/Ford … gnr=xff734

https://www.bythjul.com/falgar/ovm/ovm_ … 8x18/49687

Accelerationen bryr jag mig inte om, jag vill bara ha något snyggt att rulla omkring på när jag skjutsar omkring min nyfödde lille son. Bränsleförbrukningen är dock klart en faktor.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
it_mutt Avstängd
24 januari 2017 · 10 388 Inlägg

En fördel enligt mig, och då enbart baserat på min erfarenhet, är att originalfälgar tål lite mer "stryk" innan de ger upp. Det beror säkerligen på vad eftermarknadsfälgarna kostar (som i; pris i förhållande till kvalité), men, det är iaf min erfarenhet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
FabianTsi
24 januari 2017 · 208 Inlägg

it_mutt skrev:
En fördel enligt mig, och då enbart baserat på min erfarenhet, är att originalfälgar tål lite mer "stryk" innan de ger upp. Det beror säkerligen på vad eftermarknadsfälgarna kostar (som i; pris i förhållande till kvalité), men, det är iaf min erfarenhet.

Jag skulle helt klart lita mer på ett par nya Ford-fälgar än ett par nya no-brands. Men samtidigt vill jag inte lägga ut 3000:- per fälg. Så vitt jag vet kör jag aldrig in i saker heller, peppar peppar, så det borde inte spela så stor roll.

De fälgar jag pratade om hade över 20000 mils körsträcka också, så om de tål stryk, kanske de redan har tålt en del stryk och tål lite mindre nu?

Länkade samtliga intressanta fälgar i min förra post.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
jaka54
24 januari 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag skulle välja originalfälgarna! När jag köpte nya dubbdäck i november i år så köpte jag också fyra"nya" (begagnade) 15" Audi LM fälgar till min Audi 100 -89. Hittade fyra LM fälgar på tre olika bilskrotar  runt om i sverige och efter rengöring såg fälgarna nästan nya ut (en fälg var faktisk helt ny) Pris för alla fyra 1200:-


https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-b8a4e71a5de571d82097f052577a3250.jpg

FabianTsi
24 januari 2017 · 208 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle välja originalfälgarna! När jag köpte nya dubbdäck i november i år så köpte jag också fyra"nya" (begagnade) 15" Audi LM fälgar till min Audi 100 -89. Hittade fyra LM fälgar på tre olika bilskrotar  runt om i sverige och efter rengöring såg fälgarna nästan nya ut (en fälg var faktisk helt ny) Pris för alla fyra 1200:-


http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-b8a4e71a5de571d82097f052577a3250.jpg

Du pratar om tvättning, om du tittar på denna länk jag skickat. Det mörka området vid ventilen, går det att tvätta bort?

https://waltersbil.markesdemo.se/pi/For … /image.jpg

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Blixnabb
24 januari 2017 · 245 Inlägg

Om du gillar att tvätta och polera fälgar (eller skiter fullständigt i hur de ser ut) så passar de fälgarna dig bra, många ekrar och skarpa hörn innebär att smutsen lätt samlas i hörnen och man måste hålla efter dem för att de inte ska bli som på bilderna.
Troligtvis så går de att få ordning på med en tvätt och lite polering.
Gillar man inte att tvätta och putsa så är fälgar med få ekrar och rundade hörn att föredra.

FabianTsi
24 januari 2017 · 208 Inlägg

Blixnabb skrev:
Om du gillar att tvätta och polera fälgar (eller skiter fullständigt i hur de ser ut) så passar de fälgarna dig bra, många ekrar och skarpa hörn innebär att smutsen lätt samlas i hörnen och man måste hålla efter dem för att de inte ska bli som på bilderna.
Troligtvis så går de att få ordning på med en tvätt och lite polering.
Gillar man inte att tvätta och putsa så är fälgar med få ekrar och rundade hörn att föredra.

Jag har inget emot att tvätta och polera, och jag skiter inte i hur det ser ut. Just därför jag undrar om de går att tvätta rent. Tänker inte köpa fälgar med permanenta mörka fläckar.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Blixnabb
24 januari 2017 · 245 Inlägg

BiLzZ skrev:

Blixnabb skrev:
Om du gillar att tvätta och polera fälgar (eller skiter fullständigt i hur de ser ut) så passar de fälgarna dig bra, många ekrar och skarpa hörn innebär att smutsen lätt samlas i hörnen och man måste hålla efter dem för att de inte ska bli som på bilderna.
Troligtvis så går de att få ordning på med en tvätt och lite polering.
Gillar man inte att tvätta och putsa så är fälgar med få ekrar och rundade hörn att föredra.

Jag har inget emot att tvätta och polera, och jag skiter inte i hur det ser ut. Just därför jag undrar om de går att tvätta rent. Tänker inte köpa fälgar med permanenta mörka fläckar.

Av det man ser så borde de gå att polera rena, rubbing och putstrasa samt avsluta med hårdvax.
I värsta fall Autosol (kromglans) med försiktighet så man inte tar lacken och kommer ner till grundfärgen.
Annars finns det gummifärg på utvalda biltillbehörsaffärer att lacka om dem med.

FabianTsi
24 januari 2017 · 208 Inlägg

Blixnabb skrev:

BiLzZ skrev:

Blixnabb skrev:
Om du gillar att tvätta och polera fälgar (eller skiter fullständigt i hur de ser ut) så passar de fälgarna dig bra, många ekrar och skarpa hörn innebär att smutsen lätt samlas i hörnen och man måste hålla efter dem för att de inte ska bli som på bilderna.
Troligtvis så går de att få ordning på med en tvätt och lite polering.
Gillar man inte att tvätta och putsa så är fälgar med få ekrar och rundade hörn att föredra.

Jag har inget emot att tvätta och polera, och jag skiter inte i hur det ser ut. Just därför jag undrar om de går att tvätta rent. Tänker inte köpa fälgar med permanenta mörka fläckar.

Av det man ser så borde de gå att polera rena, rubbing och putstrasa samt avsluta med hårdvax.
I värsta fall Autosol (kromglans) med försiktighet så man inte tar lacken och kommer ner till grundfärgen.
Annars finns det gummifärg på utvalda biltillbehörsaffärer att lacka om dem med.

Vad exakt är det jag ser på fälgen, det svarta/mörka?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Evildan
25 januari 2017 ·

BiLzZ skrev:

Blixnabb skrev:

BiLzZ skrev:

Jag har inget emot att tvätta och polera, och jag skiter inte i hur det ser ut. Just därför jag undrar om de går att tvätta rent. Tänker inte köpa fälgar med permanenta mörka fläckar.

Av det man ser så borde de gå att polera rena, rubbing och putstrasa samt avsluta med hårdvax.
I värsta fall Autosol (kromglans) med försiktighet så man inte tar lacken och kommer ner till grundfärgen.
Annars finns det gummifärg på utvalda biltillbehörsaffärer att lacka om dem med.

Vad exakt är det jag ser på fälgen, det svarta/mörka?

Jag tror, för ingen kan givetvis med en bild som underlag med bestämdhet skriva vad smutsen består av, att det är vanligt smuts bestående av bromsdamm och vägdamm som syns. Det går i regel att tvätta bort men kan lämna en missfärgat yta efter sig beroende på sammansättning, tid och ytans hårdhet.
Gällande din initiala frågeställning anser jag att originalfälgar är rätt väg att gå för dom passar utan krångel på bilen och är oftast av bättre kvalitet än billiga eftermarknadsfälgar för tusenlappen eller däromkring.
Eftermarknadsfälgar av erkänd kvalitet från namnkunniga företag liknande BBS eller O.Z är annars vad jag skulle söka efter men då blir prislappen något annorlunda.

M123
25 januari 2017 · 962 Inlägg

Vad jag ser av bilden så håller klarlacken på att släppa på den bearbetade ytan, (dom matta prickarna utan glans). Avser post #7
Jag råder att leta om det inte finns några som inte har den där defekten då det bara smäller till och det flagnar av sen blir det vitrost som på posten.

Möjligen att jag ser fel men ett uppmärksammade på just fenomenet är bra på denna typ av fälgar där endast klarlack skyddar.

Annars är det nog generellt som sägs att orginal är det mer kärlek ibandat i gjutningen och att man helt optimalt anpassat designen för bästa passform.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Djo
25 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Dom fälgarna är för slitna tycker jag iallafall med tanke på renoveringsbehovet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
FabianTsi
25 januari 2017 · 208 Inlägg

Evildan skrev:

BiLzZ skrev:

Blixnabb skrev:

Av det man ser så borde de gå att polera rena, rubbing och putstrasa samt avsluta med hårdvax.
I värsta fall Autosol (kromglans) med försiktighet så man inte tar lacken och kommer ner till grundfärgen.
Annars finns det gummifärg på utvalda biltillbehörsaffärer att lacka om dem med.

Vad exakt är det jag ser på fälgen, det svarta/mörka?

Jag tror, för ingen kan givetvis med en bild som underlag med bestämdhet skriva vad smutsen består av, att det är vanligt smuts bestående av bromsdamm och vägdamm som syns. Det går i regel att tvätta bort men kan lämna en missfärgat yta efter sig beroende på sammansättning, tid och ytans hårdhet.
Gällande din initiala frågeställning anser jag att originalfälgar är rätt väg att gå för dom passar utan krångel på bilen och är oftast av bättre kvalitet än billiga eftermarknadsfälgar för tusenlappen eller däromkring.
Eftermarknadsfälgar av erkänd kvalitet från namnkunniga företag liknande BBS eller O.Z är annars vad jag skulle söka efter men då blir prislappen något annorlunda.

M123 skrev:
Vad jag ser av bilden så håller klarlacken på att släppa på den bearbetade ytan, (dom matta prickarna utan glans). Avser post #7
Jag råder att leta om det inte finns några som inte har den där defekten då det bara smäller till och det flagnar av sen blir det vitrost som på posten.

Möjligen att jag ser fel men ett uppmärksammade på just fenomenet är bra på denna typ av fälgar där endast klarlack skyddar.

Annars är det nog generellt som sägs att orginal är det mer kärlek ibandat i gjutningen och att man helt optimalt anpassat designen för bästa passform.

Djo skrev:
Dom fälgarna är för slitna tycker jag iallafall med tanke på renoveringsbehovet.

Lite så jag tänker med, tycker inte fälgarna ser fina ut. Att Lägg till i ordlista är att föredra är ju självklart på sätt och vis men känns samtidigt lite omöjligt. Något tips på en sida där jag kan söka på skrot eller begagnade fälgar? På sidan jag letat är de jag länkat de finaste.

Hade det gått tror jag kanske jag hade övervägt att köpa helt nya Fordfälgar, men tyvärr vekar det inte finnas till min bilmodell längre. I alla fall på Ford.se, hittar bara till Mondeo från 2007 och framåt, min är en 2006:a.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Tobzter
25 januari 2017 · 3 144 Inlägg

Blocket finns de en uppsjö av beggade fälgar

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
FabianTsi
25 januari 2017 · 208 Inlägg

Tobzter skrev:
Blocket finns de en uppsjö av beggade fälgar

Hittar tyvärr inget där heller, Volvofälgar finns det en uppsjö av dock.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Tobzter
25 januari 2017 · 3 144 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/71123784.htm

Tex

Sedan är de ju så att volvo fälgar passar också.
Orginal på din är 5/108 ET:51 centrumhål 63.4

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
FabianTsi
26 januari 2017 · 208 Inlägg

Tobzter skrev:
http://www.blocket.se/vi/71123784.htm

Tex

Sedan är de ju så att volvo fälgar passar också.
Orginal på din är 5/108 ET:51 centrumhål 63.4

Sitter och kikar lite på Fords hemsida för nya orginalfälgar, skulle jag kunna välja ett par som inte är till en Mondeo? Min årsmodell finns nämligen inte. Tänkte om typ fälgar till Focus passade på min årsmodell, eller vilka som nu passar?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang