RX-7 eller Nissan 350z

Levinsson Brap Brap Brap
22 maj 2011 · 149 Inlägg

cheffer skrev:

Rinnegan skrev:

LitroXx skrev:
Säger ju helt klart RX7, du blir både ganska unik på gatan, och med det där härliga vridet från en wankelmotor är ju inte att klaga på, och väger också oerhört lite. Enda du bör hålla koll på när de kommer till Wankelmotorn är oljetrycket och lite tätare oljebyten så ska den fungera perfekt smile

Härliga vridet?

Den har ju inget vrid överhuvudtaget. Det lilla vrid som finns kommer efter 7k RPM. Sen så dricker de olja, de dricker soppa, samt att man måste kolla över apextätningarna varje 10 000 mil eller så.


Angående 350Z vs RX7, så skulle jag gå med 350Z'an utan att tveka. Mycket trevligare att köra till vardags, samt att ljudet från V6'an med ett bra system inte är fy skam.

Du har aldrig kört wankel va? Har fullt ladd vid 2800 med en hyggligt stor HKS t04 och den är inte död innan det heller. Med varm motor kan jag lugnt lägga i 5an vid 50 och glida, även om det är så att wankel gillar varv betyder det inte att dom är helt kraftlösa utan varven. Trots sin storlek på 1,3 liter. Kan ju säga att min lilla 1,3 drar bättre innan jag har fullt ladd än vissa av de "kraftfulla" jänkemotorerna på över dubbla storleken som jag kör på jobbet gör. Att det dessutom går att varva över 8000 gör inte saken sämre, en wankel har jävligt mycker register att åka på, tro det eller ej. Skit i vridet, den har ett brett effektregister och det är det som räknas och det som märks när du trycker på gasen.

Visst drar de olja, men så funkar motortypen vilket är lite likt en tvåtaktare som blandar olja i bränslet för smörjning och soppaförbrukningen går det ju inte att komma ifrån att den är hög, det har du helt rätt i men det går att köra dom rätt hyffsat ändå. Beror ju på vad som är gjort med motorn.

motorn är ju betydligt känsligare än en vanlig ottomotor. Varva aldrig kall motor, låt den bli varm innan du stänger av och se till att det finns bra med olja i den. Det är värt att tänka på! Man måste ha sitt intresse för att ha en wankel då det är viktigare att se över grejerna och sköta de korrekt men gör man det så belönas man också smile Så visst, det är ingen svenssonbil som passar alla men det är en bil som passar en entusiast.

Visst är det väl så att motorn inte riktigt kommer till sin rätt om jag lägger i 5an i 50 men det går att köra på. Fick en kommentar av en kompis senast idag faktiskt som åkte med "Det känns som du växlar alldeles för tidigt, man tror att den ska bli helt kraftlös men det händer ju inte". Körde i stan då kan tilläggas.

Tightare oljebyten jämnar ut sig med billigare olja, en wankel mår bäst av mineral. Kör Castrol GTX 15w50 själv.

Nä, Rinnegan har aldrig kört wankel, skulle gissa på att det närmaste han varit en wankelmotor är på bild eller ett filmklipp på youtube. Han har mycket små (eller inga) egentliga kunskaper om wankelmotorn och efter vad han skrev som svar till "LitroXx": Det lilla vrid som finns kommer efter 7k RPM., så undrar jag även om han vet hur en turbo fungerar...

För att återgå till bilen och inte bara snacka motor.
Det är en underbart balanserad bil men både låg vikt (1280kg) och 50/50 i viktfördelning. Chassit är utmärkt redan från fabrik så är du en kille som bor på racingbanorna om sommaren är det bara införskaffa ett par schyssta coilovers eller liknade och bara köra på. Diffen är av torsen-typ vilket gör bilen mycketlättkör även om du stampar på samt att du aldrig behöver renovera den utan det räcker med att byta olja.

Precis som "cheffer" skriver så skulle jag gissa på att RX-7an är mer av en entusiastbil är 350Z:n, men har du inga problem med att själv sköta enklare service så som oljebyt, bromsar osv. är det inget bekymmer.
Du kan även vända dig till Svenska Wankelregistret.se där de flesta wankel entusiaster hänger och det är givetvis även där den största kunskapen finns.
Jag tycker du ska kolla efter en Rx-7 FD Serie 8 (från år 1999 och senare) eftersom flera utav barndomsfelen är åtgärdade och precis som "WiiWer" skriver jag kan också rekommendera Superior Imports om du ska köpa en Rx-7.

Lycka till!

Rinnegan Malleus Malificarum
22 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Levinsson skrev:
Nä, Rinnegan har aldrig kört wankel, skulle gissa på att det närmaste han varit en wankelmotor är på bild eller ett filmklipp på youtube. Han har mycket små (eller inga) egentliga kunskaper om wankelmotorn och efter vad han skrev som svar till "LitroXx": Det lilla vrid som finns kommer efter 7k RPM., så undrar jag även om han vet hur en turbo fungerar...

För att återgå till bilen och inte bara snacka motor.
Det är en underbart balanserad bil men både låg vikt (1280kg) och 50/50 i viktfördelning. Chassit är utmärkt redan från fabrik så är du en kille som bor på racingbanorna om sommaren är det bara införskaffa ett par schyssta coilovers eller liknade och bara köra på. Diffen är av torsen-typ vilket gör bilen mycketlättkör även om du stampar på samt att du aldrig behöver renovera den utan det räcker med att byta olja.

Precis som "cheffer" skriver så skulle jag gissa på att RX-7an är mer av en entusiastbil är 350Z:n, men har du inga problem med att själv sköta enklare service så som oljebyt, bromsar osv. är det inget bekymmer.
Du kan även vända dig till Svenska Wankelregistret.se där de flesta wankel entusiaster hänger och det är givetvis även där den största kunskapen finns.
Jag tycker du ska kolla efter en Rx-7 FD Serie 8 (från år 1999 och senare) eftersom flera utav barndomsfelen är åtgärdade och precis som "WiiWer" skriver jag kan också rekommendera Superior Imports om du ska köpa en Rx-7.

Lycka till!

Och du verkar på fullaste allvar fullständigt undvika att läsa något annat än vad du vill läsa. Som jag har skrivit förut, så visserligen agerar ett turboaggregat som ett substitut för volym, men det är verkligen inte nog för att få en wankel motor att agera livlig under låga varv.

Så är det helt enkelt, och så kommer det att vara. Samma princip gäller för ottomotorer med låg volym. Om den principen aldrig gäller så spelar det ingen roll om en wankel launchar vid 2500RPM eller 7500RPM, den kommer då alltså att få exakt samma tid enligt dig.

Givetvis så måste det ju vara som du säger, att jag absolut inte har någon teknisk kunskap runt motorer, eller något liknande.


Sen en annan sak som tål att tänkas på, om nu wankel är lika stark som alla andra motorer på låga varv, varför finns det då endast en handfull av dem i dragracing.
Varför existerar dem helt enkelt inte i roadracing världen förutom i amatör sammanhang eller vissa otroligt specifierade klasser?
Varför är det inte fler biltillverkare som försöker göra kopior av ovannämnda supermotor?

Senast redigerat av Rinnegan (22 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Anton-DekorTeknik
22 maj 2011 · 964 Inlägg

Håll dig till ämnet och starta en egen tråd!

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
cheffer
22 maj 2011 · 1 422 Inlägg

Rinnegan skrev:

cheffer skrev:
Nä, det betyder inte att jag har vrid men det betyder att jag har effekt, vilket är vad som räknas. En f1 bil kanske inte går fort enligt dig? Har ju inte spec mycket vrid men en jävla massa effekt men du har rätt, en duramax diesel i ett f1 chassi skulle sopa mattan med nuvarande motorer i samma chassi. Finns ju inte en anledning till att de håller sig till vad de gör..  Folk lyfter ner ls1 motorerna eftersom de är mer beprövade och det finns mer grejer till dom och de håller en hygglig vikt efter lite byte av toppar etc. Det blir billigare att få effekt den vägen utan att förstöra viktfördelningen helt enkelt.

Har inte sagt något om v8 vs wankel så varför göra tråden till något den inte är? Säger att jag har betydligt bättre drag från låga varv än betydligt större motorer och det har jag, handlar inte om att åka bredvid utan att jag kör bilarna själv. Jobbar faktiskt som mek för chrysler, dodge & jeep. Skitbilar rent utsagt. Styrleder som går på löpande band, spindelleder är samma där. Riktig SKIT! Sedan att de har törstiga motorer och prestana i förhållande till motorvolym som japanarna uppnådde på 70-80 talet redan är ju ganska lustigt det med. Säger ju bara det att trots sin ringa volym är faktiskt rx7an inte klen på låga varv utan har ett brett register vilket du inte verkar veta ett skit om faktiskt. Men det är ju de nyare modellerna som jag pratar om nu.

Vrid vs effekt diskussionen har bollats mycket här på garaget redan och det är inte vad tråden handlar om. Det kan vi ta någon annan stans tycker jag. Tråden handlar om rx7 vs 350z och du kom med felaktig fakta och det tyckte jag att jag kunde sätta lite rätsida på.

Missförstå mig inte om amerikanska bilar, gillar charmen med högt vridmoment och effekt på låga varv och att kunna segdra samt mullret från en go v8. Tycker bara att de är ganska överskattade.

350z är en mer vardaglig bil, en lättsamamre bil. Rx7 är en lite mer "edgy" bil. kvickare, kräver mer uppmärksamhet och tillsyn men det är också en roligare bil.

Att jämföra gatbilar med F1 bilar är som att jämföra bananer och mangos. Det går inte att jämföra, så jag förstår verkligen inte varför du tog upp något sådant. Dock angående vikt så skiljer det 15 kilo till fördel av wankel motorn, dock så är LS1 motorn bra mycket kraftfullare och bättre eftermarknad.


Jag vet mycket väl om att de är klena på låga varv. Om de inte var det, så skulle de inte ha något problem med att hänga med andra bilar på samma varvtal. Sen så är det helt enkelt logik att ju mer volym desto mer vridmoment, och även om turbo kan agera som en brygga mellan volym och vrid, så är 1.3 liter på tok för lite för att få någon sorts vridmoment eller acceleration på låga varv. Du kan aldrig få samma karaktär på låga varv som V6'an i 350Z har.


Sen så ser jag då inte att någon av det jag har påstått är felaktigt. En wankel dricker soppa och olja, samt att den inte har något vrid på låga varv som är jämförbart med en ottomotor med större volym. Samt att apex tätningarna är ett problem på 13bREW motorerna. Jag tycker wankel är fränt, men det är inte hållbart som vardagsbil såvidare man inte har pengar och tid för det.

men kan du sluta yra eller? Ta reda på vad fan du pratar om innan du börjar snacka. Du säger att den inte får effekt förns 7k rpm. Du har fortfarande inte svarat på om du ens har kört en eller om du bara varit inne på amerikanska forum där dom kastar smuts på allt som inte är stort, tungt, klumpigt och låter.

jämförde f.ö inte gatbilar med f1 bilar utan högvarviga motorer med hög effekt mot lågvarviga med högt vrid. Va väl att överdriva lite men you get the point.

En wankel på 1,3 liter är inte motsvarande till en ottomotor på 1,3 liter då det är helt olika motortyper. Läs på lite. Visst är det inga lågvarviga motorer utan de gillar att ha lite varv och de drar bättre på varv men det betyder inte som du säger att de är döda på låga. När man dessutom vill accelerera fort så använder man sig av de varv där motorn arbetar bäst, dvs man växlar ner. Att wankeln har mycket mer varv att köra på spelar kanske ingen roll för dig heller?

visst dricker de lite olja men de gör det för att kunna smörja apextätningarna och så fungerar wankelmotorer, det är allmänt känt och det är inräknat. Det är inte att de förbrukar olja på samma vis som en ottomotor som förbrukar olja för den är sliten. Även om nya ottomotorer faktiskt förbrukar olja naturligt också för att få ner friktionen. Som sagt så är det noggrannare med skötseln av dom eftersom de är lite ömtåligare men det är ju just därför som vi som faktiskt vet vad vi pratar om svarar här i tråden så att TS kan få den info han behöver för att välja vilken bil som passar honom bäst.

Har du kört en 350z någon gång? Så du vet hur den går eller är det bara gissningar där med som med rx7an?

Det är väl ingen som har sagt att man ska få samma tid på launchen om man startar med 7500rpm i startvarv eller 2500 (2500 varv skulle gå fortare då det bara skulle spinna av att launcha på 7500). Det vi säger är bara att dom itne är döda på låga varv vilket du vill få det att framstå som. Till skillnad från 350z så har ju faktiskt rx7an ett rätt bra effektregister mellan 2500-8000 varv, vilket är lite bredare än nissans dito. Men så är ju nissan lättare och billigare att äga så det är ju en smaksak. Två väldigt olika bilar om sanningen ska fram.

Till din sista fråga där finns ett självklart svar: Kostnader! Det kostar att utveckla en ny motortyp, och ja, den kan anses som rätt ny då ingen håller på med den då det redan finns braoch billigare alternativ och då tar man gärna den vägen. Finns mer eftermarknad till andra och fler personer som känner till dem. Det är ingen som säger att det är någon supermotor, för det är det inte. Men det är en bra motor, en rolig motor även om den inte passar vardagen och svensson lika bra. Därför finns det inte lika mycket pengar i den heller, då den inte köps i samma kvantitet som en vanlig ottomotor. Aja, nog med OT.

Snacka om att se vad man vill se. Levinsson sa itne att du inte har någon kunskap om motorer utan att du itne har någon kunskap om wankelmotorer, vilket verkar stämma.

Tycker att TS kan svara här så vi får se vad som passar honom bäst smile Den lättsammare 350z eller den sportigare och mer krävande rx7an

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
cristian_
22 maj 2011 · 30 Inlägg

WiiWer skrev:
Jag äger en 350z -09 och kan säga att jag är nöjd med bilen. Köpte min ny så har ägt den i över 2år nu.
Mycket bil för pengarna om man säger så. Dom har väl sina för och nackdelar med.
Finns ju en del utgåvor av dom. 03 - 05 modellerna ligger på 280hk, 06 - 07 modellerna ligger på 300hk och 08 modellerna och senare ligger på 313hk. Detta gäller dock bara svensk sålda bilar. Importbilarna skiljer sig en hel del i utrustning. GT modellen motsvarar den svenska modellen om jag minns rätt. Sedan har du ju Nismo versionen, såldes aldrig i sverige har jag för mig. lite bättre väghållning samt lite annan inredning.
Vanliga fel som dyker upp är problem med Bose stereon, motorn till elhissarna, klonkande ljud från bakvagnen, OEM urtrampningslager har en tendens till att ge upp relativt fort.
både nya och gamla motorn dricker en del olja.
Ang trimmning är dom inte bästa utgångsläget att börja på då det är en sugmotor och allt runtom kring kostar ofta skjortan och halva armen.
Dom är inte förträffligt billiga och helförsäkra heller. brukar landa mellan 10-50k om året beroende mest på var du bor. Sedan är det mkt mer som spelar in på det.
Du är välkommen in på www.speedfreak.nu och prata med oss där. många duktiga killar inom Z33 bilarna. Finns mycket info där med.

Ang Rx-7orna så kan du kontakta Superiour Imports. Dom är grymt duktiga på dom japanska bilarna över lag.

Hoppas det ger dig lite mer kött på benen. smile

tack så mycket för svaren smile nu vet jag lite mer om 350z, lutar mer mot att jag köper en rx-7 smile hoppas på att de e en bra bil som håller smile om ja inte kommer på en annan bil runt det priset som ser lite rolig ut..

Honda CIVIC VTEC "B16A2 motor sökes" (1993)
Honda CRX "REX" (1989)
Nobigdeal
20 februari 2017 · 12 Inlägg

Pirana skrev:
Jag provkörde en annan 350z automat och den var inte i närheten så pigg och rolig som den jag har nu ( manuell 6 växlad) .

JA! Jag är medveten om att tråden är flera år gammal men väljer att svara ändå eftersom fler kan vara intresserade av info gällande 350z.

Skillnaden accelerationsmässigt i tid tex 0-100 Kmh mellan en manuell och automat är så liten att man inte märker av den.
Jo så är det, det finns även clip på tuben där man rejsar aut mot man med samma prestanda i övrigt och i något fall är automatversionen tom snabbare.

Däremot kan det ju vara så att man upplever det som att en manuellt växlad bil är rappare utifrån att man känner då g-krafterna hoppar in och ur när man växlar, en 6växlad bil mer än en segdragen aut med färre växellägen naturligtvis.

Sen får man tycka vad man vill om att en sportbil skall vara manuell, men de problem som man slipper med en aut är de tidiga sjukdomarna med dåliga synkringar.

Jag skriver inte alls det här utifrån att "det jag har är alltid bäst" som många gör utan för att det skall bli korrekt information till intresserade.

För att knyta an till TS  "RX-7 eller Nissan 350Z" så har jag dessvärre ingen egen erfarenhet av RX-7 men en 350Z köpte jag för att jag alltid velat ha en av Nissans sportbilar, egentligen en Z32 eftersom det enligt mig är en av de vackraste bilar man kan äga i den här prisklassen, men fick min 350z till så bra pris, därför bblev det en sådan. Jag har fastnat för Nissan och har ägt X-antal både Primera, och  Maxima (3.0) så detta är för mig ett vidare kliv.

Senast redigerat av Nobigdeal (20 februari 2017)

Nissan 350Z "350Z" (2005)
Pontiac GTO "GTO 6.0 LS2" (2006)
Maaash
20 februari 2017 · 4 Inlägg

Hade sagt 350z för någon vecka sen men nu efter jag köpt och kört Mazda MX-5 så tycker jag nog det är ett mycket svårare val. Hört RX7s wankel är väldigt high maintenence om du ska bruka den hårt från en ägare. Däremot är båda ute ur garanti så smäller nått så kostar det oavsett vilken du väljer. Vet inte om RX7an är värd det men misstänker starkt att det är den som är mest kul av de båda smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang