cheffer skrev:
Rinnegan skrev:
LitroXx skrev:
Säger ju helt klart RX7, du blir både ganska unik på gatan, och med det där härliga vridet från en wankelmotor är ju inte att klaga på, och väger också oerhört lite. Enda du bör hålla koll på när de kommer till Wankelmotorn är oljetrycket och lite tätare oljebyten så ska den fungera perfektHärliga vridet?
Den har ju inget vrid överhuvudtaget. Det lilla vrid som finns kommer efter 7k RPM. Sen så dricker de olja, de dricker soppa, samt att man måste kolla över apextätningarna varje 10 000 mil eller så.
Angående 350Z vs RX7, så skulle jag gå med 350Z'an utan att tveka. Mycket trevligare att köra till vardags, samt att ljudet från V6'an med ett bra system inte är fy skam.Du har aldrig kört wankel va? Har fullt ladd vid 2800 med en hyggligt stor HKS t04 och den är inte död innan det heller. Med varm motor kan jag lugnt lägga i 5an vid 50 och glida, även om det är så att wankel gillar varv betyder det inte att dom är helt kraftlösa utan varven. Trots sin storlek på 1,3 liter. Kan ju säga att min lilla 1,3 drar bättre innan jag har fullt ladd än vissa av de "kraftfulla" jänkemotorerna på över dubbla storleken som jag kör på jobbet gör. Att det dessutom går att varva över 8000 gör inte saken sämre, en wankel har jävligt mycker register att åka på, tro det eller ej. Skit i vridet, den har ett brett effektregister och det är det som räknas och det som märks när du trycker på gasen.
Visst drar de olja, men så funkar motortypen vilket är lite likt en tvåtaktare som blandar olja i bränslet för smörjning och soppaförbrukningen går det ju inte att komma ifrån att den är hög, det har du helt rätt i men det går att köra dom rätt hyffsat ändå. Beror ju på vad som är gjort med motorn.
motorn är ju betydligt känsligare än en vanlig ottomotor. Varva aldrig kall motor, låt den bli varm innan du stänger av och se till att det finns bra med olja i den. Det är värt att tänka på! Man måste ha sitt intresse för att ha en wankel då det är viktigare att se över grejerna och sköta de korrekt men gör man det så belönas man också Så visst, det är ingen svenssonbil som passar alla men det är en bil som passar en entusiast.
Visst är det väl så att motorn inte riktigt kommer till sin rätt om jag lägger i 5an i 50 men det går att köra på. Fick en kommentar av en kompis senast idag faktiskt som åkte med "Det känns som du växlar alldeles för tidigt, man tror att den ska bli helt kraftlös men det händer ju inte". Körde i stan då kan tilläggas.
Tightare oljebyten jämnar ut sig med billigare olja, en wankel mår bäst av mineral. Kör Castrol GTX 15w50 själv.
Nä, Rinnegan har aldrig kört wankel, skulle gissa på att det närmaste han varit en wankelmotor är på bild eller ett filmklipp på youtube. Han har mycket små (eller inga) egentliga kunskaper om wankelmotorn och efter vad han skrev som svar till "LitroXx": Det lilla vrid som finns kommer efter 7k RPM., så undrar jag även om han vet hur en turbo fungerar...
För att återgå till bilen och inte bara snacka motor.
Det är en underbart balanserad bil men både låg vikt (1280kg) och 50/50 i viktfördelning. Chassit är utmärkt redan från fabrik så är du en kille som bor på racingbanorna om sommaren är det bara införskaffa ett par schyssta coilovers eller liknade och bara köra på. Diffen är av torsen-typ vilket gör bilen mycketlättkör även om du stampar på samt att du aldrig behöver renovera den utan det räcker med att byta olja.
Precis som "cheffer" skriver så skulle jag gissa på att RX-7an är mer av en entusiastbil är 350Z:n, men har du inga problem med att själv sköta enklare service så som oljebyt, bromsar osv. är det inget bekymmer.
Du kan även vända dig till Svenska Wankelregistret.se där de flesta wankel entusiaster hänger och det är givetvis även där den största kunskapen finns.
Jag tycker du ska kolla efter en Rx-7 FD Serie 8 (från år 1999 och senare) eftersom flera utav barndomsfelen är åtgärdade och precis som "WiiWer" skriver jag kan också rekommendera Superior Imports om du ska köpa en Rx-7.
Lycka till!