Däckdimision continental.

smurfen32
19 februari 2017 · 311 Inlägg

Har en peugeot 206 och det börjar bli dags för sommardäck.
Tänkte continental contipremiumcontact 5.
Jag har original 195/55-15
Kan jag sätta på 195/50-15 eller 195/60-15??
Skiljer ju rätt mycket i pris ca 300 per hjul.
Tacksam för svar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 februari 2017 · 14 007 Inlägg

smurfen32 skrev:
Har en peugeot 206 och det börjar bli dags för sommardäck.
Tänkte continental contipremiumcontact 5.
Jag har original 195/55-15
Kan jag sätta på 195/50-15 eller 195/60-15??
Skiljer ju rätt mycket i pris ca 300 per hjul.
Tacksam för svar

Vilket av dom du än väljer så kommer hastighetsmätaren visa fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
smurfen32
19 februari 2017 · 311 Inlägg

Vettemannen skrev:

smurfen32 skrev:
Har en peugeot 206 och det börjar bli dags för sommardäck.
Tänkte continental contipremiumcontact 5.
Jag har original 195/55-15
Kan jag sätta på 195/50-15 eller 195/60-15??
Skiljer ju rätt mycket i pris ca 300 per hjul.
Tacksam för svar

Vilket av dom du än väljer så kommer hastighetsmätaren visa fel.

/Benny

Ja såg det
Kommer skilja ca 3 km När man kör i 100
Så väljer jag 195/50-15 så kör jag nästan i 97km när visaren visar 100.
Men det är tantens bil så det kan ju bara vara bra.
Men är det lagligt??
Och försämras köregenskaperna något???

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 februari 2017 · 14 007 Inlägg

smurfen32 skrev:

Vettemannen skrev:

smurfen32 skrev:
Har en peugeot 206 och det börjar bli dags för sommardäck.
Tänkte continental contipremiumcontact 5.
Jag har original 195/55-15
Kan jag sätta på 195/50-15 eller 195/60-15??
Skiljer ju rätt mycket i pris ca 300 per hjul.
Tacksam för svar

Vilket av dom du än väljer så kommer hastighetsmätaren visa fel.

/Benny

Ja såg det
Kommer skilja ca 3 km När man kör i 100
Så väljer jag 195/50-15 så kör jag nästan i 97km när visaren visar 100.
Men det är tantens bil så det kan ju bara vara bra.
Men är det lagligt??
Och försämras köregenskaperna något???

Är bilen helbilsgodkänd får du inte ändra ett skit. Kommer inte ihåg från vilken årsmodell det kom. Nån annan här på gorg kan väl fylla i.
Köregenskaperna.....nja inte mycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
19 februari 2017 · 4 378 Inlägg

Varken polis eller bes, kommer att bry sig vilket av däcken du väljer.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 februari 2017 · 14 007 Inlägg

zzr94092 skrev:
Varken polis eller bes, kommer att bry sig vilket av däcken du väljer.

TS ville ju veta om det var lagligt eller ej. Om dom inte bryr sig är en annan sak. Vet du när helbilsgodkänd kom?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
smurfen32
19 februari 2017 · 311 Inlägg

Vettemannen skrev:

zzr94092 skrev:
Varken polis eller bes, kommer att bry sig vilket av däcken du väljer.

TS ville ju veta om det var lagligt eller ej. Om dom inte bryr sig är en annan sak. Vet du när helbilsgodkänd kom?

/Benny

Kollade lite på transportstyrelsen.
Är en import ifrån 2001
Handelsbetäkning saknas.
Typgodkänd nummer  e2*98/14 023801
Är det till nån hjälp??

Utmarks-Loke
19 februari 2017 · 5 813 Inlägg

Hastighetsmätare visar normalt sett 3-5km för mycket. Sätter du på de större däcken kommer den visa i princip rätt, för första gången

Senast redigerat av Svarte_Orm (19 februari 2017)

smurfen32
19 februari 2017 · 311 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hastighetsmätare visar normalt sett 3-5km för mycket. Sätter du på de större däcken kommer den visa i princip rätt, för första gången

Okej där ser man
Hade jag inte en aning om

torsen
21 februari 2017 · 7 198 Inlägg

På en av mina bilare ersatte jag 205/60-15" med 215/80-15".
Nu visar hastighetsmätaren exakt enligt GPS´en.
Besiktade i går utan anmärkning/synpunkter på bromkraftsvärdena.
Borde teoretiskt bli liiiite sämre.
Försumbart enl besiktningsmannen.

Du vet väl var du köper nya däck billigast - tycker jag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2017 · 17 380 Inlägg

Bytte ut mina 18" mot 20" med 285:or (bak). Nu får man passa sig... Hastighetsmätaren visar för lite. Nybes förra veckan. Ingen brydde sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zleepy Trucker
21 februari 2017 · 1 391 Inlägg

torsen skrev:
På en av mina bilare ersatte jag 205/60-15" med 215/80-15".
Nu visar hastighetsmätaren exakt enligt GPS´en.
Besiktade i går utan anmärkning/synpunkter på bromkraftsvärdena.
Borde teoretiskt bli liiiite sämre.
Försumbart enl besiktningsmannen.

Du vet väl var du köper nya däck billigast - tycker jag.

varför skulle man någonsin vilja sätta på högre profil? att gå från 60 till 80 verkar... rejält gubbigt tongue
man går neråt ju... samt varför skulle det däckbytet påverka bromskraftsvärdena, däck som däck, nog bara rejält svampiga..

Jag kör 235/35-19, men bilen bromsar lika bra som med mina vinterdäck 195/55/16 smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2017 · 17 380 Inlägg

zleepy skrev:

torsen skrev:
På en av mina bilare ersatte jag 205/60-15" med 215/80-15".
Nu visar hastighetsmätaren exakt enligt GPS´en.
Besiktade i går utan anmärkning/synpunkter på bromkraftsvärdena.
Borde teoretiskt bli liiiite sämre.
Försumbart enl besiktningsmannen.

Du vet väl var du köper nya däck billigast - tycker jag.

varför skulle man någonsin vilja sätta på högre profil? att gå från 60 till 80 verkar... rejält gubbigt tongue
man går neråt ju... samt varför skulle det däckbytet påverka bromskraftsvärdena, däck som däck, nog bara rejält svampiga..

Jag kör 235/35-19, men bilen bromsar lika bra som med mina vinterdäck 195/55/16 smile

Nu är ju torsen kanske inte en direkt pojkspoling på 40 år... Men tänk dig såhär: Ju fetare dimension ju mer moment får bromsarna ta hand om. Jämför ett fälgkors mot ett förlängningsbart spärrskaft. Vilket lossar hjulen enklast?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zleepy Trucker
21 februari 2017 · 1 391 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

zleepy skrev:

torsen skrev:
På en av mina bilare ersatte jag 205/60-15" med 215/80-15".
Nu visar hastighetsmätaren exakt enligt GPS´en.
Besiktade i går utan anmärkning/synpunkter på bromkraftsvärdena.
Borde teoretiskt bli liiiite sämre.
Försumbart enl besiktningsmannen.

Du vet väl var du köper nya däck billigast - tycker jag.

varför skulle man någonsin vilja sätta på högre profil? att gå från 60 till 80 verkar... rejält gubbigt tongue
man går neråt ju... samt varför skulle det däckbytet påverka bromskraftsvärdena, däck som däck, nog bara rejält svampiga..

Jag kör 235/35-19, men bilen bromsar lika bra som med mina vinterdäck 195/55/16 smile

Nu är ju torsen kanske inte en direkt pojkspoling på 40 år... Men tänk dig såhär: Ju fetare dimension ju mer moment får bromsarna ta hand om. Jämför ett fälgkors mot ett förlängningsbart spärrskaft. Vilket lossar hjulen enklast?

Nää det vet jag, men t.om min farsa som är snart 60 kör lågprofil på sina bilar, så aldrig förstått varför man vill gå upp i profil smile
Fast tror inte det är någon direkt skillnad i bromsförmåga mellan 205/60 och 215/80... smile

Men självklart är det ju längre hävkraft desto enklare att lossa smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2017 · 17 380 Inlägg

zleepy skrev:

Hybridsmurfen skrev:

zleepy skrev:

varför skulle man någonsin vilja sätta på högre profil? att gå från 60 till 80 verkar... rejält gubbigt tongue
man går neråt ju... samt varför skulle det däckbytet påverka bromskraftsvärdena, däck som däck, nog bara rejält svampiga..

Jag kör 235/35-19, men bilen bromsar lika bra som med mina vinterdäck 195/55/16 smile

Nu är ju torsen kanske inte en direkt pojkspoling på 40 år... Men tänk dig såhär: Ju fetare dimension ju mer moment får bromsarna ta hand om. Jämför ett fälgkors mot ett förlängningsbart spärrskaft. Vilket lossar hjulen enklast?

Nää det vet jag, men t.om min farsa som är snart 60 kör lågprofil på sina bilar, så aldrig förstått varför man vill gå upp i profil smile
Fast tror inte det är någon direkt skillnad i bromsförmåga mellan 205/60 och 215/80... smile

Men självklart är det ju längre hävkraft desto enklare att lossa smile

Visste uppriktigt inte att det gick att köpa 80-profil längre... Kastar in en brandfackla här: Snålhet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
21 februari 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

zleepy skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Nu är ju torsen kanske inte en direkt pojkspoling på 40 år... Men tänk dig såhär: Ju fetare dimension ju mer moment får bromsarna ta hand om. Jämför ett fälgkors mot ett förlängningsbart spärrskaft. Vilket lossar hjulen enklast?

Nää det vet jag, men t.om min farsa som är snart 60 kör lågprofil på sina bilar, så aldrig förstått varför man vill gå upp i profil smile
Fast tror inte det är någon direkt skillnad i bromsförmåga mellan 205/60 och 215/80... smile

Men självklart är det ju längre hävkraft desto enklare att lossa smile

Visste uppriktigt inte att det gick att köpa 80-profil längre... Kastar in en brandfackla här: Snålhet?

Med tanke på Torsens tidigare av honom själv nämnda bilinnehav förstår jag varför han väljer att gå upp i både profil och bredd.
En Niva, CR-V, Vitara, XC90, Cherokee osv med lågprofil skulle se bra jäkla Stureplan ut, helst med en sänkningssats.

Utmarks-Loke
21 februari 2017 · 5 813 Inlägg

zleepy skrev:
varför skulle man någonsin vilja sätta på högre profil? att gå från 60 till 80 verkar... rejält gubbigt tongue

Jag hade 80-profil på mina dubbdäck men när jag ville ha det igen fanns det inte. De kunde beställas men det har blivit en ovanlig storlek sedan 1999 när mina gamla vinterdäck tillverkades. Jag fick köpa 65-profil istället och nu varvar bilen sönder

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2017 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:
Är bilen helbilsgodkänd får du inte ändra ett skit. Kommer inte ihåg från vilken årsmodell det kom. Nån annan här på gorg kan väl fylla i.
Köregenskaperna.....nja inte mycket.

/Benny

Stämmer inte alls (längre). Du får byta däck bäst du vill bara dom är godkända för vikten, inte påverkar köregenskaperna negativt, inte ger felvisning på hastighetsmätaren och/eller tar i nå´nstans.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (21 februari 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
21 februari 2017 · 7 198 Inlägg

Ha ha ha, det var många synpunkter på mitt val av däckdimension.
Har haft 235/85-16" på G-Wagen, Shogun, Defender(storm), Wrangler.
255/85-16" på Defender(Puma).
215/80-15" på Samurai, Niva och Jimny.
Alla däck köpta hos däckonline.
33/9-15 Super Svamper Swamper TSL Diagonal på Samurai.
90% är svårt att få tag på i mina önskade dimensioner.
Även diagonaldäck sedan Arlanda Marketing, p g a förbud mot HA-oljor, svårt att få tag på numera.
Byter aaaaaltid upp mig till maximal profilhöjd på minsta möjliga fälgdiameter.
Dessutom A/T eller M/T mönstertyp.
Söker dessutom aaaaalltid så smala fälgar som möjligt.
Pumans däck satt på 6" breda 15" stålfälgar.
På en Puma får 15" LM-fälgar inte plats p g a bromsoken.
Med stålfälgar kan man i regel gå ner en dimension.
Men inte på CR-V´n - där var max(min) 16".
Efter 16 st 4x4-bilar sedan slutet på förra årtusendet farfarit som ovan.

I går lät jag balansera om hjulen hos en gummigubbe.
En BMW-ägare var samtidigt inne med sitt 235/30-20"-hjul som han hade knäckt både däck och fälg på.

OK, jag är medveten om att jag får ta det lite lugnare i cirkulationsplatser, speciellt som jag som regel demonterar krängningshämmarna för att få bättre artikulation.

Däck och fälgar kan man diskutera i det oändliga - finns inget rätt eller fel - endast behov för brukaren.

torsen
21 februari 2017 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
Är bilen helbilsgodkänd får du inte ändra ett skit. Kommer inte ihåg från vilken årsmodell det kom. Nån annan här på gorg kan väl fylla i.
Köregenskaperna.....nja inte mycket.

/Benny

Stämmer inte alls (längre). Du får byta däck bäst du vill bara dom är godkända för vikten, inte påverkar köregenskaperna negativt, inte ger felvisning på hastighetsmätaren och/eller tar i nå´nstans.

//Brådhis

Kan lägga till att däckmönstret inte får skjuta ut utanför karossens yttre begränsningslinje.
Men däcksidan får ligga utanför - bara inte mönstret gör det(ursäkta tautologi).
Därför många monterar skärmbreddare, eller byter befintliga dito till bredare.
För att erhålla minsta möjliga vändcirkel brukar jag justera styrstopparna så att framdäcken insida putsar skiftnycklarna vid max styrutslag.
När jag besiktade i går så log besiktningsmannen när han såg hur blank metallen var på skiftnycklarna.
Riktiga bilar har skiftnycklar!!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang