Hur göra för att hålla vindrutan i bra skick?

Bwonka
21 februari 2017 · 236 Inlägg

Hej alla glada

Som rubriken lyder, hur ska man generellt sköta sin vindruta för att den ska hålla så länge som möjligt om man tänker äga bilen en längre stund? Jag personligen stör mig väldigt mycket på slitna vindrutor eftersom sikten försämras så mycket i mörker, motljus, regn och när solen ligger lågt. Har kört bilar med endast 5k mil på nacken som haft störande synliga repor från torkarbladen.

Är det skillnad på rutor och rutor?

Ska man undvika att köra nära bakomvarande bilar på blöta skitiga vägar? Spola rutan ofta eller sällan?

När vindrutetorkaren inte torkar 100 ordentligt på rutan pga slitna torkarblad eller slapp fjäder i torkararmen, bidrar det till onormalt slitage?

Andra tips?

it_mutt Avstängd
21 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Bwonka skrev:
Hej alla glada

Som rubriken lyder, hur ska man generellt sköta sin vindruta för att den ska hålla så länge som möjligt om man tänker äga bilen en längre stund? Jag personligen stör mig väldigt mycket på slitna vindrutor eftersom sikten försämras så mycket i mörker, motljus, regn och när solen ligger lågt. Har kört bilar med endast 5k mil på nacken som haft störande synliga repor från torkarbladen.

Är det skillnad på rutor och rutor?

Ska man undvika att köra nära bakomvarande bilar på blöta skitiga vägar? Spola rutan ofta eller sällan?

När vindrutetorkaren inte torkar 100 ordentligt på rutan pga slitna torkarblad eller slapp fjäder i torkararmen, bidrar det till onormalt slitage?

Andra tips?

Nej. Det ska du alltid undvika.

Och enligt mig är det skillnad mellan olika rutor. En del verkar tåla betydligt mindre "stryk" än andra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zleepy Trucker
21 februari 2017 · 1 391 Inlägg

Slitas gör dom av varje torkning, dåliga blad, stenskott, smuts osv, det är en del av dess naturliga livslängd, vill du ha en fräsch ruta så låt bilen stå i garaget, annars får du investera i bra blad, byta regelbundet och hålla ordentligt med avstånd till fordon framför, och hoppas den inte blir för illa... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Hamilton
21 februari 2017 · 8 864 Inlägg

Byt torkarbladen ofta, (minst 2 gånger per år) och skippa isskrapa på vintern så håller sig rutan repfri längre.

Senast redigerat av Hamilton (21 februari 2017)

Fotograf på tierpidag.se
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
21 februari 2017 · 1 128 Inlägg

it_mutt skrev:

Bwonka skrev:
Hej alla glada

Som rubriken lyder, hur ska man generellt sköta sin vindruta för att den ska hålla så länge som möjligt om man tänker äga bilen en längre stund? Jag personligen stör mig väldigt mycket på slitna vindrutor eftersom sikten försämras så mycket i mörker, motljus, regn och när solen ligger lågt. Har kört bilar med endast 5k mil på nacken som haft störande synliga repor från torkarbladen.

Är det skillnad på rutor och rutor?

Ska man undvika att köra nära bakomvarande bilar på blöta skitiga vägar? Spola rutan ofta eller sällan?

När vindrutetorkaren inte torkar 100 ordentligt på rutan pga slitna torkarblad eller slapp fjäder i torkararmen, bidrar det till onormalt slitage?

Andra tips?

Nej. Det ska du alltid undvika.

Och enligt mig är det skillnad mellan olika rutor. En del verkar tåla betydligt mindre "stryk" än andra.

Detta.

Ligg inte och slicka bilar i arslet så klarar sig rutan längre från att bli blästrad.

Sedan är det absolut skillnad på rutor och rutor. Jag har märkt att nyare bilar och bilrutor inte verkar tåla nånting, ett lite hårdare stenskott sen spricker skiten helt.

Nöjeskör närproducerat
engolf
21 februari 2017 · 3 235 Inlägg

Håll dina torkarblad rena! Varje gång du tankar tvättar du rutan och torkarbladen (dem flesta bemannade stationer har grejerna). Det är inte isskrapan eller torkarbladen som repar rutan, det är fasta partiklar som hamnar dess emellan.

mb_pucken
22 februari 2017 · 5 087 Inlägg

Håll avståndet till övrig trafik.
Håll rutan ren från grus/trafikdamm.
Håll torkarbladen rena och fräscha.
Laga eventuella stenskott i tid så dom ej spricker iväg eller skadar torkarbladen.
Gör en bra glasbehandling som ger en vatten och smutsavvisande ruta.
(Biltemas funkar ganska bra för priset)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
rcy
22 februari 2017 · 1 705 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Ligg inte och slicka bilar i arslet så klarar sig rutan längre från att bli blästrad.

Sedan är det absolut skillnad på rutor och rutor. Jag har märkt att nyare bilar och bilrutor inte verkar tåla nånting, ett lite hårdare stenskott sen spricker skiten helt.

Det där har jag också reflekterat över.
Jag har sett bilar från 90-talet med 50.000 mil på mätaren och originalruta i ok skick, medans livslängden på en modern vindruta verkar vara max 5 år. Minsta stenskott och dom spricker som tunn is, och dom verkar bli blästrade av ett milt duggregn.

På jobbet kör vi massor av förmånsbilar, dom köps nya och byts efter tre år. Absurt nog är vindrutebyte minst en gång mer standard än undantag på dessa bilar. Och detta är alltså på bilar som inte ens är tre år gamla!

Nybergrobin
22 februari 2017 · 2 378 Inlägg

Skippa att ligga precis bakom framförvarande fordon samt lägg en glasbehandling (finns billigt hos pingens). 
Detta är två tips från mig...finns säkert mer att göra också smile

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
22 februari 2017 · 1 128 Inlägg

rcy skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Ligg inte och slicka bilar i arslet så klarar sig rutan längre från att bli blästrad.

Sedan är det absolut skillnad på rutor och rutor. Jag har märkt att nyare bilar och bilrutor inte verkar tåla nånting, ett lite hårdare stenskott sen spricker skiten helt.

Det där har jag också reflekterat över.
Jag har sett bilar från 90-talet med 50.000 mil på mätaren och originalruta i ok skick, medans livslängden på en modern vindruta verkar vara max 5 år. Minsta stenskott och dom spricker som tunn is, och dom verkar bli blästrade av ett milt duggregn.

På jobbet kör vi massor av förmånsbilar, dom köps nya och byts efter tre år. Absurt nog är vindrutebyte minst en gång mer standard än undantag på dessa bilar. Och detta är alltså på bilar som inte ens är tre år gamla!

Ja, helt otroligt. Min bil från 90-talet har originalrutan(Volvo 850), gått 30k. Fått ett par stenhårda stenskott av idioter i nya bilar på rutan som kör om i över 150 blås och slänger sig in 1 meter framför, jag skojar inte när jag säger att det nästan låtit som pistolskott när stenarna träffar rutan.. Men inte fått en enda spricka än. Visst är den lite småblästrad efter alla år och mil, men det syns som tur är bara i motljus/låg sol..

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (22 februari 2017)

Nöjeskör närproducerat
Mr_B
22 februari 2017 · 330 Inlägg

Moderna bilar har tunnare glas. Därför spricker de lättare. Varför har de tunnare glas? För att glas är tungt.
B!

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
22 februari 2017 · 1 128 Inlägg

Mr_B skrev:
Moderna bilar har tunnare glas. Därför spricker de lättare. Varför har de tunnare glas? För att glas är tungt.
B!

Så är det nog, nånstans måste de ju spara vikt... All elektronik väger. wink

Hur blir det om jag byter till en ny ruta i min 90-tals Volvo då? Får jag en tunn och modern skitruta eller en riktig ruta som håller som originalrutan?

Nöjeskör närproducerat
mb_pucken
22 februari 2017 · 5 087 Inlägg

Mr_B skrev:
Moderna bilar har tunnare glas. Därför spricker de lättare. Varför har de tunnare glas? För att glas är tungt.
B!

Lägger man sedan till det faktum att rutan är en väldigt bärande del av bilens konstruktion så är det inte så konstigt att dom spricker lätt vid stenskott :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Muttley
22 februari 2017 ·

Folk brukar gnälla på att de har blästrade rutor, men sen brukar de ofta ligga för nära andra bilar.  Även om de så är mitt i sommaren skall man hålla avstånd.

Sen kan man inte alltid undvika sprickor.  V70 -06 som jag körde i arbete fick vi byta rutan 3 gånger på 4 år då de sprack av enorm spänning. Vilket tyvärr verkade gå på alla v70 de hade :p

Mr_B
15 mars 2017 · 330 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Hur blir det om jag byter till en ny ruta i min 90-tals Volvo då? Får jag en tunn och modern skitruta eller en riktig ruta som håller som originalrutan?

Bara en dryg månad senare... Sorry.
Jag har ingen aning. Glaset torde fylla samma specifikationer som det gamla, för att säkerställa att det passar överallt, men samtidigt finns det inget som hindrar att man använder en tjockare plastfilm, och tunnare glas, för att få ned vikten, men bibehålla tjockleken, exempelvis. Du får prova. Rimligtvis är glaset som original, men det är ett "logiskt antagande" inget jag vet något om.

Muttley skrev:
Folk brukar gnälla på att de har blästrade rutor, men sen brukar de ofta ligga för nära andra bilar.  Även om de så är mitt i sommaren skall man hålla avstånd.

Fast det där är lite av en ofrivillig förutsättning för att köra bil, och inget man kan göra skitmycket åt. Ju större lucka du lämnar mot framförvarande bil, ju sannolikare att det kommer någon och svänger in bara metrar framför dig. Folk lämnar helt enkelt inte en rimlig lucka när de har gjort en omkörning, oavsett om det finns andra bilar i närheten, eller inte. Det är rätt trist att ligga i högerfilen, bli upphunnen, och omkörd av någon som kastar sig in i högerfilen precis framför en. Vist kan du bromsa och öka luckan, men då "tvingar" du alla andra att köra om, eftersom du nu kör långsammare än alla de med. Och de flesta gör precis likadant... Och tvingar dig att sänka hastigheten ytterligare. Ond cirkel.

Jag brukar lösa det genom att göra på andra hållet.  Jag kör helt enkelt lite fortare än alla de andra, och hamnar först i kön, så har jag fri sikt, och ingen som blästrar mig.

Det ideala vore ju om folk gav fan i att köra om när det inte finns utrymme för att göra en bra omkörning, lämnade god lucka innan de svänger in, och rent allmänt respekterade varandras ägodelar med på vägarna. Men det kommer ju inte hända.
B!

Muttley
15 mars 2017 ·

Mr_B skrev:
[
Fast det där är lite av en ofrivillig förutsättning för att köra bil, och inget man kan göra skitmycket åt. Ju större lucka du lämnar mot framförvarande bil, ju sannolikare att det kommer någon och svänger in bara metrar framför dig. Folk lämnar helt enkelt inte en rimlig lucka när de har gjort en omkörning, oavsett om det finns andra bilar i närheten, eller inte. Det är rätt trist att ligga i högerfilen, bli upphunnen, och omkörd av någon som kastar sig in i högerfilen precis framför en. Vist kan du bromsa och öka luckan, men då "tvingar" du alla andra att köra om, eftersom du nu kör långsammare än alla de med. Och de flesta gör precis likadant... Och tvingar dig att sänka hastigheten ytterligare. Ond cirkel.

Jag brukar lösa det genom att göra på andra hållet.  Jag kör helt enkelt lite fortare än alla de andra, och hamnar först i kön, så har jag fri sikt, och ingen som blästrar mig.

Det ideala vore ju om folk gav fan i att köra om när det inte finns utrymme för att göra en bra omkörning, lämnade god lucka innan de svänger in, och rent allmänt respekterade varandras ägodelar med på vägarna. Men det kommer ju inte hända.
B!

Fast jo.   Man får tyvärr göra en lucka för efter den som körde om med.  Har funkat bra så länge jag haft körkort.  De är lite vad man gör de till.
Att faktiskt köra fortare ger dig större risk att böta för att du vill ligga först alltid.

Har sluppit blästrad ruta genom att göra så som jag gjort. Sen kan man aldrig undvika stenskott från mötande som kan vara frustrerande.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2017 · 13 732 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

it_mutt skrev:

Bwonka skrev:
Hej alla glada

Som rubriken lyder, hur ska man generellt sköta sin vindruta för att den ska hålla så länge som möjligt om man tänker äga bilen en längre stund? Jag personligen stör mig väldigt mycket på slitna vindrutor eftersom sikten försämras så mycket i mörker, motljus, regn och när solen ligger lågt. Har kört bilar med endast 5k mil på nacken som haft störande synliga repor från torkarbladen.

Är det skillnad på rutor och rutor?

Ska man undvika att köra nära bakomvarande bilar på blöta skitiga vägar? Spola rutan ofta eller sällan?

När vindrutetorkaren inte torkar 100 ordentligt på rutan pga slitna torkarblad eller slapp fjäder i torkararmen, bidrar det till onormalt slitage?

Andra tips?

Nej. Det ska du alltid undvika.

Och enligt mig är det skillnad mellan olika rutor. En del verkar tåla betydligt mindre "stryk" än andra.

Detta.

Ligg inte och slicka bilar i arslet så klarar sig rutan längre från att bli blästrad.

Sedan är det absolut skillnad på rutor och rutor. Jag har märkt att nyare bilar och bilrutor inte verkar tåla nånting, ett lite hårdare stenskott sen spricker skiten helt.

stenskotten påverkas mycket av vinkeln på rutan..  min buss som är en 2016 är inne på 3:e rutan och dags för en ny när dom soppat vägarna.. har nog en 5-6st riktiga stenskott i rutan.   detta på 16.000mil..     bilar är det sällan man får byta ruta på dock lyckats knäcka rutorna på alla mina Seat Arosor jag haft..   men aldrig på tex en 240 eller 740/940 så det är nog formen på bilen som avgör jag håller alltid bra avstånd och oftast så är det pga folk som kör på spärrfält och skit som förstör rutor för mig.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
16 mars 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:

it_mutt skrev:

Bwonka skrev:
Hej alla glada

Som rubriken lyder, hur ska man generellt sköta sin vindruta för att den ska hålla så länge som möjligt om man tänker äga bilen en längre stund? Jag personligen stör mig väldigt mycket på slitna vindrutor eftersom sikten försämras så mycket i mörker, motljus, regn och när solen ligger lågt. Har kört bilar med endast 5k mil på nacken som haft störande synliga repor från torkarbladen.

Är det skillnad på rutor och rutor?

Ska man undvika att köra nära bakomvarande bilar på blöta skitiga vägar? Spola rutan ofta eller sällan?

När vindrutetorkaren inte torkar 100 ordentligt på rutan pga slitna torkarblad eller slapp fjäder i torkararmen, bidrar det till onormalt slitage?

Andra tips?

Nej. Det ska du alltid undvika.

Och enligt mig är det skillnad mellan olika rutor. En del verkar tåla betydligt mindre "stryk" än andra.

Detta.

Ligg inte och slicka bilar i arslet så klarar sig rutan längre från att bli blästrad.

Sedan är det absolut skillnad på rutor och rutor. Jag har märkt att nyare bilar och bilrutor inte verkar tåla nånting, ett lite hårdare stenskott sen spricker skiten helt.

Hur gamla rutor menar du är bättre?   V70 06 var inte bättre än en sprillans ny bil.   Jag fick bytt 3 gånger på den jag brukade och när den var slutkörd var de egentligen dags igen.
2 ggr som var pga spänningar i rutan, de helt enkelt bara sprack utan någon deformation. 2 ggr pga stenskott.

Passaten från 2012 lämnade jag när den gått ca 28 eller 30 tusen mil, och den hade inte ens blivit blästrad och de var originalruta smile

Många 850 som jag kört har oftast spruckna rutor.  Farsans s70 har sprickor smile
Tror de handlar om tur.

xXSammy
17 mars 2017 · 6 569 Inlägg

Mr_B skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Hur blir det om jag byter till en ny ruta i min 90-tals Volvo då? Får jag en tunn och modern skitruta eller en riktig ruta som håller som originalrutan?

Bara en dryg månad senare... Sorry.
Jag har ingen aning. Glaset torde fylla samma specifikationer som det gamla, för att säkerställa att det passar överallt, men samtidigt finns det inget som hindrar att man använder en tjockare plastfilm, och tunnare glas, för att få ned vikten, men bibehålla tjockleken, exempelvis. Du får prova. Rimligtvis är glaset som original, men det är ett "logiskt antagande" inget jag vet något om.

Original rutor är tjockare än piratrutorna du får på glasfirmorna

De/Dem
rcy
17 mars 2017 · 1 705 Inlägg

Muttley skrev:
Hur gamla rutor menar du är bättre?   V70 06 var inte bättre än en sprillans ny bil.   Jag fick bytt 3 gånger på den jag brukade och när den var slutkörd var de egentligen dags igen.
2 ggr som var pga spänningar i rutan, de helt enkelt bara sprack utan någon deformation. 2 ggr pga stenskott.

Passaten från 2012 lämnade jag när den gått ca 28 eller 30 tusen mil, och den hade inte ens blivit blästrad och de var originalruta smile

Många 850 som jag kört har oftast spruckna rutor.  Farsans s70 har sprickor smile
Tror de handlar om tur.

Just Volvo verkar väldigt duktiga på att spräcka rutor. Jag vet inte om dom har mer flex i karossen eller vad det beror på, men både 850 och v70 verkar väldigt ofta ha spräckta rutor utan några egentliga stenskott som orsak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang