KÖPRÅD körglad bruksbil

hiawatha
21 februari 2017 · 48 Inlägg

Hejsan.

Letar efter en egen bil då sambon ofta snor den nuvarande till jobbet om kvällar och helger.
Har fått lägga MC på hyllan ett tag men vill kunna fortsätta njuta av kurviga vägar ibland.

Den kommer inte rulla några hutlösa mängder, den behöver kunna lasta 2 barn så åtminstone 5-dörrars, men inte mycket mera än så.

Vill inte lägga mer än max 140k, vad letar jag efter?

Bilar jag kollat på:

Accord 2,4 type S runt -10.
Ska enligt många vara en körglad bil för små krokiga vägar men verkar inte finnas något Hondata system till dem?

Saab 9-3 Aero -08 -09
Provat 2.8 med både manuell och automat och gillar dom båda, men inte provat mycket mera än på landsväg.
Är dom roliga att ratta runt i ? Är 2.8 en vettig motor bortsett från förbrukningen?
2.0T vettigare ?

Octavia RS.
Trevlig men aningen blek?
Gillar inte mycket med den visuellt.

Golf GTI
Igen svårt med looken

e90 330 m sport.
Aldrig kört en e90 330, dock en e46 men med svajigt original chassie.
Trevlig motor och kan inte tänka mig den blir sämre iom e90.

Vad finns det mer att kika på ?
Har svårt att fara runt och testa och när man väl gör det så har jag inte mage att dra på nått vidare smile

Notchpedro
22 februari 2017 · 38 Inlägg

hiawatha skrev:
Saab 9-3 Aero -08 -09
Provat 2.8 med både manuell och automat och gillar dom båda, men inte provat mycket mera än på landsväg.
Är dom roliga att ratta runt i ? Är 2.8 en vettig motor bortsett från förbrukningen?
2.0T vettigare ?

Just den motorn hade jag undvikit som pesten.
Vet inte om min var ett måndagsexemplar eller inte, men vet fler som dyra problem med dom.
OM du köper en bil med den motorn så ha i åtanke att kamkedjorna kan sträcka sig (gjorde det för mig) och dom sitter på baksidan av motorn mot torpedväggen och är ett rent h-vete att byta.
Kör man efter longlife intervallen så är det mer eller mindre en tidsfråga innan dom sträcker sig. Max 1500 mil mellan servicarna så verkar dom hålla.
Kostade runt 50k när mina sträckte sig, tack gode gud att jag hade motorförsäkring.
Sen hade jag diverse andra motorrelaterade småfel på min.

Gillar du V8 så har du ju Chrysler 300C med 5.7 hemi alternativt Dodge Magnum om du gillar det utseendet bättre. Samma bil med olika front och lite olika inredning.

Audi S4 finns ju också.

Vad har du för krav och önskemål på bilen?
Årsmodell? Effekt? Rwd eller fwd eller 4wd? osv

Jokabsson
22 februari 2017 · 1 175 Inlägg

Av bilarna du listade så anser jag att BMWn passar absolut bäst in på dina önskemål. De är riktigt roliga och med fullt m sport paket så blir det bara bättre. Drar 0,8 blandat ungefär och motorn har ett gott rykte för att hålla ihop. Du kommer nog inte sakna hojen så mycket om du slår till på en sådan wink

335i är ju dock ännu roligare (över 300hk på bakhjulen) om det kan vara intressant?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
hiawatha
24 februari 2017 · 48 Inlägg

Notchpedro skrev:
Vad har du för krav och önskemål på bilen?
Årsmodell? Effekt? Rwd eller fwd eller 4wd? osv

Krav är driftsäkerhet och överlag kvalite,välskruvad interiör (där går Saaben bort igen, vart och provade en Aero ss i veckan och bla mittarmstödet knirrade så fort man tittade på det, och bilen har inte ens nått 10k mil, usch!)

Rwd eller 4wd hade ju varit trevligt dom 2 dagar om året man kör i snö här, men inget som avgör smile

Chassi går före effekt, valde 330 före 325 då jag haft en e91 325 och tyckte den var plågsamt trög innan man kom upp i varv.

Årsmodell spelar mindre roll, men inget med 10 eller fler år på nacken.

Har sneglat lite på en Lexus is250 med F-sport paket och automatlåda, någon som har erfarenhet?
Tycker dtn är den snyggaste bilen av dom som tidigare nämnts.
Har haft en gammal Avensis nu i snart 4 år som levt ett hårt liv men vägrar ge upp, man blir ju lite bortskämd av den tryggheten också smile

xXSammy
24 februari 2017 · 6 569 Inlägg

hiawatha skrev:
Har sneglat lite på en Lexus is250 med F-sport paket och automatlåda, någon som har erfarenhet?
Tycker dtn är den snyggaste bilen av dom som tidigare nämnts.

Köp en snygg bil så slipper du tänka "skulle ha köpt en Lexus istället" ifall du ser en wink

De/Dem
hiawatha
27 februari 2017 · 48 Inlägg

Ingen med lite erfarenheter kring dessa ?

Om någon provat med och utan F-sport får denne gärna säga sitt smile

hiawatha
12 mars 2017 · 48 Inlägg

Stendött men fortsätter!

Har varit och provat en is250 -06 och trivdes ganska bra i den, hade varit jäkligt kul om man fick prova på ordentligt körde mestadels på raka vägar.

Har också vart och testat en e91 330D men manuell låda och trivdes inget vidare, antar den hade gjort sig bra mycket bättre ihop med en automat, dieseln låter ju inget vidare heller tyvärr.

En annan bil som jag lägger till nu är Focus ST, runt -13 modell med 2.0 motorn.

Åsikter?

xXSammy
12 mars 2017 · 6 569 Inlägg

hiawatha skrev:
En annan bil som jag lägger till nu är Focus ST, runt -13 modell med 2.0 motorn.
Åsikter?

Trevlig bil men jag tycker de är lite trötta i bottendraget, kanske vanesak eller så är det för Alfan har överdrivet bottenvrid för en bensinare tongue

Köper du en med SYNC II utan navigation kan du ladda ner Andriod Auto (Utanför Appstore) så får du tillgång till Google maps som navigation smile

De/Dem
Presidento Of World
12 mars 2017 · 3 324 Inlägg

Astra opc? Bör för en fräsch sådan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
amazinjoey
12 mars 2017 · 1 139 Inlägg

Skoda Superb och Insignian kan vara ett alternativ? Insignian är mer eller mindre den nya 9-5 smile

mozen
17 mars 2017 · 9 Inlägg

hiawatha skrev:
Saab 9-3 Aero -08 -09
Provat 2.8 med både manuell och automat och gillar dom båda, men inte provat mycket mera än på landsväg.
Är dom roliga att ratta runt i ? Är 2.8 en vettig motor bortsett från förbrukningen?
2.0T vettigare ?

Detta är en underbar bil. Säkerställ att bilen antingen är servad med 1500 mils intervall eller att kamkedja är bytt nyligen om den gått lite längre. Problemen kommer vid ca 10-16000 mil med kedjan om bilen varit servad med 3000 mils intervall.

Mercedes E 300 TD Turbo Diesel "W210 Sedan Avantgarde med OM606" (1998)
Vauxhall VX220 Turbo "Opel Speedster Turbo" (2006)
hiawatha
22 mars 2017 · 48 Inlägg

mozen skrev:

hiawatha skrev:
Saab 9-3 Aero -08 -09
Provat 2.8 med både manuell och automat och gillar dom båda, men inte provat mycket mera än på landsväg.
Är dom roliga att ratta runt i ? Är 2.8 en vettig motor bortsett från förbrukningen?
2.0T vettigare ?

Detta är en underbar bil. Säkerställ att bilen antingen är servad med 1500 mils intervall eller att kamkedja är bytt nyligen om den gått lite längre. Problemen kommer vid ca 10-16000 mil med kedjan om bilen varit servad med 3000 mils intervall.

Gillade Saaben men kan tyvärr inte leva med den inredningen, fanken till att knirra och ha sig!

Var och hämtade en Focus ST efter provkörning, riktigt trevlig.

mozen
25 maj 2017 · 9 Inlägg

hiawatha skrev:

mozen skrev:

hiawatha skrev:
Saab 9-3 Aero -08 -09
Provat 2.8 med både manuell och automat och gillar dom båda, men inte provat mycket mera än på landsväg.
Är dom roliga att ratta runt i ? Är 2.8 en vettig motor bortsett från förbrukningen?
2.0T vettigare ?

Detta är en underbar bil. Säkerställ att bilen antingen är servad med 1500 mils intervall eller att kamkedja är bytt nyligen om den gått lite längre. Problemen kommer vid ca 10-16000 mil med kedjan om bilen varit servad med 3000 mils intervall.

Gillade Saaben men kan tyvärr inte leva med den inredningen, fanken till att knirra och ha sig!

Var och hämtade en Focus ST efter provkörning, riktigt trevlig.

Hoppas du blev nöjd smile

Mercedes E 300 TD Turbo Diesel "W210 Sedan Avantgarde med OM606" (1998)
Vauxhall VX220 Turbo "Opel Speedster Turbo" (2006)
Jokabsson
26 maj 2017 · 1 175 Inlägg

hiawatha skrev:

mozen skrev:

hiawatha skrev:
Saab 9-3 Aero -08 -09
Provat 2.8 med både manuell och automat och gillar dom båda, men inte provat mycket mera än på landsväg.
Är dom roliga att ratta runt i ? Är 2.8 en vettig motor bortsett från förbrukningen?
2.0T vettigare ?

Detta är en underbar bil. Säkerställ att bilen antingen är servad med 1500 mils intervall eller att kamkedja är bytt nyligen om den gått lite längre. Problemen kommer vid ca 10-16000 mil med kedjan om bilen varit servad med 3000 mils intervall.

Gillade Saaben men kan tyvärr inte leva med den inredningen, fanken till att knirra och ha sig!

Var och hämtade en Focus ST efter provkörning, riktigt trevlig.

Vet vad du menar... synd på så snygga bilar.

Focus ST är nog ännu roligare att köra dessutom! Du blir säkert nöjd smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang