Zippo billyft

Nekkya
24 februari 2017 · 3 Inlägg

Tja alla biltokiga vänner, skulle behöva er hjälp angående en 2-pelarlyft! Köpte en beggad lyft för 1 år sedan, nu när jag monterat upp den och lyckats få ihop alla kablar så vet jag inte om jag gjort rätt. Det är en skruvlyft med individuella motorer (en på varje pelare) nu e det så att det sitter 2 brytare i elcentralen, lyften går bara om jag håller knapparna intryckta samtidigt som jag vrider på höj/sänk vredet! Ska det verkligen vara så? förstår att dom har med sykningen att göra,  håller jag bara in en brytare så går bara ena pelaren. Kan det vara så att det ska sitta nån bygel över brytarna?

torsen
24 februari 2017 · 7 233 Inlägg

Du har sannolikt kopplat fel.
Eller så har föregående lyftägare fifflat med elanslutningarna.
Båda skruvarna/elmotorerna ska arbeta samtidigt.
Om det finns 2 knappar ska de förmodligen vara så att båda knapparna ska tryckas in samtidigt för att kunna höja eller sänka.
Har du konsulterat nyleverantören av lyften?

Senast redigerat av torsen (24 februari 2017)

Nekkya
24 februari 2017 · 3 Inlägg

Tack Torsen för råd!
Har inte hittat någon återförsäljare  i Stockholm! Jag kan köra lyften, båda pelarna samtidigt om jag håller in båda brytarna samtidigt! Och det går ju att göra klipps så att brytarna är intryckta hela tiden så jag kan köra lyften med bara upp/ned vredet!  Men var inne på din teori att det är felkoplat, tänker att dom 2 brytarna är till för att bromsa lyften vid kalibrering. Hålla in brytaren och lyften inte går upp/ner istället för att det är som nu när man måste hålla brytarna inne för att hissa lyften! Eller är jag helt ute och cyklar

torsen
24 februari 2017 · 7 233 Inlägg

Bilprovningen, den riktiga som skattar i Sverige, har både Zippo och Stenhöj.
Kanske kan du hos någon stationerna få tips på en servicetekniker.
Servicetekniker är de som kontrollerar, servar och reparerar Bilprovningens billyftar.
Visserligen har Bilprovningen nästan uteslutande hjulbanelyftar.
Men skillnaden mellan 2 eller 4 lyftpelare är nog inte så stor.
Ett tips bara.

TurbOla Reservdansk
24 februari 2017 · 6 271 Inlägg

Låter som ett dödmans-grepp.

Ses ofta på industrier, t.ex större plåtbockningsmaskiner och annat. En hand på varje knapp, för att man inte ska kunna starta maskinen med ena handen och lägga fingrarna emellan med andra handen.

Två kontaktorer, en till varje motor?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang