Peugeot 3008 1.6 Thp tomgångsproblem

Rille0
23 februari 2017 · 2 021 Inlägg

Dessa motorer gillar att förbruka olja, ventilkåpan som du fick utbytt är till en uppdaterad variant med bättre vevhusventilation, bland annat för att få ner oljeförbrukning men även för att förhindra frysning vid minusgrader.

Har du Automatlåda på bilen? går den mycket korta sträckor? "Carbon build up" dvs Koks på insugsventilerna är ett vanligt fel, speciellt om man kör väldigt försiktigt och aldrig gasar ur motorn.

för övrigt är dom här motorerna notoriska att ha problem med sträckta kamkedjor och dåliga tändspolar bland annat.

Väldigt svårt att felsöka som hemmapulare på såpass nya motorer tyvärr, ett vettigt diagnosinstrument är minimum i verktygsväg, men visst, känner du för att riva insuget för inspektion så kör på, inte jättesvårt men samtidigt inget jag skulle rekommendera om du inte har nån speciell mekvana.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2017 · 17 466 Inlägg

Rille0 skrev:
Dessa motorer gillar att förbruka olja, ventilkåpan som du fick utbytt är till en uppdaterad variant med bättre vevhusventilation, bland annat för att få ner oljeförbrukning men även för att förhindra frysning vid minusgrader.

Har du Automatlåda på bilen? går den mycket korta sträckor? "Carbon build up" dvs Koks på insugsventilerna är ett vanligt fel, speciellt om man kör väldigt försiktigt och aldrig gasar ur motorn.

för övrigt är dom här motorerna notoriska att ha problem med sträckta kamkedjor och dåliga tändspolar bland annat.

Väldigt svårt att felsöka som hemmapulare på såpass nya motorer tyvärr, ett vettigt diagnosinstrument är minimum i verktygsväg, men visst, känner du för att riva insuget för inspektion så kör på, inte jättesvårt men samtidigt inget jag skulle rekommendera om du inte har nån speciell mekvana.

Mm.. Du verkar insatt på dessa maskiner, hur kommer det sig om man får fråga? Är dessa någon form av leanburn? Då förstår jag sotbildningen. Ibland hänger jag inte med längre och internet är inte mycket att lita på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pluppiee
23 februari 2017 · 36 Inlägg

Rille0 skrev:
Dessa motorer gillar att förbruka olja, ventilkåpan som du fick utbytt är till en uppdaterad variant med bättre vevhusventilation, bland annat för att få ner oljeförbrukning men även för att förhindra frysning vid minusgrader.

Har du Automatlåda på bilen? går den mycket korta sträckor? "Carbon build up" dvs Koks på insugsventilerna är ett vanligt fel, speciellt om man kör väldigt försiktigt och aldrig gasar ur motorn.

för övrigt är dom här motorerna notoriska att ha problem med sträckta kamkedjor och dåliga tändspolar bland annat.

Väldigt svårt att felsöka som hemmapulare på såpass nya motorer tyvärr, ett vettigt diagnosinstrument är minimum i verktygsväg, men visst, känner du för att riva insuget för inspektion så kör på, inte jättesvårt men samtidigt inget jag skulle rekommendera om du inte har nån speciell mekvana.

Tack för väldigt utförlig synpunkt.

Och nej, jag känner nog inte att mina mek-kunskaper är tillräckliga för att riva insuget, vet inte ens vart jag skulle börja...

Inget mekar-proffs som bor runt Sundsvall och vill tjäna en slant ? smile

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
pluppiee
23 februari 2017 · 36 Inlägg

Rille0 skrev:
Dessa motorer gillar att förbruka olja, ventilkåpan som du fick utbytt är till en uppdaterad variant med bättre vevhusventilation, bland annat för att få ner oljeförbrukning men även för att förhindra frysning vid minusgrader.

Har du Automatlåda på bilen? går den mycket korta sträckor? "Carbon build up" dvs Koks på insugsventilerna är ett vanligt fel, speciellt om man kör väldigt försiktigt och aldrig gasar ur motorn.

för övrigt är dom här motorerna notoriska att ha problem med sträckta kamkedjor och dåliga tändspolar bland annat.

Väldigt svårt att felsöka som hemmapulare på såpass nya motorer tyvärr, ett vettigt diagnosinstrument är minimum i verktygsväg, men visst, känner du för att riva insuget för inspektion så kör på, inte jättesvårt men samtidigt inget jag skulle rekommendera om du inte har nån speciell mekvana.

O förrsten, glömde ju svara på dina frågor.

Nej det är inte automat.
Ja det är ofta korta sträckor, pendlar 9 km till jobbet dagligen.
Och ja jag kör nog rätt så försiktigt skulle jag tro...

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
Rille0
23 februari 2017 · 2 021 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Mm.. Du verkar insatt på dessa maskiner, hur kommer det sig om man får fråga? Är dessa någon form av leanburn? Då förstår jag sotbildningen. Ibland hänger jag inte med längre och internet är inte mycket att lita på...

är ingen expert på dom här motorerna men har jobbat mycket med Psa bilar genom åren och har en del erfarenhet av "prince" motorn.

koksade ventiler är ett relativt vanligt fel på typ alla(?) direktinsprutade bensinmotorer, allt från gamla runkiga mitsubishi gdi till exclusiva audi v8or, olja från vevhusvent/turbo blandas egr gaser och koksas fast på den varma insugsventilen, googla "carbon buildup" så får du se lite bilder.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Rille0
24 februari 2017 · 2 021 Inlägg

pluppiee skrev:
O förrsten, glömde ju svara på dina frågor.

Nej det är inte automat.
Ja det är ofta korta sträckor, pendlar 9 km till jobbet dagligen.
Och ja jag kör nog rätt så försiktigt skulle jag tro...

Nu ska vi inte sitta och säga att det är helt säkert att din motor är koksad, kan som sagt vara massa andra felorsaker, allt är rena gissningar tyvärr.

Det du skulle kunna göra är att sticka ut och bränna ur bilen rejält, kraftiga accelerationer med mycket motorbroms, samt köra på låg växel med lite varv för att sota ur den, självklart med måtta så du inte kör sönder något men tror du förstår.
direktinsprutade motorer mår bra av att gasas ur emellanåt.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
pluppiee
24 februari 2017 · 36 Inlägg

Rille0 skrev:

pluppiee skrev:
O förrsten, glömde ju svara på dina frågor.

Nej det är inte automat.
Ja det är ofta korta sträckor, pendlar 9 km till jobbet dagligen.
Och ja jag kör nog rätt så försiktigt skulle jag tro...

Nu ska vi inte sitta och säga att det är helt säkert att din motor är koksad, kan som sagt vara massa andra felorsaker, allt är rena gissningar tyvärr.

Det du skulle kunna göra är att sticka ut och bränna ur bilen rejält, kraftiga accelerationer med mycket motorbroms, samt köra på låg växel med lite varv för att sota ur den, självklart med måtta så du inte kör sönder något men tror du förstår.
direktinsprutade motorer mår bra av att gasas ur emellanåt.

Att försöka bränna ur bilen som du skriver är ju åtminstone något som jag själv klarar av att göra smile
Tack för tipset, ska provas omgående!

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
Peggaa
7 augusti 2018 · 1 Inlägg

Tjena!
Kom du nån gång fram till vad det var för problem med bilen?
Har en peugeot 308 2010 med samma motor och exakt samma problem som du beskriver.. inga felkoder och verkstaden hittar inget fel..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang