Köpråd: Okunnig första köpare

Kimpan90
23 februari 2017 · 78 Inlägg

Hej!
Jag ska snart inskaffa mig min första bil. (Håller på med körkort nu). Jag har inte bråttom med mitt bilköp, dessutom är jag student och 27.


Jag är otroligt ointresserad av bilar och okunnig inom det. Därför söker jag råd hos er kunniga.
Med tanke på detta, känner jag mig inte direkt säker att köpa från privatpersoner utan köper helst ifrån en firma t.ex


Det jag undrar är: Hur mycket måste jag börja spendera för att få en bil som inte kommer krångla med mig ett tag framöver och som är relativt 'nice'?  - Med detta menar jag, hur mycket bör man spendera? Min budget ligger väl på cirka 30-40k just nu, men jag kan vänta och spara ihop mer. Im in no rush.

Jag har inga krav, men saker jag föredrar dock.
Skiter fullständigt i hur snabb den är etc, utan föredrar mer en som ser mer "lyxig / elegant" ut.

T.ex  Sedan / Coupe
  Svart / Vit färg
Skinn (Helst beige / vit )
AC / bättre ljud


Vad för bil föreslår ni?


Sedan:
Vad bör jag tänka på när jag söker omkring på blocket? Några goda råd?

xXSammy
23 februari 2017 · 6 566 Inlägg

Lexus IS200?

Denna har gått liiite långt men finns nog lägre miltal på bilarna lite längre bort.

https://www.blocket.se/kristianstad/Lex … 20&w=2

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2017 · 17 379 Inlägg

Mercedes, BMW och Audi väljer du bort direkt. En asiatisk bil fungerar mycket bättre och är mycket snällare mot plånboken. Finns ju förvisso Japsar med sexor och lull-lull i om du vill ha det. Kör själv en koreask burk med sexa och skinnfåtöljer för ett mycket moderat inköpspris. Räknar inte med att den ska krångla alls på ett par år minst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Juggen1988
23 februari 2017 · 161 Inlägg

Honda Accord sedan är ju annars ett skottsäkert val. Se bara till att kolla upp handlaren, servicehistorik och besiktningsprotokoll innan köp.

http://www.blocket.se/vi/70446722.htm

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
trubbelturbo
23 februari 2017 · 1 442 Inlägg

Prius?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
IceEyes Varningar: För många..
23 februari 2017 · 2 552 Inlägg

Prius

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
trubbelturbo
23 februari 2017 · 1 442 Inlägg

Utan tvekan bör du köpa en Prius

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2017 · 17 379 Inlägg

Och alla 3 kör Saab... Förstår att ni vill ha en riktig bil men ligger klart över TS budget. Dessa bilar är extremt dyra. Ni vet varför big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
23 februari 2017 · 1 442 Inlägg

Jag ser bara 2 som föreslagit Prius. (wink)

Klart över TS budget?  En blocketsökning visar ett gäng bilar under 40k eller lite över, vilket enligt TS inte nödvändigtvis behöver vara ett problem.

Förövrigt var mitt förslag faktiskt helt seriöst, bil som inte krånglar för mycket och som inte nödvändigtvis behöver vara snabb...

Nu får ni Prius-anhängare faktiskt ta och lugna ner er, inte börja provocera, särskilt inte som moderator? tongue

Senast redigerat av trubbelturbo (23 februari 2017)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
WillgudE34
23 februari 2017 · 1 Inlägg

Jag tycker helt klart att en BMW E46 Coupe (tillverkad 99-06) är något som stämmer in på dina kriterier. Dom ser i mina ögon väldigt attraktiva ut, har schysst kvalité, är driftsäkra och så är det ju trots allt en BMW wink  Runt prisklassen du är intresserad av får du en rätt fin med ca 20-25k mil på mätaren. Stirra dig inte blind på vad Hybridsmurfen säger, tyska bilar har enligt min åsikt en mycket trevligare känsla än vad dom asiatiska märkerna erbjuder.

https://www.blocket.se/hela_sverige/bil … =1&w=3
En 318ci, dvs minsta motorn man kunde få i coupemodellen. Snål och billig att äga. Denna har skapligt med utrustning dessutom, dock privat-såld.

https://www.blocket.se/goteborg/BMW_328 … =6&w=3
Denna har en mycket större motor (6 cyl kontra 4 cyl i den andra) vilket drar upp kostnaderna en del, men är betydligt roligare att köra. Det finns risk att du får ett litet bilintresse om du äger nåt som är roligt, vilket en manuellt växlad BMW med hyfsat stor motor är smile Denna är skapligt välutrustad, har komplett servicebok (borde vara ett krav för dig) och är såld på firma.

https://www.blocket.se/skaraborg/BMW_32 … =6&w=3
Detta är mer eller mindre samma bil som den förra men med lite annan utrustning i, även automatlåda.

BMW 318is "E30" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2017 · 17 379 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Jag ser bara 2 som föreslagit Prius. (wink)

Klart över TS budget?  En blocketsökning visar ett gäng bilar under 40k eller lite över, vilket enligt TS inte nödvändigtvis behöver vara ett problem.

Förövrigt var mitt förslag faktiskt helt seriöst, bil som inte krånglar för mycket och som inte nödvändigtvis behöver vara snabb...

Nu får ni Prius-anhängare faktiskt ta och lugna ner er, inte börja provocera, särskilt inte som moderator? tongue

Muckar du din jä...?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
23 februari 2017 · 1 442 Inlägg

Nej?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
24 februari 2017 ·

Jag som kör Passat, för ordningens skull, med allt vad det innebär av den tyska höga kvaliten och körglädjen rekommenderar självfallet en sådan här: https://mobil.blocket.se/halland?ca=20& … 0&sp=1
"Höga" milantal är inget bekymmer då dom här vagnarna obekymrat knattrar på.

Slash Saabifierad
24 februari 2017 · 2 023 Inlägg

Köp en Prius trots att den egentligen inte har med dina krav att göra och gör Evildan glad :rolleyes

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
nordstrommm
24 februari 2017 · 18 Inlägg

Skulle rekommendera Seat (går emot alla här, be nice!). Kanske inte direkt den typen av bil du söker men de är en riktigt bra första bil, billig i skatt, försäkring och drar ingenting har aldrig kommit över 0.8 även om jag kör som en idiot. Har en ifrån -09 så vi pratar även prisklass 30-45 tusen beroende på.
Oftast kan du hitta bilar med mindre än 8000 km  för det priset också, vilket jag själv tycker är ett + .
Har haft min Seat ibizai ca 3 år, köpte den som student och det gick runt! Bra bil för pengarna.
nackdelarna är att OM du är med i en olycka så tror jag inte bilen skulle hålla så bra.
Den är även lätt på vägen (iaf ibiza) och bullrig på vintern.
Tester visar nackdelar som obekväm förarstol men håller inte med samt flera klagomål på bromsar och skivor. Bytte skivor i slutet av 16 och då är dem körda sedan 09. Började låta illa och bytte alla 4 för 4500kr (bromsar + skivor + alla lampor i bilen bara för att jag ville). Så problem och problem kan jag ju inte tycka..
Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang