3.0TDI dieselpartikelfilter ta bort?

VD-Design
7 december 2014 · 1 324 Inlägg

BMW-318 skrev:
Eller har jag uppfattat det hela fel... Är downpipe det som är ersättaren till DPF om man inte vill göra ett ersätningsrör igenom DPF? Snurrig...

Det beror ju på var DPF sitter.  På min har jag en liten katalysator på downpipen.  Och DPF längre ner på avgassystemet.  Men på tex BMW så byter man ut downpipen för filtret satte precis vid motorn.

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
AK-TUNING Four rings to rule them all
7 december 2014 · 227 Inlägg

Verkar som om att på A5 så byter man dowpipe vilket ersätter DPF också.. Det är väl gött att kunna göra så, att man byter downpipe och när man väl ska sälja bilen så kan man sätta tillbaka DPF?

VD-Design
8 december 2014 · 1 324 Inlägg

BMW-318 skrev:
Verkar som om att på A5 så byter man dowpipe vilket ersätter DPF också.. Det är väl gött att kunna göra så, att man byter downpipe och när man väl ska sälja bilen så kan man sätta tillbaka DPF?

Ja det är smidigt och då är oftast downpipen grövre..  Vilket ger ännu mer ökad effekt smile

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
lenti
8 december 2014 · 174 Inlägg

BMW-318 skrev:

lenti skrev:
finns de ens nackdelar med att ta bort DPFen?? har jag aldrig hört big_smile

du SKA ta bort den big_smile
ersätt med met ersättningsrör och sedan mappa om den, när du väl gör det så ska du såklart köra in steg 1 trim big_smile

besiktningen kommer inte säga ETT SMACK då dom kör allt via OBD och inte via avgasrören på dieselbilar från 2006 uppåt smile
GO FOR IT.. sjuuuukt märkbar skillnad, både effekt och bränsleförbrukningen blir mindre

Lenti du plockade ju bort DPF på din 2.0TDI, hur upplevde du att bilen fungerade? Är lite rädd för S-tronic lådan med, tror ni den tar någon skada med tanke på effektökningen.. Har kollat lite olika forum angående hur mycket NM lådan klarar, vissa säger 550nm andra 600nm. Självfallet beror detta nog på vilken låda som sitter i bilen från vilken årsmodellen. Är det någon som sitter på någon vettig information?

SJUUKT NICE va det.. men du märker nog 100 gånger mer skillnad än mig då du har en mket större motor än vad jag hade big_smile

NEjdå, lådan klarar av det utan problem, tänk på att den lådan du har är lika stark som en S4a låda.. så det är bara att köra..

Tänk på att inte gasa för hårt i början efter du tagit bort DPFen..
Röken kommer allti va där när du gasar fullt från start.. kör du normalt så syns det inte mket.
vissa kör archoil för att rengöra och då kommer mindre rök big_smile

Audi A5 3.0TDI Steg 2
Kia Stinger GT "Stingray" (2019)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
8 december 2014 · 1 152 Inlägg

http://www.garaget.org/video/147680

3.0tdi A5 Med dpf borta och mappad smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
AK-TUNING Four rings to rule them all
8 december 2014 · 227 Inlägg

Ganska mycket svart rök vid starten där... Den smäller när han växlar med? S-tronic? Vet du vart han mappa den?

AK-TUNING Four rings to rule them all
8 december 2014 · 227 Inlägg

lenti skrev:

BMW-318 skrev:

lenti skrev:
finns de ens nackdelar med att ta bort DPFen?? har jag aldrig hört big_smile

du SKA ta bort den big_smile
ersätt med met ersättningsrör och sedan mappa om den, när du väl gör det så ska du såklart köra in steg 1 trim big_smile

besiktningen kommer inte säga ETT SMACK då dom kör allt via OBD och inte via avgasrören på dieselbilar från 2006 uppåt smile
GO FOR IT.. sjuuuukt märkbar skillnad, både effekt och bränsleförbrukningen blir mindre

Lenti du plockade ju bort DPF på din 2.0TDI, hur upplevde du att bilen fungerade? Är lite rädd för S-tronic lådan med, tror ni den tar någon skada med tanke på effektökningen.. Har kollat lite olika forum angående hur mycket NM lådan klarar, vissa säger 550nm andra 600nm. Självfallet beror detta nog på vilken låda som sitter i bilen från vilken årsmodellen. Är det någon som sitter på någon vettig information?

SJUUKT NICE va det.. men du märker nog 100 gånger mer skillnad än mig då du har en mket större motor än vad jag hade big_smile

NEjdå, lådan klarar av det utan problem, tänk på att den lådan du har är lika stark som en S4a låda.. så det är bara att köra..

Tänk på att inte gasa för hårt i början efter du tagit bort DPFen..
Röken kommer allti va där när du gasar fullt från start.. kör du normalt så syns det inte mket.
vissa kör archoil för att rengöra och då kommer mindre rök big_smile

Tack för informationen! Låter kul smile
Hade du ett downpipe eller gjorde du en specialare, rensade DPF och satte ett ersättningsrör egenom?

Erick
8 december 2014 · 4 767 Inlägg

Det är mappen som gör att den svartryker i början där, inte att den saknar dpf. När en diesel går fett så svartryker den, det är inget skadligt för motorn.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
AK-TUNING Four rings to rule them all
9 december 2014 · 227 Inlägg

Funderar på att köpa detta DPF: http://www.ebay.com/itm/Downpipe-RM-Mot … 3cedc76958

Är bara tveksam över ifall den passar på min bil. Sen blir det nog mappning på TM chiptuning. smile

mr_green
10 december 2014 · 847 Inlägg

Kolla med promotech. Dom har en a6 med bortplockat partikelfilter. Dom bör veta vart det finns att köpa. Går ju att få programvara för det där oxå ;-). Tvärnöjd med min bil efter dom fixade till den.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
AK-TUNING Four rings to rule them all
10 december 2014 · 227 Inlägg

mr_green skrev:
Kolla med promotech. Dom har en a6 med bortplockat partikelfilter. Dom bör veta vart det finns att köpa. Går ju att få programvara för det där oxå ;-). Tvärnöjd med min bil efter dom fixade till den.

Har du någon mer information angående det? Låter intressant smile

mr_green
10 december 2014 · 847 Inlägg

BMW-318 skrev:

mr_green skrev:
Kolla med promotech. Dom har en a6 med bortplockat partikelfilter. Dom bör veta vart det finns att köpa. Går ju att få programvara för det där oxå ;-). Tvärnöjd med min bil efter dom fixade till den.

Har du någon mer information angående det? Låter intressant smile

Bästa är nog att höra av dig till dom. Www.promotech.se . Fick en provtur i a6:an o kan intyga att den går rejält bra. Cirka 300hk men blir mer efter turbobyte.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
AK-TUNING Four rings to rule them all
12 december 2014 · 227 Inlägg

Har nu hört av mig till promotech, får se vad dem säger. Nöjd med din optimering hos dem?
Vad tror ni blir bäst? Att man rensar DPF på innehållet och svetsar tillbaka den, eller att man rensar den på innehållet, bygger ett rakt rör igenom och svetsar tillbaka?

mr_green
12 december 2014 · 847 Inlägg

Oja riktigt nöjd. Jag gjorde så att jag pockade av röret och skar isär o plocka ur innehållet. Svetsade sedan ihop allt. Omöjligt att se att den är urplockad. Men det bästa är ju att sätta dit ett ersättningsrör precis som promotech har gjort.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
AK-TUNING Four rings to rule them all
12 december 2014 · 227 Inlägg

Klcokrent! Har dem gjort det på samma bil-modell som jag har?

mr_green
12 december 2014 · 847 Inlägg

Jag tror a6 allroad ska va samma drivlina.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Niklas_N
8 mars 2015 · 59 Inlägg

Vet att det var ett tag sedan denna tråd var vid liv men fick du ordning på DPF borttagningen? smile

Den nackdel jag hört av en arbetskamrat som kör med borttagen DPF på sin 3.0a är att när man står vid bilen när den är igång så känns en doft av "gammal" diesel bil! Det osar lite sot-lukt Och han har även känt detta någon gång när man stannat vid rödljus exempelvis. Även detta kan ju vara en mappningsfråga, så som en del får en svart rökpuff när de drar iväg.

Jag skulle rekommendera att du köper ett ersättningsrör ifall att du någon gång vill återställa bilen eller blir tvungen att återställa den av någon anledning, ett partikelfilter kostar ju sina vackra slantar. hmm

Håller på och räknar på en egen setup till min A4 3.0, satt även jag och försvann i drömmarnas värld när jag hittade alla dessa Audis på Youtube! big_smile

wallner85
25 februari 2017 · 1 Inlägg

Ska lämna i väg mon 3.0:a på optimering den 10 mars då ska dom rensa dpf:en och plugga egr:en
ska blir sjukt spännande att få se och känna resultatet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang