Golf iv steg 4. Hjälp!

Ragel
25 februari 2017 · 12 Inlägg

Hej och fortsatt trevlig helg på er!
Jag äger en Golf Gti 1.8T från år 1999.
Köpte den för några månader sedan och upptäckte att bilen vid acceleration och vid byte av växel, kan "tappa andan" i en sekund innan den drar igång igen när man gasar.
Har man bilen i tomgång och gasar med full gas, så accelererar den inte lika piggt som en vanlig bil men den acceleration i jämn takt fram tills den når ungefär 3000 rpm och börjar då bluddra och tappa kraft. Luktar oförbränt bränsle. Tvingar du bilen att överstiga 3000 rpm så går den lite mer jämnt igen vid 4000rpm.
Trampar du ned gasen fullt på t.ex femmans växel på motorvägen, så är det ojämnt tryck med gasen i botten. Inte hela tiden utan till och från.
Bilen startar på första försöket, men startar du bilen och sedan stänger av, för att sedan starta igen, så startar den knappt, utan då måste du trampa på gasen så att starten blir lättare.

Lite fakta om bilen:
Trimmad hos "mhstyling" för typ 10 år sedan.
Skall vara steg 4 med ca 240hk.
Den är/har: chippats, större intercooler, ferrita avgassystem, större turbo "k04", eftermarknads Dumpventil (den första gick sönder så köpte en ny), Racekat, osv.

Det jag bytt nyligen: tändstift, Bränslefilter, luftfilter, luftmassemätare, Dumpventil, ventilkåpspackning, packningen där spridarna sitter, osv. Gjort rent och grundinställt gasspjället.
Bilen visar inga felkoder med vag com osv.

Någon som vet/har en teori?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Ragel skrev:
Hej och fortsatt trevlig helg på er!
Jag äger en Golf Gti 1.8T

Bilen startar på första försöket, men startar du bilen och sedan stänger av, för att sedan starta igen, så startar den knappt, utan då måste du trampa på gasen så att starten blir lättare.

Någon som vet/har en teori?

Ja, eftersom bränsle/luftblandningen blir felaktig så måste man starta med gasen i botten sä den får mera luft.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
25 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Är det inte dessa som haft en hel del problem med tändspolar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ragel
25 februari 2017 · 12 Inlägg

bowlinggreppet skrev:

Ragel skrev:
Hej och fortsatt trevlig helg på er!
Jag äger en Golf Gti 1.8T

Bilen startar på första försöket, men startar du bilen och sedan stänger av, för att sedan starta igen, så startar den knappt, utan då måste du trampa på gasen så att starten blir lättare.

Någon som vet/har en teori?

Ja, eftersom bränsle/luftblandningen blir felaktig så måste man starta med gasen i botten sä den får mera luft.

Menar du att det är normalt att den blir svårstartad eller att bränslepumpen kan vara en bov?

Ragel
25 februari 2017 · 12 Inlägg

caromania skrev:
Är det inte dessa som haft en hel del problem med tändspolar?

Jo, precis. Tändspolar och luftmassemätare.
Fick tips om att mäta resistans, och tändspolarna gav lika mycket ohm per styck.
Finns så mycket att gå igenom och ska man gå till verkstäder så ber dem en att byta det ena och det andra.

caromania Forummoderator
25 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Ragel skrev:

caromania skrev:
Är det inte dessa som haft en hel del problem med tändspolar?

Jo, precis. Tändspolar och luftmassemätare.
Fick tips om att mäta resistans, och tändspolarna gav lika mycket ohm per styck.
Finns så mycket att gå igenom och ska man gå till verkstäder så ber dem en att byta det ena och det andra.

Låter nästan som en tråd på garaget: kolla felkoder och byt komponenter. Sorry for rant.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang