Köpråd till Peugeot 508 -12 1.6HDI manuell

nordstrommm
24 februari 2017 · 18 Inlägg

Har länge kollat på en Peugeot  508 -12 Active med1,6 HDi motor manuell.
Okunnig som jag är gick jag till mekanikern jag brukar anlita och han varnade mig starkt, p.g.a Peugeot  många elfel. Vad jag förstår så hade dem stora problem förut, men nu?!
Är medveten om framrutespolarna som var en miss när dessa kom ut, men är det någon annan som har något svart får på denna bil?
uppskattar alla svar kommer verkligen ingenvart man kan ju tyvärr inte lita på försäljaren i detta läge
Tack på förhand vh Rebecca

Senast redigerat av nordstrommm (24 februari 2017)

nordstrommm
25 februari 2017 · 18 Inlägg

ingen som har erfarenhet om dessa?

jaka54
25 februari 2017 · 5 713 Inlägg

Hej!
Varför en Peugeot av alla märken??

Evildan
25 februari 2017 ·

508 har i regel fungerat bra. Några 2011 med navigation har haft problem med mjukvaran och ngt enstaka exemplar har i princip allt strulat på vid nybilsleverans men den bilen du är sugen på har inte dessa problem då det enbart rörde dom första 2011 bilarna.
Det är otvetydigt bra bilar nuförtiden fast gamla fördomar från okunniga människor biter sig fast.
Du kan med gott samvete köpa en Peugeot, ett företag som vunnit fler rallytitlar än både Toyota och Audi samt till skillnad från Audi inte sålts två gånger pga dålig lönsamhet.

Bra bil kort och gott.


Sen Edit.

Senast redigerat av Evildan (26 februari 2017)

IceEyes Varningar: För många..
26 februari 2017 · 2 552 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför en Peugeot av alla märken??

För att PSA bygger riktigit kompetenta dieselmotorer.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Moggge
26 februari 2017 · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför en Peugeot av alla märken??

Jag skulle varmt rekommendera ett annat bil märke... Typ något med... Kvalitet.

Volvo 740 GLT 16v "Volvo BM 16v" (1989)
nordstrommm
27 februari 2017 · 18 Inlägg

lite blandade åsikter om denna bil och märke.. Men är det någon som faktiskt har erfarenhet, ÄGT eller bekant och vet om dem nyare håller måttet?
Att det har varit en "dålig" bil vet vi alla, även peugeot så underförstått så lär problemen förbättrats!

nordstrommm
27 februari 2017 · 18 Inlägg

Inte för att byta spår, men för att det inte är en sådan populärt märke:
Men mitt val är mellan peugeot 508, Toyota Avensis, Kia ceed (även eco) och ford focus.
vill ha drag, sort bagage och i bästa fall värmare på tidur (app, tidur i bilen whatever). Inge vit, inte volvo.

Vad skulle ni personligen ha valt och VARFÖR ? Någon som har någon av dessa, åsikter?

M123
27 februari 2017 · 962 Inlägg

Man får nog vara lite selektiv i just råd från näringsidkare eller personer vars levebröd kommer från din hand.
Opartiskt sett kan man ju tolka dennes svar som det motsatta. smile

Har inga erfarenheter av Peugeot så kan inte säga något om dom, däremot Renault då blir det att klia i hals och ögon direkt.

Jag skulle nog faktiskt kunna tänka mig att själv prova Peugeot helt uppriktigt.
Så vad säger jag, mja åk och prova, kläm och känn ev smaka på märket om det är något som ger mersmak eller man snabbt smyger ner erfarenheten som en äcklig godis i fickan.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2017 · 17 448 Inlägg

Eftersom du utökat ditt intresse till att även omfatta Avensis så skulle jag nog rekommendera den. Statistiken talar sitt tydliga språk för just en Toyota. De är ju erkänt bra bilar. Kör en Toylåda själv. Som Evildan påpekar så har Peugeot gjort en uppryckning rent kvalitetsmässigt på senare år men av ren självbevarelsedrift hade jag köpt en japanska bilen. Brukar vara en trevlig reskamrat som är snäll mot såväl plånbok som blodtryck.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Moggge
28 februari 2017 · 10 Inlägg

nordstrommm skrev:
Inte för att byta spår, men för att det inte är en sådan populärt märke:
Men mitt val är mellan peugeot 508, Toyota Avensis, Kia ceed (även eco) och ford focus.
vill ha drag, sort bagage och i bästa fall värmare på tidur (app, tidur i bilen whatever). Inge vit, inte volvo.

Vad skulle ni personligen ha valt och VARFÖR ? Någon som har någon av dessa, åsikter?

Isåfall skulle jag absolut välja en avensis. Var själv och valde mellan en Avensis (2015) och volvon jag äger idag. Toyota har byggt ganska trista bilar, men är väldigt bra att ha att göra med + (!) att du slipper stå på verkstan så ofta. ok priser på reservdelar. personligen skulle jag vald Avensis före många bilar, men framförallt före franska bilar!

Volvo 740 GLT 16v "Volvo BM 16v" (1989)
xXSammy
1 mars 2017 · 6 568 Inlägg

nordstrommm skrev:
Inte för att byta spår, men för att det inte är en sådan populärt märke:
Men mitt val är mellan peugeot 508, Toyota Avensis, Kia ceed (även eco) och ford focus.
vill ha drag, sort bagage och i bästa fall värmare på tidur (app, tidur i bilen whatever). Inge vit, inte volvo.

Vad skulle ni personligen ha valt och VARFÖR ? Någon som har någon av dessa, åsikter?

Ford Focus har likadan motor som Peugeoten, iallafall i grunden (95% lika).
Helt okej motor, går billig om man väl försöker. Har kört en S-max 1.6 Tdci på 0.53 blandat vid sträckan Arlanda-Enköping-Stockholm-Arlanda

Tidigare modeller hade problem med kopplingen, en låsring i tryckplattan sprack och kopplingspedalen fastnade i golvet. Mer eller mindre alla bilar är redan åtgärdade nu men gäller det en 2011, 2012 och 2013 är det ett stort plus ifall kopplingen redan är bytt.

2 års nybilsgaranti och en 5 års tilläggsgaranti (Vilket en hyrbilsfirma i stockholm sa upp för att spara pengar) upp till 10.000 mil.

Åk och provkör (:

De/Dem
panda666
1 mars 2017 · 4 250 Inlägg

Provkör ofta franskt på jobbet och då nyare bilar, 2013 och nyare, tycker personligen att allt det där är bara skräp, inte snygga bilar heller, tycker att peugeot  har väldigt ryckiga växellådor(automat) Dom växlar alltså väldigt ryckigt.  Ingen annan på jobbet är fanatisk på franskt heller så inget jag skulle rekommendera,

som andra skrev här, när du endå tänkte på toyota så skulle även jag rekommendera avensis eller auris, kia har iaf långa garantier så det är också bra. Eller så köp bmw som mig ifall du gillar mycket vitlöks sås i din kebab;)

nordstrommm
8 mars 2017 · 18 Inlägg

Får tacka och bocka för all hjälp, var o provkörde en avensis men med den utrustningen jag ville ha så blev det dyrt så nu står en kia ceed -13 (uttagen 20/12) på uppfarten. Lite tidigt att säga något om den men hittills är allt bra och känns tryggt med deras 7år nybilsgaranti!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2017 · 17 448 Inlägg

nordstrommm skrev:
Får tacka och bocka för all hjälp, var o provkörde en avensis men med den utrustningen jag ville ha så blev det dyrt så nu står en kia ceed -13 (uttagen 20/12) på uppfarten. Lite tidigt att säga något om den men hittills är allt bra och känns tryggt med deras 7år nybilsgaranti!

Bra köp! Du blir nog nöjd!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang