Hyundai Tucson 2007 CRDi - fler fel efter verkstadsbesök?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 februari 2017 · 17 470 Inlägg

En verkstad som "missat" att din relativt vanliga suv-modell är 4wd... Låter högst anmärkningsvärt. Jag tycker det luktar illa om detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
22 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Får önska dig lycka till för detta verkar vara en knepig verkstad tyvärr.

Men stå på dig och ge dig inte.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Meaganeowner
22 februari 2017 · 2 250 Inlägg

Och tar man ur drivaxeln så är jag rätt övertygad om att man lossar centrummuttern mitt i hjulet och drar ur drivknuten.
Monterar man inte ihop ordentligt tillbaks, så är det förmodligen adjöss med lagret.

Men detta skrev jag ju tidigare...

pearla
22 februari 2017 · 55 Inlägg

Tack för all feedback och tankar!

Ska sammanställa en lista med tänkbara problem som kan ha uppstått i samband med deras skruvande. Sedan lämna detta samtidigt som jag lämnar in bilen på fredag för att ge dom en hint om vad det kan vara.

Verkligen uppskattat med de tänkbara orsakerna som ni delar med er av. Just som du skriver, Meaganeowner, verkar det ju inte osannolikt att detta skulle kunna vara orsaken.

Vad kan det kosta att byta lager då?

Djo
22 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Du ska inte betala för det dom haft sönder smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Meaganeowner
23 februari 2017 · 2 250 Inlägg

1700 :- skulle det kosta för att byta hjullager 4x4 Skoda Octavia, inkl lager.

Numer har man pressverktyg, så man behöver inte plocka dän annat än drivknut och lossa länkarm, ev styrstaget.
Går på en dryg halvtimme.

Fina pengar för verkstaden.

Bytte själv, då jag har tillgång till press och vet hur man gör, utan att fördärva.
Köpte lager på Skruvat för några hundralappar. Bytte samtidigt drivknut s damasken.

Sparade en dagslön.

Finns verkstäder som byter billigare.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Vågar du verkligen ge verkstaden EN  chans till?
Det värsta som kan hända är väl att det blir andra fel..
Och vad gör du då?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
pearla
23 februari 2017 · 55 Inlägg

Jo, haft den känslan själv ifall man bara ska gå vidare, men en chans tycker jag dom ska få för att åtgärda de uppkomna problemen innan jag går vidare. Bollen är helt hos dom ifall dom vill ha en någorlunda nöjd kund eller en fruktansvärt missnöjd kund. Dom har en möjlighet att rätta till problemen. Bilen är ju inte trafiksäker som den känns nu. Det kan väl inte anses vara normalt att ratten ska glappa flera centimeter efter ett verkstadsbesök? Framförallt då den inte gjort det tidigare.

Var och lämnade in bilen just vid stängning idag och i samband med detta överlämnade jag ett dokument där jag specificerade vilka fel jag menade uppstått hos dom, baserat på de tänkbara förklaringar som finns i denna tråd, fick prata med verkstadschefen och dom skulle fixa bilen sa han, mekanikern som hade skruvat i bilen satt där och tittade rakt ner i backen.

Gick därifrån och väntade på hämtning och då ser jag att dom kör iväg med min bil efter stängning, kanske ska testköra och utvärdera.

Sammantaget av deras agerande luktar ju suspekt utan dess like.
Kändes därför bra att punkta upp de nya felen och tänkbara förklaringar till vad som skulle orsakat detta. Samt hur deras agerande visar på att något inte riktigt stämmer.

Om inte annat kanske dom kan använda underlaget som felsökningsunderlag. Dom bör ju kunna gå igenom dessa tänkbara orsaker och utesluta det ifall det skulle vara något av det.

Om delarna är slitna naturligt och det är ett sammanträffande kommer jag ju inte tjafsa på, då ska jag ju betala, men felen har ju uppstått där enligt mig och sambon. Mitt lilla "bevis" är ju förutom min egen upplevelse, bland annat märkesverkstadens felsökning som gjordes just innan jag kontaktade denna verkstad som är ansluten till autoexperten.

Paavas förklaring stämmer ju klockrent in på de symptom bilen har iallafall. Och flera andras förklaringar känns som ytterst kompetenta kommentarer.

Om dom nu inte lyckas fixa problemen, kan jag bara vägra hämta ut bilen tills dess att bilen är i det skick den var i när den lämnades in första gången? Vägra betala? Vad gör man? Kan man vända sig till någon oberoende firma som kan felsöka problemet och hitta orsaken?

Stort tack till er!

Pavva
23 februari 2017 · 1 215 Inlägg

Kul att mitt inlägg var givande!

Alla kan göra fel och jag gillar din inställning om att ge med en till chans.
Jag tycker det känns som att mekanikern kan ha gjort fel pga "dåliga förutsättningar" (stress, okunskap?) fast hävdar för chefen för att han själv vill lägga locket på men att "chefen" som du sa inte verkar så hemma på den mekaniska biten litar på sin personal och är fullt övertygad om att mekanikern gjort rätt.

Det skall bli intressant att se vart det slutar och jag önskar lycka till!

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Djo
24 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Självklart ska dom få en chans att åtgärda felen dom orsakat (alla gör vi fel) Även om denna bil aldrig skulle ha lämnats ut i det skick den gjordes.

Kan mycket väl vara så att dom testkörde den efter stängning för att gå på den direkt morgonen efter när berörd mekaniker fått sovit på saken och hoppas allting löser sig nu.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pearla
24 februari 2017 · 55 Inlägg

Hämtade ut bilen idag, glappet i ratten var borta. Dom hade gått igenom punkt för punkt listan jag lämnade till dom, men det var rattaxeln som byttes och det var den som orsakat glappet.

Bromsarna tog på samma sätt som innan, men dom hade gått igenom allt med bromsarna och smörjt upp allt. Inga läckage eller liknande.
Felet måste vara bromscylindern, eller vakuumpump till denna blev svaret. Dom hade luftat bromsarna 17ggr påstods det, samt vid varje bromsok.
"Lämna in bilen till någon annan märkesverkstad, om dom kan felsöka bilen och visa på att bromsarna tar dåligt pga. det vi gjort så betalar dom igen alla pengar". Det kändes väl som att dom då kollat igenom allt ordentligt för att våga säga en sådan sak.

Ska köra och känna efter, svårt att veta på rak arm men den tar långt nere. Om det visar sig att det är bromscylinder och vakuumpump till denna som orsakar detta, vad kan det tänkas kosta mellan tummen och pekfingret att byta? Är det ett stort jobb?

Måste dock tillbaka med bilen på måndag igen. Var jättenöjd att ratten kändes som förr och körde iväg. Märker ganska snart att när jag håller ratten "rakt" då svänger bilen till höger, den måste alltså vara monterat på fel kugg typ. SUCK. Åker direkt till dom och frågar, har ni ens provkört bilen? Nej är svaret, när glappet var borta ringde vi dig. Bad en av dom att provköra bilen. Ojdå blev reaktionen. Ska få hjälp med detta i veckan (detta var just innan stängning och mekanikern hade åkt hem).

Körde nån mil efteråt för att testa, bromsljuskontakten verkar glappa, för den slutade att fungera och ESP-lampan började lysa igen. Har beställt bromsljuskontakt som dom ska få byta nästa vecka.

Så fortsättning följer men glappet är borta.

Djo
24 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Jadu vad ska man säga dom verkar villiga att hjälpa men hopplösa på att göra sitt jobb.

Om man pillat på en rattaxel så provkör man PUNKT

Har dom bara en mekaniker där låter ju som det då han åkt hem för dagen jämnt ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pearla
25 februari 2017 · 55 Inlägg

Ja, är väl lite nöjd att dom iallafall är välvilliga att hjälpa till. Dom hade ju lika gärna kunna neka och varit helt omöjliga hmm Men helt bra är det ju inte.

Tar ju en djäkla tid det här att åka dit stup i kvarten och ordna med hämtning etc.

Ja, jag förstår faktiskt inte hur det gått till. Är också av den uppfattningen att man provkör efter arbete med rattaxeln, basta! Särskilt nu då jag inte var nöjd först, då bör dom väl kunna göra det lilla extra.

Tror dom har ett par mekaniker där, men har ju varit där precis innan stängning vid de tillfällen jag varit där.

Senast redigerat av pearla (25 februari 2017)

Mack855
25 februari 2017 · 1 354 Inlägg

Har egentligen ingenting att tillägga till tråden tyvärr men måste säga att både du och verkstaden sköter allt proffsigt och jag hoppas att allting löser sig! Keep up the spirit som man säger!

Djo
25 februari 2017 · 10 157 Inlägg

pearla skrev:
Ja, är väl lite nöjd att dom iallafall är välvilliga att hjälpa till. Dom hade ju lika gärna kunna neka och varit helt omöjliga hmm Men helt bra är det ju inte.

Tar ju en djäkla tid det här att åka dit stup i kvarten och ordna med hämtning etc.

Ja, jag förstår faktiskt inte hur det gått till. Är också av den uppfattningen att man provkör efter arbete med rattaxeln, basta! Särskilt nu då jag inte var nöjd först, då bör dom väl kunna göra det lilla extra.

Tror dom har ett par mekaniker där, men har ju varit där precis innan stängning vid de tillfällen jag varit där.

Jo förstår det allting sköts ju bra mellan er iallafall smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pearla
26 februari 2017 · 55 Inlägg

Mack855 skrev:
Har egentligen ingenting att tillägga till tråden tyvärr men måste säga att både du och verkstaden sköter allt proffsigt och jag hoppas att allting löser sig! Keep up the spirit som man säger!

Tack!

Är av uppfattningen om att det inte löser särskilt mycket genom att vara otrevlig och förstöra någon annans dag smile Bättre att försöka hitta en lösning.

Det märktes dock på verkstadschefen att det var rätt genant när jag kom tillbaka efter ett par minuters körning och det visade sig att dom gjort fel.

Senast redigerat av pearla (26 februari 2017)

pearla
27 februari 2017 · 55 Inlägg

Har varit och lämnat och hämtat bilen idag och ja. Det är väl inte 100 % ännu med ratten. Väldigt mycket bättre, men inte 100 %. Alltså släpper man ratten kör bilen rakt fram, men ratten är liiiite vriden till vänster. Om jag håller ratten rakt svänger bilen jättelite till höger.

Alltså hur svårt är det att centrera ratten 100% inte 99 % utan 100 %?

Själva arbetet tog väl inte mer än 15-25minuter skulle jag tro. Har dom bättre verktyg på en märkesverkstad tror ni?

Men det är på nivån att det skulle kunna vara typ ojämnt med luft i däcken, ska åka och kolla ifall luft finns. Och köra runt och känna efter.

Dom passade på att byta bromsljuskontakten, det arbetet bjöd dom på. Nu får jag hoppas att esp-lampan inte längre börjar lysa.

Mack855
27 februari 2017 · 1 354 Inlägg

Det är tyvärr inte på alla bilar möjligt att få ratten 100% centrerad. Isåfall är det typ hjulinställning eller någon form av hjulinställning som gäller så bättre resultat på den fronten får du inte ifrån en märkesverkstad tror jag smile Kuggarna bakom ratten är inte oändliga, läste det i en tråd då jag skulle själv byta ratt i min bil.

Djo
27 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Helt hundra är svårt tyvärr.

skönt dom bjussade på bromsljuskontakten smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang