Däckdimision continental.

Djo
26 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:
Har Kumho Ecsta Le Sport KU39 på v70in på sommarhjulen ett bra däck till rätt pris.

Lite små hårda att kränga på bara då däcksidorna är riktigt hårda på kumho har även kumho till pv,n jag bygger men hårda däcksidor ger ju ett stabilt däck så.

rekommenderar dackonline bättre pris finner man inte om man räknar in allting i slutändan.

Alla Kumho är inte hårda i stommen, dom jag tipsade om är väldigt lättmonterade, mjuka och komfortorienterade.
Men nog sjuttsingen är det trevliga däck överlag till vettiga pengar för ägare av normala svenneslädar såsom du och jag.

Okej ja dom jag stött på är hårda i stommen men ja med 35 profil får man väll skylla sig själv wink dock var pv,ns med 55 profil också lite smått hårda men det där skiljer mellan däck så himla mycket. Michelin är dom med absolut mjukast däcksida dom kan man vika ut så dom får stretch stuk när dom ligger på golvet så.

Jo visst är det och bra hållbarhet på dom också kört en sommar och knappt slitna. Läste ett test dom gjort på bana kumho av min variant var snäppet under dom stora grabbarna (Michelin Pirelli mm )i fäste men dom höll betydligt längre innan dom var utslitna. Och ska vi vara ärliga så använder vi på allmän vägg aldrig däcken till max (nej inte hur hårt vi än kör så) och skönt slippa köpa däck konstant för det är faktiskt tråkigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
26 februari 2017 · 10 388 Inlägg

smurfen32 skrev:
Okej en liten fråga.
Ser du några bekymmer med att gå ner i profil ifrån 195/55-15 till 195/50-15??
Förutom att hastigheten ändras 3 km i 100??
Skiljer ju dock ca 250kr per däck i pris på Michelin och good  year

Du får lite mindre profil, men å andra sidan är det en 206:a (tyckte jag mig läsa) det ska sitta på, så jag har svårt att tänka mig att det skulle göra någon större skillnad på upplevelsen av bilen/körningen.  Blir väl runt 1cm minskning i profil (eller så fallerar huvudräkningen helt här)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
26 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Jag har testat med lite olika profiler genom tiderna och det jag kan säga via erfarenhet är:
Liten bil (svag motor) med mindre däck: lite piggare, mätaren visar för mycket om än försumbart.
Liten bil (svag motor) med större däck: märkbart slöare i alla lägen men tystare på motorväg. Helt värdelöst var det.

Stor bil (stark motor) med mindre däck: högre varv på motorväg, mätaren visar mer om än försumbart.
Stor bil (stark motor) med större däck: lägre varv på motorväg, prestanda inte speciellt påverkad.

Så vad gäller din lilla Pegga, köp hellre mindre däck än större.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
26 februari 2017 · 7 233 Inlägg

Peugeot, Citroen och Renault är byggda för Michelindäck.
Ger i slutändan det optimala resultatet på lång sikt.
Mjuka sidor = komfortabla.
Runda och välbalanserade.
På mina Citroener har jag alltid haft Michelin.
Har nästan aldrig behövt balansera.
Min nuvarande Citroen har Michelinfälgar.
Skulle (nästan) aldrig montera annat än det fabriken har monterat.

B t w så är Michelin originalmontering även på Honda CR-V -16.
Honda, som kanske är världens förnämligaste biltillverkare, skulle inte nöja sig med annat än det bästa.

smurfen32
27 februari 2017 · 311 Inlägg

Sådär då var det beställt  4 st good year efficientgrip 195/50-15 på däckonline.

Senast redigerat av smurfen32 (27 februari 2017)

Evildan
27 februari 2017 ·

smurfen32 skrev:
Sådär då var det beställt  4 st good year efficientgrip 195/50-15 på däckonline.

586kr/st?
Det är verkligen ett bra pris för ett premiummärke.

Senast redigerat av Evildan (27 februari 2017)

smurfen32
27 februari 2017 · 311 Inlägg

Evildan skrev:

smurfen32 skrev:
Sådär då var det beställt  4 st good year efficientgrip 195/50-15 på däckonline.

586kr/st?
Det är verkligen ett bra pris för ett premiummärke.

Ja helt klart bra pris.
Har fått bra omdömen ju.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang