Ford Tourneo Courier - Köpråd

KenthIJ
20 februari 2017 · 1 451 Inlägg

Någon som har erfarenhet av Ford Tourneo Courier ?

Tänkte ha den som andra bil att transportera rullstol i. Kommer mestadels att gå sträckor på mellan 1-3 mil om dagen. Oftast med bara en förare och en passagerare men ibland med fler passagerare.
Eftersom den mest kommer att gå korta sträckor så antar jag att det är bäst med bensin.

Verkar finnas här -

http://www.bytbil.com/vastra-gotalands- … 9-10250236
Känner dock inte till bilffirman Auto Center West AB i Bohus. Någon som vet nåt omm dem ?

Annars finns det ju några dieslar här -

http://www.bytbil.com/hallands-lan/pers … 2-10462647

http://www.bytbil.com/vastra-gotalands- … 1-10238260


Funderar även på Citroen Berlingo Multispace/Family eller Peugeot Partner Tepee.

Någon som har synpunkter på Citroen Berlingo Multispace/Family eller Peugeot Partner Tepee. VS

Ford Tourneo Courier. Vad jag förstår så är Forden något mindre.

Har även funderat på Nissan NV200 Evalia/Combi bensinare (möjligen diesel). Den är ju däremot ganska mycket större

xXSammy
20 februari 2017 · 6 569 Inlägg

Ford B-Max är inget alternativ annars? Finns inga B-stoplar så lätt att ta sig i och ur

https://www.blocket.se/varmland/Ford_B_ … 14&w=3

De/Dem
KenthIJ
20 februari 2017 · 1 451 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford B-Max är inget alternativ annars? Finns inga B-stoplar så lätt att ta sig i och ur

https://www.blocket.se/varmland/Ford_B_ … 14&w=3

Tackar för engagemang och tips men... det vi i första hand behöver är ett lättlastat och rymligt bagage. Gärna med så kort avstånd från marken och upp till bagagetröskel och så plant bagagegolv som möjligt . Att bilen dessutom är lätt att gå i och ur är ju förståss oxå högprioriterat.

Presidento Of World
20 februari 2017 · 3 324 Inlägg

KenthIJ skrev:

xXSammy skrev:
Ford B-Max är inget alternativ annars? Finns inga B-stoplar så lätt att ta sig i och ur

https://www.blocket.se/varmland/Ford_B_ … 14&w=3

Tackar för engagemang och tips men... det vi i första hand behöver är ett lättlastat och rymligt bagage. Gärna med så kort avstånd från marken och upp till bagagetröskel och så plant bagagegolv som möjligt . Att bilen dessutom är lätt att gå i och ur är ju förståss oxå högprioriterat.

Opel combo kanske? Alternativt finns mercedes citan vet dock ej om den finns som "person"bil

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
21 februari 2017 · 1 451 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

KenthIJ skrev:

xXSammy skrev:
Ford B-Max är inget alternativ annars? Finns inga B-stoplar så lätt att ta sig i och ur

https://www.blocket.se/varmland/Ford_B_ … 14&w=3

Tackar för engagemang och tips men... det vi i första hand behöver är ett lättlastat och rymligt bagage. Gärna med så kort avstånd från marken och upp till bagagetröskel och så plant bagagegolv som möjligt . Att bilen dessutom är lätt att gå i och ur är ju förståss oxå högprioriterat.

Opel combo kanske? Alternativt finns mercedes citan vet dock ej om den finns som "person"bil

Tackar för tips. Får kolla dem oxå.

KenthIJ
22 februari 2017 · 1 451 Inlägg

Då har jag mätt och provkört en Ford Tourneo Courier Diesel, som hastigast.

Storleken, måtten och utrymmena verkar passa bra för vårt användningsområde men det är kanske bättre med en bensinare för våra behov.

Skall se om jag hittar nån bensinare att testa.

KenthIJ
22 februari 2017 · 1 451 Inlägg

Någon som tror sig kunna göra en kvalitetsjämförelse mellan -

Ford Tourneo Courier och
Citroen Berlingo Multispace/Family eller Peugeot Partner Tepee,  Nissan NV200 Evalia/Combi och
Opel Combo ?

Vad kan man tro om andrahandsvärden i jämförelse ?

KenthIJ
26 februari 2017 · 1 451 Inlägg

Fick ju förslag på Ford B max från xXSammy ovan (tackar igen) och den hade möjligen räckt till i mått men den har väll en ganska djup tröskel i bagagen vilket försvårar i och urlastning av rullstolen men...

Jag såg att Opel Meriva är väl lite liknande modell men den verkar ha planare bagagegolv (inte så hög tröskel). Någon som har erfarenhet av den?

KenthIJ
28 februari 2017 · 1 451 Inlägg

Kollade på en Opel Meriva i dag. Verkade vara en bra bil men lite väg högt upp till bagagegolvet från marker (ca 65 cm) . Annars var bagagegolvet plant och utan tröskel. Djupet på bagaget var hela 140cm med andra stolsraden fälld så det var jättebra (vi behöver ca 110) men... något lågt till tak i bagagen (ca 80 cm i luckan och ca 87cm en bit in och vi skulle behöva 90cm höjd.
Funderar vidare

Presidento Of World
28 februari 2017 · 3 324 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kollade på en Opel Meriva i dag. Verkade vara en bra bil men lite väg högt upp till bagagegolvet från marker (ca 65 cm) . Annars var bagagegolvet plant och utan tröskel. Djupet på bagaget var hela 140cm med andra stolsraden fälld så det var jättebra (vi behöver ca 110) men... något lågt till tak i bagagen (ca 80 cm i luckan och ca 87cm en bit in och vi skulle behöva 90cm höjd.
Funderar vidare

Zafira då?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
28 februari 2017 · 1 451 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

KenthIJ skrev:
Kollade på en Opel Meriva i dag. Verkade vara en bra bil men lite väg högt upp till bagagegolvet från marker (ca 65 cm) . Annars var bagagegolvet plant och utan tröskel. Djupet på bagaget var hela 140cm med andra stolsraden fälld så det var jättebra (vi behöver ca 110) men... något lågt till tak i bagagen (ca 80 cm i luckan och ca 87cm en bit in och vi skulle behöva 90cm höjd.
Funderar vidare

Zafira då?

Jo, den är ju större men faktiskt onödigt stor till det som vi tänkt nu.

( vi har ju en VW Touran oxå)

Den här (nya tilltänkta) hade vi ju tänkt att ha som andra bil att transportera rullstol i. Kommer mestadels att gå sträckor på mellan 1-3 mil om dagen. Oftast med bara en förare och en passagerare men ibland med fler passagerare. Så andra stolsraden kan mestadels vara fälld för större lastutrymme (till rullstolen)
Eftersom den mest kommer att gå korta sträckor så antar jag att det är bäst med bensin.

KenthIJ
1 mars 2017 · 1 451 Inlägg

KenthIJ skrev:
Någon som tror sig kunna göra en kvalitetsjämförelse mellan -

Ford Tourneo Courier och
Citroen Berlingo Multispace/Family eller Peugeot Partner Tepee och
Opel Combo ?

Vad kan man tro om andrahandsvärden i jämförelse ?

Någon som har fler förslag (än ovanstående) på tänkbara bilar för vårt behov ?

Vi behöver en bil som har maxhöjd ca 50/55 cm från marken och upp till bagagegolvet. Bagagegolvet behöver vara plant, utan tröskel.
Höjden mellan tak och golv inne i bagagen behöver vara minst 90 cm, Helst 105 cm eller något mer. Djupet på bagagen behöver var minst 95cm nere vid bagagegolvet. Detta mått kan dock vara med andra stolsraden fälld, då bilen nästan uteslutande kommer att köras av en förare och med en medresenär.

Bilen bör oxå vara lätt att stiga I och ur.


Ford Tourneo Courier mått -

Höjd ca 48/50 cm från marken och upp till bagagegolvet.
Bagagegolvet är plant och utantröskel.
Höjden mellan tak och golv inne i bagagen är ca 110cm, Djupet på bagagen är ca 90cm nere vid bagagegolvet och ca 55cm vi axelhöjd med andra stolsraden uppe och ca 110cm nere vid bagagegolvet och ca 95cm vid axelhöjd  andra stolsraden ned/ihopfälld

Dessutom ganska lätt att gå I och ur.

KenthIJ
5 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Lite lägesuppdatering...

Har testat en ( nyskick) Ford Tourneo Courier 2014/15 diesel som gått 1.400 mil och måtten på bilen passar våra behov av andrabil att transportera rullstol i PERFEKT men...

eftersom den är tänkt att gå ca 5km en väg, stå stilla i ca tre timmar och sedan hem 5km , fem dagar i veckan. Dessutom kommer den förmodligen att gå ca 30/40km ett par ggr i veckan och ca 60/70km nån gång i veckan. Vad jag förstår så är det inte optimalt för en 2012- 2017 års diesel då.

Ford Tourneo Courier med bensinmotor verkar vara svår att hitta.

så...

medan vi letar vidare kom jag på och testade en ide för att kunna lasta rullstolen så lätt och smidigt som möjligt i den Nissan Note Accenta 2009 som vi redan har.

Jag lyfte helt enkelt på den nålfiltsmattade masonitskivan som låg som golv , över reservdäcket, i bagagen. ställde tre st vanliga Classic 15L plastlådor (som man kan köpa på Ica/Coop) och ställde på reservdäcket. Fick då upp "golvet" i nivå med tröskeln till bagageöppningen. Tog fyra granplankor i 15cm bredd och 1m längd och skruvade ihop dem två och två med gångjärn . fick då två st "ramper" a 2m som väger ca 3kg vardera, att köra upp rullstolen de 68cm upp till bagagen. Tar man bara bort fotstöden , vilket är en lätt manöver, så får rullstolen faktisk plats när andra radens stolar är nedfällda.
Inte optimalt men funkar ändå tills vidare

Brådhis * Voff voff *
5 mars 2017 · 10 277 Inlägg

KenthIJ skrev:
Lite lägesuppdatering...

Har testat en ( nyskick) Ford Tourneo Courier 2014/15 diesel som gått 1.400 mil och måtten på bilen passar våra behov av andrabil att transportera rullstol i PERFEKT men...

eftersom den är tänkt att gå ca 5km en väg, stå stilla i ca tre timmar och sedan hem 5km , fem dagar i veckan. Dessutom kommer den förmodligen att gå ca 30/40km ett par ggr i veckan och ca 60/70km nån gång i veckan. Vad jag förstår så är det inte optimalt för en 2012- 2017 års diesel då.

Varför skulle den inte klara av att gå 15-20 mil i veckan?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
5 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Brådhis skrev:

KenthIJ skrev:
Lite lägesuppdatering...

Har testat en ( nyskick) Ford Tourneo Courier 2014/15 diesel som gått 1.400 mil och måtten på bilen passar våra behov av andrabil att transportera rullstol i PERFEKT men...

eftersom den är tänkt att gå ca 5km en väg, stå stilla i ca tre timmar och sedan hem 5km , fem dagar i veckan. Dessutom kommer den förmodligen att gå ca 30/40km ett par ggr i veckan och ca 60/70km nån gång i veckan. Vad jag förstår så är det inte optimalt för en 2012- 2017 års diesel då.

Varför skulle den inte klara av att gå 15-20 mil i veckan?

//Brådhis

Tänker att det kanske inte är optimalt med deiselmotor till våra körsträckor.

Har en annan tråd i just det ärendet här

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=2

Brådhis * Voff voff *
6 mars 2017 · 10 277 Inlägg

KenthIJ skrev:

Brådhis skrev:

KenthIJ skrev:
Lite lägesuppdatering...

Har testat en ( nyskick) Ford Tourneo Courier 2014/15 diesel som gått 1.400 mil och måtten på bilen passar våra behov av andrabil att transportera rullstol i PERFEKT men...

eftersom den är tänkt att gå ca 5km en väg, stå stilla i ca tre timmar och sedan hem 5km , fem dagar i veckan. Dessutom kommer den förmodligen att gå ca 30/40km ett par ggr i veckan och ca 60/70km nån gång i veckan. Vad jag förstår så är det inte optimalt för en 2012- 2017 års diesel då.

Varför skulle den inte klara av att gå 15-20 mil i veckan?

//Brådhis

Tänker att det kanske inte är optimalt med deiselmotor till våra körsträckor.

Har en annan tråd i just det ärendet här

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=2

Okej! Nåja, jag hade iaf inte oroat mig för motorn med dom körsträckorna. Det som är avgörande är väl skatten i ditt fall. Så att det iaf inte blir dyrare med dieseln än med bensinaren...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
6 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Brådhis skrev:

KenthIJ skrev:

Brådhis skrev:

Varför skulle den inte klara av att gå 15-20 mil i veckan?

//Brådhis

Okej! Nåja, jag hade iaf inte oroat mig för motorn med dom körsträckorna. Det som är avgörande är väl skatten i ditt fall. Så att det iaf inte blir dyrare med dieseln än med bensinaren...

//Brådhis

Tackar för tips och synpnkter.

Jo det är ju i första hand dieselmotorn jag oroar mig för.

Jag har ju testat och kan köpa en ( nyskick) Ford Tourneo Courier 2014/15 diesel som gått 1.400 mil som dessutom finns på nära håll. Om jag vill ha samma modell med bensinmotor så verkar det bara finnas en enda i Sverige och den är helt ny ( 2016/17) och 45.000 dyrare än dieseln ovan.
Den prisskillnaden ( för ett år nyare bil) räcker ju till en hel del skatt (man kan väl kanske inte räkna så) skratt

Brådhis * Voff voff *
6 mars 2017 · 10 277 Inlägg

KenthIJ skrev:

Brådhis skrev:

KenthIJ skrev:

Okej! Nåja, jag hade iaf inte oroat mig för motorn med dom körsträckorna. Det som är avgörande är väl skatten i ditt fall. Så att det iaf inte blir dyrare med dieseln än med bensinaren...

//Brådhis

Tackar för tips och synpnkter.

Jo det är ju i första hand dieselmotorn jag oroar mig för.

Jag har ju testat och kan köpa en ( nyskick) Ford Tourneo Courier 2014/15 diesel som gått 1.400 mil som dessutom finns på nära håll. Om jag vill ha samma modell med bensinmotor så verkar det bara finnas en enda i Sverige och den är helt ny ( 2016/17) och 45.000 dyrare än dieseln ovan.
Den prisskillnaden ( för ett år nyare bil) räcker ju till en hel del skatt (man kan väl kanske inte räkna så) skratt

Man kan ju vända på det och säga att ingen bil mår bra av att köras för lite. Oavsett drivmedel. Så trivs ni med dieseln och skatten känns okej bör ni iaf inte välja bort den pga oro för eventuella framtida problem.  Dessutom, med er beräknade körsträcka lär knappast några körsträcke-relaterade problem uppkomma dom närmaste 10-15 åren (om ens då).

Köp helt enkelt den bil du/ni trivs med och kör iväg med ett leende bakom ratten! Olyckskorpar som kraxar om att bilen havererar av att köras som du beskriver har nog missat att det är en i det närmaste ny bil och att den milmässigt kommer vara det i flera år framöver.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
6 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Brådhis skrev:

KenthIJ skrev:

Brådhis skrev:

Okej! Nåja, jag hade iaf inte oroat mig för motorn med dom körsträckorna. Det som är avgörande är väl skatten i ditt fall. Så att det iaf inte blir dyrare med dieseln än med bensinaren...

//Brådhis

Tackar för tips och synpnkter.

Jo det är ju i första hand dieselmotorn jag oroar mig för.

Jag har ju testat och kan köpa en ( nyskick) Ford Tourneo Courier 2014/15 diesel som gått 1.400 mil som dessutom finns på nära håll. Om jag vill ha samma modell med bensinmotor så verkar det bara finnas en enda i Sverige och den är helt ny ( 2016/17) och 45.000 dyrare än dieseln ovan.
Den prisskillnaden ( för ett år nyare bil) räcker ju till en hel del skatt (man kan väl kanske inte räkna så) skratt

Man kan ju vända på det och säga att ingen bil mår bra av att köras för lite. Oavsett drivmedel. Så trivs ni med dieseln och skatten känns okej bör ni iaf inte välja bort den pga oro för eventuella framtida problem.  Dessutom, med er beräknade körsträcka lär knappast några körsträcke-relaterade problem uppkomma dom närmaste 10-15 åren (om ens då).

Köp helt enkelt den bil du/ni trivs med och kör iväg med ett leende bakom ratten! Olyckskorpar som kraxar om att bilen havererar av att köras som du beskriver har nog missat att det är en i det närmaste ny bil och att den milmässigt kommer vara det i flera år framöver.

//Brådhis

Tänkvärt !!!

Tackar!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang