Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 010 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
HG_
29 januari 2017 · 2 482 Inlägg

lol Den remmen har nog sett sina bättre dagar. Den där Optibelts Katalog verkar intressant.
Mycket bra info. big_smile Har du mer sådanna grejer att lägga upp är det gööööör bra. smile
Gängstången verkar bra, lite svårt att se hur det ser ut. Bara det sitter fast så är det ju inga större problem vad jag kan se.
Generatorn som jag ska använda är till commondore A som följde med motorn.
Vet faktiskt inte vad det är för storlek på den än, men det visar sig, eventuellt kanske jag får byta pga
platsbrist. roll Eller modifiera fästet så det passar. tongue
Jag såg någonstans att det finns mindre generatorer som har hygglig kräma.

Har du fått tag på någon torkarmotor än? Såg inslaget tidigare ang. torkarmotor & tänkte att jag kanske ska använda en sådan motor från manta A. Kommer att försöka jaga rätt på en i alla fall.
Kan du vara intresserad av en om jag får tag på ett par?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
30 januari 2017 · 294 Inlägg

Hej & hå! JA hittar du en torkarmotor är jag klar spekulant.

Verkar finnas lite olika generatorer till Commodore A. Den jag har som inte passar på min Kapitän motor ( mad ) är en Delco Remy på 55A. Men din kan ju vara annorlunda såklart.

Även detta med generator-remmar verkar ju vara en hel vetenskap. När jag mäter min lite grovt skulle jag säga att den är ca 9mm bred över ryggen så att säga, 9mm hög samt ca 4mm bred i botten, och på den står det "Optibelt FB 9,5x950 La  -> 1190". Men den mäter som att La är ~950 så  vad 1190 har med saken att göra är oklart.

Allt detta stämmer inte riktigt med någon rem jag hittar...

Jag hoppas att profilen skall motsvara DIN 7753 SPZ 1000 LP - SPZ1000 Lw eller ISO 4184 AV9,5x1016La (men då med min nya längd då jag siktar på La snett över 1011mm).

Tänker dock testa att åka över till Biltema och titta på deras 10x1000mm kilrem . Det står inte om 1000 är La eller Lw men för 55 spänn kan det vara värt att prova. Jag kan ju dessutom måtta lite mot min gamla rem,., Jag hoppas på Lw och att La  då skall landa kring  1013

HG_
30 januari 2017 · 2 482 Inlägg

Du har ingen traktorfirma eller en annan firma  i närheten som har remmar av olika slag som du skulle kunna åka å kolla & jämföra med?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
31 januari 2017 · 294 Inlägg

Köpte en 1025mm (La) rem. Den sitter faktiskt helt OK just nu känns det som, men då är generatorn helt utjusterad så den hade nog gott kunnat vara lite kortare. Tyvärr hade Biltema ingen rem som är lite kortare, nästa size är 1000mm och den tror jag blir lite kort sad

Nåja, jag kör så här och hoppas att det inte slirar, får duga som försöksobjekt smile

Har börjat titta på elsystemet och är väl inte helt imponerad över skicket på kablage och annat... Mycket verkar inkopplat helt utan säkringar, bland annat en rätt grov kabel som nog egentligen borde gå ner mot startmotorn men verkar ha fått en Y-koppling på sig så att en del går ner mot startmotorn men resten försvinner in i kupen helt osäkrad. Skall det vara så?

Har någon därute ett elschema för bilen så vore jag mycket tacksam om jag kunde få ta del av det smile

HG_
1 februari 2017 · 2 482 Inlägg

hmm Mmm... Verkar konstigt tyvärr så har jag inget elschema, men följ kabeln & se var den tar vägen.
Vad jag vet ska det inte vara någon så grov kabel som ska gå in i kupén. roll Men kan förstås ha fel.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
2 februari 2017 · 294 Inlägg

Har börjat spåna på det här med elen och börjat ritat lite hur jag tror det kan se ut. Än så länge endast lösa tankar och fria fantasier från min sida så ta det för vad det är. Dessutom inte alls komplett som synes. Med tiden kanske jag orkar komplettera smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-a76281d598e796551326ecd217f3277c.jpg

Måste kolla om den grova röda tråden från generator-B/startmotor går till tändningslås B eller ej...

Senast redigerat av RobbanGBG (2 februari 2017)

HG_
2 februari 2017 · 2 482 Inlägg

Ang. torkar motor så har jag fått tag på en hos opeldelar.se
Han kan ha fler på lager om du är intresserad.
Har du fått någon ordning på gaspedalen förresten? Han kan ha sådana med.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
4 februari 2017 · 294 Inlägg

Lär bli en beställning därifrån vad det lider. Skall dock åka iväg et par veckor nu så jag vill inte beställa nåt som kommer till posten/schenker och vänder efter 10 dagar...

Har i alla fall börjat göra nåt åt kablaget. Ny fräsch kabel mellan generator och startmotor egenhändigt ihopsatt. 35 kvadrat skall väl räcka smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-003bfdcb31c8d042d983ab3d3ef5ad82.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-cb34615003a2a1c4a63e02be479e7871.jpg

8mm plinten på startmotorn får fungera som knutpunkt mellan batteri, generator och tändning. istället för den fula eltejpade kabel splicen nån gjort nu.

HG_
4 februari 2017 · 2 482 Inlägg

Blir lite retro över det hela mad kabelstrumpan. smile Vart hittade du den? Biltema?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
7 februari 2017 · 294 Inlägg

Kabelstrumpan är nog från Biltema eller Swedol, har köpt på båda ställena vet ej varifrån denna kom smile

Testade att köra bilen på 12V idag. Efter att ha insett att mitt gamla 12V hjälpbatteri är helt kasst så gick den igång mha av bruksbilen och startkablar...

Inget slir eller gnäll från remmen och Granada generatorn levererade 14,2 V mätt på batteripolerna. Motorn verkar gå bra med Biltemas kromade spole. Mätte den innan och den har ca 3 Ohm mätt över primärlindning + ballastmotstånd så brytarna lär hålla minst lika bra som med 6V och den gamla som mätte 1,2 Ohm.

Dock kommer jag att koppla in en kabel mellan plinten på start solenoiden och + på tändspolen för bättre gnista medan startmotorn går. Som det nu var ville bilen inte gå igång förrän jag släppte av crank. Antagligen sjönk spänningen för mycket under medan startmotorn var aktiv. När jag testade mitt kassa 12V batteri ensamt sjönk spänningen under 2V medans det försökte dra runt startmotorn...

Någon som har förslag på bra batteri med rätt mått? Jag spanar på nåt liknade detta: http://batteriexpressen.se/product.html … ory_id=357

Har även bytt lite gammal bensinslang, var helt sprucken och torr och när man tog på utsidan av den stank fingrarna bensin. När jag skar upp den så rann ingen bensin ut, så det var torrt upp mot bensinpumpen. Inte så konstigt att man måste nöta på med startmotorn för att få igång bilskrället...

HG_
7 februari 2017 · 2 482 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Har även bytt lite gammal bensinslang, var helt sprucken och torr och när man tog på utsidan av den stank fingrarna bensin. När jag skar upp den så rann ingen bensin ut, så det var torrt upp mot bensinpumpen. Inte så konstigt att man måste nöta på med startmotorn för att få igång bilskrället...

Det skadar inte att byta ut gammla nötta delar ibland. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
14 februari 2017 · 2 482 Inlägg

smile Hallooo..... hur går det för dig med elen?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
16 februari 2017 · 294 Inlägg

Tillfällig paus i meckandet, är på semester i Mexico.

Det sitter ett relä bakom instrumentpanelen, har alla ett sånt och vad gör det? Måste bytas till 12v variant antar jag.

HG, du som lossat din klocka, var det svårt? Antar att arbetsställningen är väldigt ergonomisk och fin smile


Och dessutom har fått för mig att Banner batteriet jag länkat tidigare skall vara bra. Andra förslag på bra batterier?

Senast redigerat av RobbanGBG (16 februari 2017)

HG_
16 februari 2017 · 2 482 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Tillfällig paus i meckandet, är på semester i Mexico.

Det sitter ett relä bakom instrumentpanelen, har alla ett sånt och vad gör det? Måste bytas till 12v variant antar jag.

HG, du som lossat din klocka, var det svårt? Antar att arbetsställningen är väldigt ergonomisk och fin smile


Och dessutom har fått för mig att Banner batteriet jag länkat tidigare skall vara bra. Andra förslag på bra batterier?

Semester i mexico! Hade du sagt till innan du åkte så hade jag kunnat packat ner mig i en koffert som du skulle kunnat ta med dig på flyget. tongue

Klockan sitter med 3 st m4 muttrar på baksidan. Är lite meck att få tag på, men man får känna efter med fingrarna så fixar man det. Tar ett stund att pilla med det. smile
Jag hade nere hastighetsmätaren innan jag skruvade ner klockorna så det blev lite enklare.
Ska man ligga på golvet så är ergonomin inte den bästa. roll

Relät måste du nog kolla var den går, jag kan inte påminnas om att jag hade några relän under där. hmm
När jag plockade ner elsystemet under instrumentbrädan & undersökte den så var det massa ur/på kopplade tåtar som inte gick riktigt där dom skulle,
det var nog en riktigt ordentlig elektriker som hade varit framme. lol

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
16 februari 2017 · 85 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Tillfällig paus i meckandet, är på semester i Mexico.

Det sitter ett relä bakom instrumentpanelen, har alla ett sånt och vad gör det? Måste bytas till 12v variant antar jag.

HG, du som lossat din klocka, var det svårt? Antar att arbetsställningen är väldigt ergonomisk och fin smile


Och dessutom har fått för mig att Banner batteriet jag länkat tidigare skall vara bra. Andra förslag på bra batterier?

Är reläet litet runt med tre poler är det till blinkers. Sitter 2. Ett under panelen och ett i motorrummet. Högersida ena och vänstersida det andra har jag för mig.

RobbanGBG
27 februari 2017 · 294 Inlägg

Hej,åter hemma i Svedala. Tack för svar boys! Jo reläet är runt och trepoligt, blinkers låter rimligt. Har för mig att runda tolv-volts reläer som ser någorlunda skall finnas på ett biltema nära mig för ett par tjugor smile Får nog bli två. Sitter ett fempoligr runt i motorrummet också, men två poler är ihopkopplade med en sladd. Antagligen har någon riggat om ett fempoligt till att funka som ett trepoligt. Mäter, byter, mäter och provar i vanlig ordning smile 

Finns även ett mysko "ovalt" trepoligt relä i motorrummet. Några tips på vad det kan vara?

Ja ja, har i alla fall plockat ut lite smågodis ur bilen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-d59b6048f1b74e87f3e0e2e324d9d29f.jpg

Nu gäller det att klura ut vad alla dessa kan tänkas heta och var man kan köpa dem.

deleva
27 februari 2017 · 85 Inlägg

Jag använde biltemarelä 42140 2st. Alla lampor köpte jag på biltema oxå vad jag minns.

Senast redigerat av deleva (27 februari 2017)

HG_
27 februari 2017 · 2 482 Inlägg

Hastighetsmätarbelysningen så har du en lampa som heter BA9s & i klockan & mätaren så har du en lampa som heter BA7s.
Här e en sida som säljes dessa. Det finns säkert på andra ställen åxå.
http://www.veteranshop.se/veterandelar- … lodlampor/

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
27 februari 2017 · 294 Inlägg

Sweet. Hade tänkt köpa just två 42140. Trevligt att veta att det funkar!

Tack för infon om lamporna, snart satt ihop hela listan smile

EDIT: Tar bort listan tillfälligt, insåg att jag mätt längden på SW 8,5 lamporna på fel sätt och vill inte lura någon...

Kommer nog att köra Biltemas H4 lampa med P45T sockel istället för glödlampa för lite bättre tryck i lyset.

Sen får jag se om jag köper diod-lampor på nätet för övrigt eller om jag kör biltema standard rakt av smile

Har tänkt en vända till kring dioder, blir inga såna i blinkers eller kontrollampa för blinkers i alla fall.

Senast redigerat av RobbanGBG (1 mars 2017)

RobbanGBG
1 mars 2017 · 294 Inlägg

Var på biltema och handlade lampor och reläer, men de har inte kvar den runda varianten av 42140 längre sad Gud så segt, jag vill ju ha runda trepoliga relä'n! Var skall jag nu hitta dem?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang