Byta vakuumpump v70 TDI

Klotpung
27 februari 2017 · 8 Inlägg

Hej!
Hur komplicerat är det att byta vakuumpump på min v70 tdi ( D5252T ) ?

De småknackar lite men tystnar när man trycker på bromsen som då tyder på att de är vakuumpumpen, ljudet är la igentligen inte så störande men skrämmer mer upp mig själv att det inte kommer hålla så känner att det kan vara värt att byta.

Är det något man kan göra själv hemma eller bör de lämnas in?

simlar
28 februari 2017 · 5 525 Inlägg

Det är bara skruva loss den gamla och montera den nya så om du kan mecka lite själv så bör du klara av det.

Här har du en guide hur man gör på en VW Transporter (likadan motor som i V70).
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=79966

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
16 mars 2017 · 273 Inlägg

Klotpung skrev:
Hej!
Hur komplicerat är det att byta vakuumpump på min v70 tdi ( D5252T ) ?

De småknackar lite men tystnar när man trycker på bromsen som då tyder på att de är vakuumpumpen, ljudet är la igentligen inte så störande men skrämmer mer upp mig själv att det inte kommer hålla så känner att det kan vara värt att byta.

Är det något man kan göra själv hemma eller bör de lämnas in?

Det är exakt samma fenomen på D24, det sitter en stång i pumpen som går mot kammen, när denna stång blir sliten så uppstår ett knack, ibland riktigt högt knack, vissa tror att hela motorn håller på rasar men det har visat sig bara vara en lila stången som blivit sliten. Jag brukar endast ha bytt stången och sen är det klart.. den sitter med 2 skruvar lite bökigt till..

Mizzjezzie
29 juli 2018 · 1 Inlägg

Lommen skrev:

Klotpung skrev:
Hej!
Hur komplicerat är det att byta vakuumpump på min v70 tdi ( D5252T ) ?

De småknackar lite men tystnar när man trycker på bromsen som då tyder på att de är vakuumpumpen, ljudet är la igentligen inte så störande men skrämmer mer upp mig själv att det inte kommer hålla så känner att det kan vara värt att byta.

Är det något man kan göra själv hemma eller bör de lämnas in?

Det är exakt samma fenomen på D24, det sitter en stång i pumpen som går mot kammen, när denna stång blir sliten så uppstår ett knack, ibland riktigt högt knack, vissa tror att hela motorn håller på rasar men det har visat sig bara vara en lila stången som blivit sliten. Jag brukar endast ha bytt stången och sen är det klart.. den sitter med 2 skruvar lite bökigt till..

Vad heter denna stång?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang