Foliera saab 9-5 kombi

Marzanz
1 mars 2017 · 2 Inlägg

Tjena! Jag har nyligen köpt en saab 9-5 kombi 2003 och vill gärna foliera den (mattsvart), just nu är bilens färg röd. Eftersom det kommer vara min första gång så har jag några frågor angående detta.
Först och främst, behöver jag någon tillstånd eller behöver jag medela transportstyrelsen inför foliering? I nån annan tråd från 2010 så stod det att det är besktningen som medelar, men detta var ett tag sedan, det kanske har ändrats?
Och min andra fråga är, hur mycket folie behöver jag? Tänkte köpa från VNVinyls.

Tack i förväg

Senast redigerat av Marzanz (1 mars 2017)

beppizh
1 mars 2017 · 328 Inlägg

Marzanz skrev:
Tjena! Jag har nyligen köpt en saab 9-5 kombi 2003 och vill gärna foliera den (mattsvart), just nu är bilens färg röd. Eftersom det kommer vara min första gång så har jag några frågor angående detta.
Först och främst, behöver jag någon tillstånd eller behöver jag medela transportstyrelsen inför foliering? I nån annan tråd från 2010 så stod det att det är besktningen som medelar, men detta var ett tag sedan, det kanske har ändrats?
Och min andra fråga är, hur mycket folie behöver jag? Tänkte köpa från VNVinyls.

Tack i förväg

Har aldrig folierat en hel bil med har sysslat en del med foliering på jobb och jag kan bara rekommenderar att inte göra det första gången på en bil, det är mycket svårare än man tror, rättare sagt ofantligt svårt! Och ang det med transportstyrelsen tror jag stämmer, besiktningen meddelar. Dock har jag inte testat att besiktiga med annan färg.

Marzanz
1 mars 2017 · 2 Inlägg

beppizh skrev:

Marzanz skrev:
Tjena! Jag har nyligen köpt en saab 9-5 kombi 2003 och vill gärna foliera den (mattsvart), just nu är bilens färg röd. Eftersom det kommer vara min första gång så har jag några frågor angående detta.
Först och främst, behöver jag någon tillstånd eller behöver jag medela transportstyrelsen inför foliering? I nån annan tråd från 2010 så stod det att det är besktningen som medelar, men detta var ett tag sedan, det kanske har ändrats?
Och min andra fråga är, hur mycket folie behöver jag? Tänkte köpa från VNVinyls.

Tack i förväg

Har aldrig folierat en hel bil med har sysslat en del med foliering på jobb och jag kan bara rekommenderar att inte göra det första gången på en bil, det är mycket svårare än man tror, rättare sagt ofantligt svårt! Och ang det med transportstyrelsen tror jag stämmer, besiktningen meddelar. Dock har jag inte testat att besiktiga med annan färg.

Jaha okej, men jag tror det är nog bäst att jag inte gör det själv isåfall, jag ville göra själv pga jag inte vill spendera den stora summan som företag tar från mig när de folierar åt mig. Finns det någon annan billig alternativ att byta bilfärgen? Jag gillar den verkligen inte. Som jag har hört så kostar det minst 10 tusen att lackera eller foliera vilket motsvarar hälften av bilens värde, jag har inte den summa pengar och vill inte lägga så mycket även om jag hade. Finns det någon annan alternativ?

beppizh
1 mars 2017 · 328 Inlägg

10 tusen låter t.o.m väldigt billigt, då tvekar jag på att det blir bra. Det finns en anledning till varför dem tar betalt och det är jobbet som kostar då det inte alls är lätt att lackera/foliera en bil. Testa köp dig en liten remsa på biltema och försök foliera något annat som du vill ha folierat, bara något litet så kommer du förstå att det inte är så lätt haha. smile

Testa att polera bilen riktigt mycket så den blir riktigt blank och fin så kanske du ändrar dig, annars tycker jag kanske detta är något du borde ha tänkt på innan du köpte bilen.. finns många 9-5or för runt 20k smile

Tobzter
1 mars 2017 · 3 145 Inlägg

Ett "billigare" alternativ är ju att plastidippa bilen  mycket enklare att få de bra gentemot att foliera själv

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
beppizh
1 mars 2017 · 328 Inlägg

Tobzter skrev:
Ett "billigare" alternativ är ju att plastidippa bilen  mycket enklare att få de bra gentemot att foliera själv

Helt rätt, det tänkte jag inte på själv. Dock är det tråkiga med plastidip att det hamnar även där runt 10k och sen ska man ha utrsutning och en himla massa tid/tålamod. Även negativt med plastidip är att färgen blir så matt och blekt rätt snabbt, även fast han nu vill ha matt svart så blir den blekare med tiden. Plastidippade mina fälgar matt svarta på min gamla renault och efter bara någon månad så så det jätte taskigt ut. sad

JKDesign
1 mars 2017 · 4 442 Inlägg

tror man kan dippa en hel bil för runt 4-5000kr bara man handlar på rätt ställen, plastidipp är ju inte senaste nyheten direkt och finns ju en uppsjö av tillverkare som säljer det. Lycka till med färgbytet!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
beppizh
1 mars 2017 · 328 Inlägg

JKDesign skrev:
tror man kan dippa en hel bil för runt 4-5000kr bara man handlar på rätt ställen, plastidipp är ju inte senaste nyheten direkt och finns ju en uppsjö av tillverkare som säljer det. Lycka till med färgbytet!

Ja fast man vill gärna ha lite kvalitet på grejerna, speciellt när det gäller lacken på en hel bil. Då tror jag inte du kan måla halva bilen för 4-5000kr. smile

JKDesign
1 mars 2017 · 4 442 Inlägg

beppizh skrev:

JKDesign skrev:
tror man kan dippa en hel bil för runt 4-5000kr bara man handlar på rätt ställen, plastidipp är ju inte senaste nyheten direkt och finns ju en uppsjö av tillverkare som säljer det. Lycka till med färgbytet!

Ja fast man vill gärna ha lite kvalitet på grejerna, speciellt när det gäller lacken på en hel bil. Då tror jag inte du kan måla halva bilen för 4-5000kr. smile

För att ta ett exempel så kostar komplett kit för stor bil på plastidip 5990:-
Så jo halva bilen och mycket där till kan du måla!

Går ju köpa märkes plastidip billigt om man letar lite, en färgspruta ligger på runt 1500 på bauhaus typ.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Tobzter
1 mars 2017 · 3 145 Inlägg

Som sagt tror man kan komma ner runt 5000 inkl köp av färgspruta till plastidip..har dippat en del och tycker de håller bra om man tar hand om det .

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
beppizh
2 mars 2017 · 328 Inlägg

Om ni har rätt så låter det isåfall skitbra, inköp av färg för 3500kr sen spruta för 1500kr, och det räcker till en hel bil! Då har jag lärt mig något nytt smile

Evildan
2 mars 2017 ·

Sälj den du har och köp en bil i den färgen du vill ha är mitt råd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang