data fråga!! datorn är så seg på att starta

lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

någon som vet varför datron är så seg när man ska få igång den.. tar en bra stund känns det som innan man kommer till skrivbordet och är samma sak när man stänger av den- tar en stund innan den stängs av.
gör sån där diskrensing ofta och har inte vidare väsrt mycket saker i datan heller...
har vista kan det göra att datan blir seg vid uppstart och avslutning???

har 42 gb ledig av 66,5 gb det är väll rätr bra eller??

och mappen autostart är tom om det kan hjälpa nått hmmm...

Senast redigerat av lollo (27 augusti 2007)

muffl0n Bajsapa
27 augusti 2007 · 316 Inlägg

lollo skrev:
någon som vet varför datron är så seg när man ska få igång den.. tar en bra stund känns det som innan man kommer till skrivbordet och är samma sak när man stänger av den- tar en stund innan den stängs av.
gör sån där diskrensing ofta och har inte vidare väsrt mycket saker i datan heller...
har vista kan det göra att datan blir seg vid uppstart och avslutning???

har 42 gb ledig av 66,5 gb det är väll rätr bra eller??

och mappen autostart är tom om det kan hjälpa nått hmmm...

du kanske har många processer som ska stängas ner. kan va det felet eller så är datorn helt enkelt seeg. min är snabb med vista

Rojpen
27 augusti 2007 · 2 230 Inlägg

vore ju en fördel om vi fick veta vad det är för dator du har med.. för vista kräver ju lite grann..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

aha och detta med processer säger mig inte nått tyvärr... vart hittar man det då?

det är en Packard MZ35-V-091 C.420 säger det er nått??

Senast redigerat av lollo (27 augusti 2007)

NissanMotorsport
27 augusti 2007 ·

lollo skrev:
aha och detta med processer säger mig inte nått tyvärr... vart hittar man det då?

det är en packard bell mz35 säger det er nått??

troor det är CTRL + ALT + DELTE så trycker du på processer.. eller har ja fel? tongue

lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

jo men tycler ändå den e rätt seg me att komma till skrivbordet och sen när man ska stänga av den... men finns la inget att göra nått åt det då!!!

tackar för hjälpen...

loffe007
27 augusti 2007 · 905 Inlägg

en 1,6Ghz celeron och 512 mb minne? då går det segt i vista 1024 är ju egentligen för lite. nergradera dig till xp pro så blir det säkert bättre. sen om du går in under energispar tjosanhoppasan kan du slå av datorn klockar ner sig dock går det mycket mer batteri då.

www.sweclockers.com kolla på deras forum betydligt vettigare forum att skriva frågan i än denna.

lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

okej... men tyvärr har ja bara en oäkta xp skiva vågar ja använda den då ??

ska kika på den länken du skicka , se om det finns bra svar där..

Phaetoon
27 augusti 2007 · 8 156 Inlägg

Ctrl+Alt+Delete.
Där kan du se vilka program som är startade. Sen kan du gå in på fliken processer och se vilka program som startats upp i bakgrunden. Du har säkert en massa spyware/malware i datorn. Jag skulle rekommendera att installera Ad-Aware och scanna igenom datorn.

För att kolla processorn så trycker man Windows-tangenten + Pause/Break-tangenten.
(Egenskaper för system)
Där står det också hur mycket minne man har i datorn.

40GB ledigt är ganska ok.

Du har inte två antivirusprogram installerade samtidigt? För det kan verkligen döda datorns prestanda. En annan sak som kan strula är problem med värmen, men det borde inte påverka uppstarten (då datorn oftast är sval då.)

Telia Säkerhetssurf strular en hel del. På min flickväns hyggliga bärbara dator så tog den mellan 40 och 75% av processorkraften, konstant. Den tog väldigt lång tid på sig att starta upp och stänga av sig...

Senast redigerat av Phaetoon (27 augusti 2007)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
27 augusti 2007 · 8 156 Inlägg

Jag skulle för övrigt inte köra Vista på en dator med mindre än 1024GB minne. Den kräver en hel del resurser av både processor och minne.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
fishn
27 augusti 2007 · 226 Inlägg

Phaetoon skrev:
Jag skulle för övrigt inte köra Vista på en dator med mindre än 1024GB minne. Den kräver en hel del resurser av både processor och minne.

håller med dig smile

lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

ja men som ja skrev nyss har bara en oäkta xp skiva vågar ja använda den eller??

har märkt att datan blir rätt varm och hade på den nästan 2 dagar en gång och andra dagen blev skärmen svart man kunde inte göra nått sen stängdes den av..
blev blir rädd när den gjorde så trodde den gått sönder..

och hur kan ja se om det är 2 antivirusprogram då..
har norton...

fishn
27 augusti 2007 · 226 Inlägg

jag tycker du borde använda den oäkta, det är väl inte rätt men ja.. vad är rätt o fel smile
Antar att den blir överhettad då, så blev iaf min gammla dator förut ibland..

Lycka till!

Murvald Knegare
27 augusti 2007 · 718 Inlägg

RAM-minne    512 MB

Du har alldeles för lite ramminne för att använda vista... Köp MINST 512 MB till.. Kom ihåg att köpa ett sånt du har nu bara.

William 2009-02-20
lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

okej ja det blev den nog då... men det är ju en helt ny data inte haft den mer än 1 månad typ..
men händer kanske så även med helt nya datorer då??

fishn
27 augusti 2007 · 226 Inlägg

beror ju vad du har för prestanda i datorn, det är till och från....
Jag har en asus lamborghini vx1 men den blir lätt överhettad också, visserligen laptop men=)

Rojpen
27 augusti 2007 · 2 230 Inlägg

hehe du ska bara veta vad nya datorer kan göra.. sitter på data support å har väll fått en hel del roliga saker ibland:P
men lättast å bästa är väll igentligen att sätta in 512mb minne till för att få bättre prestanda:)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Zlasher Pulare
27 augusti 2007 · 248 Inlägg

Klart du vågar använda din xp skiva? varför skulle du inte våga? Bärbara datorer har en tendens att bli väldigt varma... en bra sak är att höja upp dator från tex bordet lite, låt den stå på tex 4 snusdosor så det kommer luft och kyler under datorn oxå...
Och att skärmen bara blev svart, har nog med dina energi sparningsinställningar att göra.
De är nog inställda på att stänga ner i vänteläge efter att datorn inte använts på typ 15-30 min? allt för att spara energi.
Och som vissa andra säger så skulle jag inte rekomendera windows vista på en maskin med minst 1024 mb ram. Fast om du nu skulle byta till XP istället så finns risken att vissa drivrutiner inte kommer funka, eftersom din dator ändå var förinstallerad och optimerad för vista...
Men det är ändå värt att testa...
Och bara genom att stänga ner NORTON som har en tendens att käka hur mycket resurser som helts så ska du se att du både kommer starta och stänga av snabbare...

Subaru Impreza Wrx STI "Pittbull" (2008)
lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

men om ja stäger ner notron då funkar väll inte antivirusprogramet eller är ja ute och cyklar nu..

är så kass på datorer men man lär väll sig alltid nått nytt..

men om ja nu skulle ta xp istället vart hittar ja då drivrutiner för du sa ju att vissa inte kmmer funka..

ska göra det så den kommer lite högre upp för nu står den ju platt på bordet.

Sushikocken Sleeper
27 augusti 2007 · 3 084 Inlägg

jag vet då varförmin är så seg för att hårdiskarna stått på dygnet runt i ca: 3,5 år =P kommer en diskkrasch när som helst

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang