Polis ammunition

blacken
14 september 2007 ·

Så här ser en kula ifrån svenska polisens vapen ut när den har träffat någon. Skalan på skjutmåttet är tum.



http://www.garaget.org/gallery/archive/47676/152838_wxpst4.jpg

Senast redigerat av blacken (14 september 2007)

Aga_Diff Bärs!
14 september 2007 · 3 456 Inlägg

jaha, där ser man...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Polluxe
14 september 2007 · 303 Inlägg

Yesyes... bara å passa sej..


Edit:

Den har kallats en köttkvarn. Gold Dot Spear - polisens nya ammunition sedan drygt två år - orsakar stor skada i kroppen.
Enligt vapenexperten Lars-Kristian Bergh, som gjort flera tester, expanderar kulan och blir nästan tre centimeter i diameter när den träffar kroppen.
-Den får sex propellervingar, totalt 26 till 28 millimeter i diameter som är uppe i 1000 varv per sekund som mest. Det blir som en fruktansvärd visp som slår sönder vävnad.

Senast redigerat av Polluxe (14 september 2007)

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
AudiS LicensSvetsare
14 september 2007 · 280 Inlägg

Min älgstudsare tar värre.... Ingen höjdare att träffas av, har sett effekten av det i djur.

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
henkebenke
14 september 2007 · 1 703 Inlägg

Dom patronerna bör förbjudas! Trasar ju sönder allt i kroppen vid en sådan träff. Enda anledningen till att dessa används är väl antagligen att risken att skottet går igenom kroppen och träffar oskyldiga är mindre.

Polisen skjuter ju inte för att döda!

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Sushikocken Sleeper
14 september 2007 · 3 084 Inlägg

även såkallade Dumdumskott big_smile 40 tum i ballistisk gel...? vafan gjorde dem inte ett test med en magnum (kaliber vet ej) på mythbusters då kom de kanske in 2 dm?? och med ett dumdum så tror jag knappast det kan bli längre O,o?!

edit: fast just det det kanske var ett skott gjort av kött och is tongue

Senast redigerat av Sushikocken (14 september 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Polluxe
14 september 2007 · 303 Inlägg

Sushikocken skrev:
även såkallade Dumdumskott big_smile 40 tum i ballistisk gel...? vafan gjorde dem inte ett test med en magnum (kaliber vet ej) på mythbusters då kom de kanske in 2 dm?? och med ett dumdum så tror jag knappast det kan bli längre O,o?!

Rätt mej om jag har fel men är inte s.k "dumdum" sådan som exploderar vid träff? Dvs det blir enbart tusen bitar småsplitter?


Fel av mej!

"Dumdumkulan var en kula som uppfanns i den brittiska Dum-Dumarsenalen i Calcutta Indien på 1890-talet. Dumdumkulan fungerar så att den expanderar när den träffar och åsamkar därför mer skada än vanliga kulor. Den internationella proteststormen mot dessa grymma kulor ledde till att alla sorters expanderande kulor förbjöds i krigföring av Haagkonventionen 1899. Expanderande kulor är ej förbjudna att användas i jakt och av poliser (den svenska polisen använder till exempel en variant av expanderande kulor kallad hålspetskulor) enligt denna konvention. Dumdumkula har även blivit en synonym för alla sorters expanderande kulor."

(Wikipedia)

Senast redigerat av Polluxe (14 september 2007)

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
Sushikocken Sleeper
14 september 2007 · 3 084 Inlägg

Polluxe skrev:

Sushikocken skrev:
även såkallade Dumdumskott big_smile 40 tum i ballistisk gel...? vafan gjorde dem inte ett test med en magnum (kaliber vet ej) på mythbusters då kom de kanske in 2 dm?? och med ett dumdum så tror jag knappast det kan bli längre O,o?!

Rätt mej om jag har fel men är inte s.k "dumdum" sådan som exploderar vid träff? Dvs det blir enbart tusen bitar småsplitter?


Fel av mej!

"Dumdumkulan var en kula som uppfanns i den brittiska Dum-Dumarsenalen i Calcutta Indien på 1890-talet. Dumdumkulan fungerar så att den expanderar när den träffar och åsamkar därför mer skada än vanliga kulor. Den internationella proteststormen mot dessa grymma kulor ledde till att alla sorters expanderande kulor förbjöds i krigföring av Haagkonventionen 1899. Expanderande kulor är ej förbjudna att användas i jakt och av poliser (den svenska polisen använder till exempel en variant av expanderande kulor kallad hålspetskulor) enligt denna konvention. Dumdumkula har även blivit en synonym för alla sorters expanderande kulor."

(Wikipedia)

jo men när du skrev det första så börjar jag tänka på ryktet att de håller på utveckla en railgun ni som minns quake. Blir som en laser stråle, men kulan går så snabbt att luften klyvs hettas upp. problemet de hade vad jag hört var att kulan löstes upp i micropartiklar typ...

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
MilleN
14 september 2007 · 9 108 Inlägg

Ja det är så synd om dom stackars brottslingarna som får ont när dom blir skjutna, hur ofta avlossas skott i den svenska polisen? En gång i månaden om ens så ofta, och då ett varningsskott ner i marken? När det väl händer lär det vara någon som förtjänar det.

Men visst, tycker gott dom kunde skippa dumdum-kulor då det känns lite väl barbariskt. Fast jag är ändå kluven, tongue

blacken
14 september 2007 ·

henkebenke skrev:
Dom patronerna bör förbjudas! Trasar ju sönder allt i kroppen vid en sådan träff. Enda anledningen till att dessa används är väl antagligen att risken att skottet går igenom kroppen och träffar oskyldiga är mindre.

Polisen skjuter ju inte för att döda!

Ammunitionen är ju igentligen förbjuden enligt genevekonventionen ( den är defenetift att klassa som DumDum ammunition). Men svenska myndigheter lyckas på något sätt att komma runt det.  det finns en risk för genomslag  i och med amerikanska polisens krav på sin ammunition ska klara av att penetrera minst 18 tum i ballistisk gele. Speer gold dot klarar "lite" mer. Risken för att oskyldiga blir träffade av den finns också.
Att svenska poliser skjuter inte för att döda må så vara, men med en sådan ammunition kan nog den frågan vara "lite" akademisk.

Senast redigerat av blacken (14 september 2007)

Sushikocken Sleeper
14 september 2007 · 3 084 Inlägg

varför inte börja köra med snabbvärkande bedövningsmedel istället? tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
henkebenke
14 september 2007 · 1 703 Inlägg

blacken skrev:

henkebenke skrev:
Dom patronerna bör förbjudas! Trasar ju sönder allt i kroppen vid en sådan träff. Enda anledningen till att dessa används är väl antagligen att risken att skottet går igenom kroppen och träffar oskyldiga är mindre.

Polisen skjuter ju inte för att döda!

At svenska poliser skjuter inte för att döda må så vara, men med en sådan ammunition kan nog den frågan vara "lite" akademisk.

Förvisso.
I min värld räcker det med en rejäl gummibatong svartvita amazonpolisbilar samt Kling och Klang...
Tyvärr är ju världen inte redigt så längre. Humanare ammo/vapen bör utvecklas!

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
blacken
14 september 2007 ·

henkebenke skrev:

blacken skrev:

henkebenke skrev:
Dom patronerna bör förbjudas! Trasar ju sönder allt i kroppen vid en sådan träff. Enda anledningen till att dessa används är väl antagligen att risken att skottet går igenom kroppen och träffar oskyldiga är mindre.

Polisen skjuter ju inte för att döda!

At svenska poliser skjuter inte för att döda må så vara, men med en sådan ammunition kan nog den frågan vara "lite" akademisk.

Förvisso.
I min värld räcker det med en rejäl gummibatong svartvita amazonpolisbilar samt Kling och Klang...
Tyvärr är ju världen inte redigt så längre. Humanare ammo/vapen bör utvecklas!

Det finns redan men svenska polisen/myndigheter vill tydligen inte acceptera det.

henkebenke
14 september 2007 · 1 703 Inlägg

mmm, svenska polisen.. smakar bittert i munnen sedan en vän blivit ihjälskjuten av polisen. "I nödvärn" 4 skott?? jojjo!
Sedan att alla poliser och myndigheter håller varann om ryggen... nog om detta dock.

Fram med en humanare poliskår med humanare utrustning, exempelvis mer hundpatruller! En gormande schäfervovve säger man inte emot.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Edman Busdriver
14 september 2007 · 389 Inlägg

Nu är jag ingen polis men om jag vore det och nån påtänd galning springer mot mig med förskärare vill jag inte behöva tömma magget i människan utan att med en eller ett par snabba skott få han att lägga sig omgående. Jag tycker att polisen borde gå upp från 9mm till säg 45ACP för ännu mer stoppingpower.

Man har garanterat bajsat i det blå skåpet ordentligt om en polis står med osäkrat tjänstevapen riktat mot en.

Senast redigerat av Edman (14 september 2007)

Edman Busdriver
14 september 2007 · 389 Inlägg

henkebenke skrev:
mmm, svenska polisen.. smakar bittert i munnen sedan en vän blivit ihjälskjuten av polisen. "I nödvärn" 4 skott?? jojjo!
Sedan att alla poliser och myndigheter håller varann om ryggen... nog om detta dock.

Fram med en humanare poliskår med humanare utrustning, exempelvis mer hundpatruller! En gormande schäfervovve säger man inte emot.

Vad exakt hade din vän gjort?

amsc Avstängd
14 september 2007 · 57 Inlägg

Håller med Henke...

För dom som gillar Amerikanska muskebilar www.<nånsida>.se
henkebenke
14 september 2007 · 1 703 Inlägg

Edman skrev:

henkebenke skrev:
mmm, svenska polisen.. smakar bittert i munnen sedan en vän blivit ihjälskjuten av polisen. "I nödvärn" 4 skott?? jojjo!
Sedan att alla poliser och myndigheter håller varann om ryggen... nog om detta dock.

Fram med en humanare poliskår med humanare utrustning, exempelvis mer hundpatruller! En gormande schäfervovve säger man inte emot.

Vad exakt hade din vän gjort?

Av personliga skäl vill jag inte berätta det.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Ravestream
14 september 2007 · 285 Inlägg

vore lite kul att se var infon kom ifrån.alltså lite backup av dina uppgifter. tex ett utförligt resultat på att den går igenom 40 tum bal. gel. Låter för mig helt osanolikt.
att en kulle smetas ut så beror väl lite på vad den skjuts i för nått , ser ju helt annorlunda ut om du skjuter den mot en pansarplåt mot en skumgummiväg. om du förstår hur jag menar.

en satans jävla Volvo.
Polluxe
14 september 2007 · 303 Inlägg

Edman skrev:
Nu är jag ingen polis men om jag vore det och nån påtänd galning springer mot mig med förskärare vill jag inte behöva tömma magget i människan utan att med en eller ett par snabba skott få han att lägga sig omgående. Jag tycker att polisen borde gå upp från 9mm till säg 45ACP för ännu mer stoppingpower.

Man har garanterat bajsat i det blå skåpet ordentligt om en polis står med osäkrat tjänstevapen riktat mot en.

De gick ju från 7mm till 9mm just för att få mer stoppkraft. En-två kulor har inte stoppat förövaren med resultat att fler skott behövts avlossas därtill. Den nya expanderande ammunitionen är ju även den skapad dels för att stoppa bättre och för att skydda andra.

Tänk er följande: Du har ett stort gäng galningar/brottslingar/ont folk.. påtända eller vad som helst. Alla är hotfulla, skriker och viftar med armarna. EN av dem tar en kniv/yxa och börjar springa mot dej. Om du nu ska skjuta ett skott mot denne så är det väll ändå bättre det bara träffar förövaren och ingen annan?


"Kulan är en vidareutveckling av dumdumkulan och är liksom denna förbjuden enligt Haagkonventionen. Konventionen gäller dock ENDAST militära konflikter och hålspetsammunition används vid jakt och av polis och säkerhetsstyrkor runt om i världen"

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang