Tips till UF-företag

Fagerman Ford Focus ST
10 oktober 2007 · 28 Inlägg

Min lillebror och hans kompis har hoppat av en UF-grupp (Ungföretags samhet)

Nu ska dom starta ett egen företag istället pga att dom hade bara en massa ego i sin grupp..

Låter Brorsan tala för sig själv nu 

Vad är UF?
Det är ett projekt arbete som går ut på att starta ett "företag" och komma på en produkt eller en tjänst som går att sälja vidare och vinna på..
Man kan vinna bästa säljare, bästa produkt eller bästa monter.

NU behöver vi eran hjälp..

Har ni ideér som behövs eller kan vara en lösning till en annan produkt i eran vardag, i bilen eller för övrigt som vi kan producera upp för att vinna:)

Vi har absolut inga ideér själva.
Så säg era förslag och vi säger vem som är den som är Einstein här på forumet..
Jätte tacksam för svar..
SOm sagt, DET KAN VARA DE GALNASTE ELLER SMARTASTE IDEÉR, BARA KOM MED FÖRSLAG..

MVH Robin och Andreas

Ford Focus ST "Dark Edition" (2006)
moose46019 study
10 oktober 2007 · 772 Inlägg

när jag hade uf företag så sålde vi coca cola burkar och annan dryck till örebro hockey lag dvs man tar en burk lägger 10kr i burken. gick jätte bra var inte alls mycket svim. vi fick bra kontakt med en butik som sålde biligt till oss.

Fagerman Ford Focus ST
10 oktober 2007 · 28 Inlägg

moose46019
Fattar inte..tongue

Ford Focus ST "Dark Edition" (2006)
ToXtreme
11 oktober 2007 · 3 627 Inlägg

Ung företagsamhet går ju ut på som du sa att man ska komma på en affärsidé, och sedan ska man försöka skapa en prototyp och sluterligen tillverka den om ekonomin går ihop!

Hade ett UF företag förra året som va dödsdömt från början.. blir så när de andra är så jävla slöa!

Kör Brainstorming.. har hört de mest sjuka sakerna så som strömbrytare i metall (riktigt ljushuvud jag vet) mfl.

Men kom på  nåt själva, det är bäst så! Vafan ni kan ju göra vad som helst i princip.. jag gjorde en bärskasse tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
TeedasT 100% ninja
12 oktober 2007 · 342 Inlägg

även om din bror antagligen är färdig med sitt företag, så kan jag berätta lite om mitt.. jag var med 3 polare som var lika ambitiösa som jag, vi satte igång som fan, byggde massa affärsideer å budgetar osv, var väldigt duktiga, sen så insåg vi att det var mycket roligare att spela fifa 07 än att göra uf grejer.. så vi slutade göra nånting, men vi är alla väldigt duktiga på att snacka skit å improvisera.. våran lärare visste nog att vi inte gjorde nånting, men som hon själv sa: Jag kan inte bevisa att ni inte gör nått. eftersom vi lämnade in alla papper osv..

Iaf, dags för UF-mässa i Varberg. hmm vafan, 1 dag kvar? ***... så vi byggde en monter, målade den svart å lät de vita delarna förbli vita, och sen kom vi på.. vafan? vi har ingenting att visa upp.. så vi gick ut på gatan mitt i natten, bröt upp en vägreflex, målade allt förutom de reflekterande delarna svarta(har prototypen här hemma om ni vill se) å sa att detta var våran produkt.. detta blev en stor succe på mässan då vi visade Getaway in sthlm 4 på alla våra 4 laptopar vi hade med för att distrahera folk från våran fattiga monter, dom och stora högtalare där vi dunkade Las palmas. Iaf vi lyckades sälja in denna produkten till bla. en som var utskickad av svenskt -näringsliv. efter detta sadlade vi om företaget, å skrev allt ut efter denna genialiska produkt vi hade snott från vägvärket smile.. så mitt tips till alla er som ska ha uf, ge fan i å göra nånting, så länge ni är duktiga på att improvisera å ordbajsa så går allt bra.

//TeedasT

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Maizer
12 oktober 2007 ·

TeedasT skrev:
även om din bror antagligen är färdig med sitt företag, så kan jag berätta lite om mitt.. jag var med 3 polare som var lika ambitiösa som jag, vi satte igång som fan, byggde massa affärsideer å budgetar osv, var väldigt duktiga, sen så insåg vi att det var mycket roligare att spela fifa 07 än att göra uf grejer.. så vi slutade göra nånting, men vi är alla väldigt duktiga på att snacka skit å improvisera.. våran lärare visste nog att vi inte gjorde nånting, men som hon själv sa: Jag kan inte bevisa att ni inte gör nått. eftersom vi lämnade in alla papper osv..

Iaf, dags för UF-mässa i Varberg. hmm vafan, 1 dag kvar? ***... så vi byggde en monter, målade den svart å lät de vita delarna förbli vita, och sen kom vi på.. vafan? vi har ingenting att visa upp.. så vi gick ut på gatan mitt i natten, bröt upp en vägreflex, målade allt förutom de reflekterande delarna svarta(har prototypen här hemma om ni vill se) å sa att detta var våran produkt.. detta blev en stor succe på mässan då vi visade Getaway in sthlm 4 på alla våra 4 laptopar vi hade med för att distrahera folk från våran fattiga monter, dom och stora högtalare där vi dunkade Las palmas. Iaf vi lyckades sälja in denna produkten till bla. en som var utskickad av svenskt -näringsliv. efter detta sadlade vi om företaget, å skrev allt ut efter denna genialiska produkt vi hade snott från vägvärket smile.. så mitt tips till alla er som ska ha uf, ge fan i å göra nånting, så länge ni är duktiga på att improvisera å ordbajsa så går allt bra.

//TeedasT

Luktar skitsnack, du var ju bra på det också så.

Pan
12 oktober 2007 ·

UF det var tider det tongue Vi gjorde en multifunktionskratta ett skaft som man kunde byta verktyg på typ borste kratta räfsa. Kufrattan hette vårat företag men vi fick byta namn sen pga av det var för oseriöst. Vi gjorde inte mycket vi. Men vi snickare ihopp våran egen monter och vann 3dje bästa på den där elmia mässan iaf. smile Det roliga var att några i den klassen vi gick med la ut massa pengar typ några 1000kr på monter och vi smällde ihopp en för 200-300kr och fick pris endå. Då var alla bra pissed of för vi var bland dom oseriösaste grupperna från våran skola. Så det var kul att gå runt och dryga med att vi fick pris sen smile

Mitt tips är satsa på en liten produkt som kostar lite pengar. Våran kratta kostade för mkt att tillverka så det sket sig direkt. Ska fundera på någon produkt smile

mvh

Niinaskyline
12 oktober 2007 · 455 Inlägg

Vi håller me på med sånt .. men orkade inte göra så jag gör ett fake-företag..
Men jag hörde att man inte ska berätta om sin produkt för då kan man inte ta patent på den sen.

Senast redigerat av Car_Babe (12 oktober 2007)

Maizer
12 oktober 2007 ·

Car_Babe skrev:
Vi håller me på med sånt .. men orkade inte göra så jag gör ett fake-företag..
Men jag hörde att man inte ska berätta om sin produkt för då kan man inte ta patent på den sen.

Då hörde du förmodligen fel.

moose46019 study
12 oktober 2007 · 772 Inlägg

alltså mitt uf företags affärside
var att sälja dryck till ett hockeylag efter deras träning vi placerade två plattor drycke när de tar den dryck så lägger de pengar i en låda som finns brevid.

det vi gjorde var att vi bara placerade platta efter platta. vi räknade på detta efter en månad och såg att vi gick med plus och räknade även ut swimet vilket ej var så högt som vi trode det skulle bli.

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
12 oktober 2007 · 1 300 Inlägg

Jag och en tjej kompis hade en biltvätt som vårat uf. Vi lånade fordon programmets tvätthall och tvättade bilar där, fick låna den gratis så det var bara shampo och annat som vi fick betala. Tog skapligt bra betalt för det och gick med vinst, men kommer inte ihåg hur mycket.

Men det var skoj iaf och folk spärrade allt upp ögonen när dem såg att vi var 2 tjejer som gjorde det hela smile

I do it my way
moose46019 study
12 oktober 2007 · 772 Inlägg

i kortkort också eller;)

mjukismagnus
12 oktober 2007 · 470 Inlägg

Det som jag funderade på    VÄXELSPAKS MUFF big_smile

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!
Holme
12 oktober 2007 · 1 417 Inlägg

TeedasT skrev:
.. så mitt tips till alla er som ska ha uf, ge fan i å göra nånting, så länge ni är duktiga på att improvisera å ordbajsa så går allt bra.

//TeedasT

Det där var nog det sämsta tips jag hört.

MITT tips till er som ska ha UF-företag är att satsa, väldigt mycket. Det kommer löna sig. Ni kanske inte blir rikast, men ni kommer ha roligast.
Sen tycker jag inte att man ska fokusera så mycket på att dra in pengar. Det är bättre att göra allting rätt istället. Det är fruktansvärt lärorikt om man jobbar på som det är tänkt.
Vårat företag omsatte nästan 190 000:- på den tid vi drev företaget. Men när allt var klart hade vi bara pengar till middag för 4 kvar smile

Ta vara på tiden helt enkelt, det tjänar man mest på.

FireTraXX DFFL
12 oktober 2007 · 9 020 Inlägg

Skapa en sida där du erbjuder någon sorts tjänster.

Varför?
För att det kostar 150kr att registrera ett domännamn.
Kan du sedan hosta den hemma hos dig så kostar det 0kr att driva den, annars så tar Loopia just nu 1kr för ett år.

Och det är den enda kostnaden ni får, möjligtvis att det blir lite bensin eller annat trams.
Men i övrigt så är det nästan bara förtjänst ifall ni får några kunder.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Niinaskyline
13 oktober 2007 · 455 Inlägg

Maizer skrev:

Car_Babe skrev:
Vi håller me på med sånt .. men orkade inte göra så jag gör ett fake-företag..
Men jag hörde att man inte ska berätta om sin produkt för då kan man inte ta patent på den sen.

Då hörde du förmodligen fel.

Men de var nåra killar som kom på en jätte grej till volvo å sen när dem skulle visa upp den så vann dem inte för att dem hade berättat om produkten till nåra andra, så då tog volvon den å dem fick inte ett öre .. Men men de kanske inte är samma sak me UF ir ahh vet i fan roll

master_lars
13 oktober 2007 · 1 152 Inlägg

Vet ett företag här i sthlmsområdet som hette sista spiken! De slutförde folk som påbörjat en renovering hemma men aldrig blivit färdiga...


Om jag inte minns fel så gjorde de jävligt bra med pengar..

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Dirq
13 oktober 2007 · 305 Inlägg

Jag och några kompisar gjorde ett UF företag som tillvärkade bältesskydd med löstagbara lek djur på så man kunde få lite tyst på ungarna också.
Det gick ganska bra, var med bland de 5 i toppen av "Bästa Uf-företag" i östegötland och fick pris  för bästa logotyp (som jag förövrigt gjort i paint på typ 20min).

Men som som någon sa innan gör så mycket ni kan av detta för detta var den roligaste kurs jag läste när jag gick i skolan, och jobbar man på bra blir det mycket roligare.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
FireTraXX DFFL
13 oktober 2007 · 9 020 Inlägg

Car_Babe skrev:

Maizer skrev:

Car_Babe skrev:
Vi håller me på med sånt .. men orkade inte göra så jag gör ett fake-företag..
Men jag hörde att man inte ska berätta om sin produkt för då kan man inte ta patent på den sen.

Då hörde du förmodligen fel.

Men de var nåra killar som kom på en jätte grej till volvo å sen när dem skulle visa upp den så vann dem inte för att dem hade berättat om produkten till nåra andra, så då tog volvon den å dem fick inte ett öre .. Men men de kanske inte är samma sak me UF ir ahh vet i fan roll

Ifall man hittat på något så äger man rättigheterna till produkten.
Visst att man kan bli blåst på konfekten, men har man bevis på att man har kommit på det så brukar man få upprättelse.

Men ifall du hittar på något på fyllan och berättar det för någon som råkar vara designchef på volvo och skiter fullständigt i vem du är så är du ganska körd.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang