lambda sond

MysdressLarry
10 januari 2006 · 212 Inlägg

check enginge lampan lyser på min saab 900 2.0 Turbo 96a. va in på verkstan å då kollade upp det och det var lambda sonden som skickade felsignaler. har bytt den 2 ggr men det hjälpte inte dock köpte jag dem på skroten men de borde fungera ändå.
det spelar väll ingen roll om lambda sonden är till en turbo eller vanlig?
vad är det som kan vara fel?

BMW 525d (2005)
-PINNEN-
10 januari 2006 · 409 Inlägg

kolla luftmasse mätarn kan vara felet oxå! ta ut de och gör rent men var försiktig och du inget vatten utan blås rent de!! jag använde lite förtunning men jag lovar inte att de blir bättre men blås rent de annars! lycka till!

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
MysdressLarry
10 januari 2006 · 212 Inlägg

volvo_850_glt skrev:
kolla luftmasse mätarn kan vara felet oxå! ta ut de och gör rent men var försiktig och du inget vatten utan blås rent de!! jag använde lite förtunning men jag lovar inte att de blir bättre men blås rent de annars! lycka till!

ok, ska göra det så fort jag vet var den sitter. så nu till nästa fråga, var sitter den? (pinsamt)
är inte så kunnig på motorer.

BMW 525d (2005)
jonTe
10 januari 2006 · 5 710 Inlägg

MysdressLarry skrev:
har bytt den 2 ggr men det hjälpte inte

HUR byttes den?
Klippte du kabeln o skarvade i den nya?

MVH Jonas
..............
jonTe
10 januari 2006 · 5 710 Inlägg

MysdressLarry skrev:

volvo_850_glt skrev:
kolla luftmasse mätarn kan vara felet oxå! ta ut de och gör rent men var försiktig och du inget vatten utan blås rent de!! jag använde lite förtunning men jag lovar inte att de blir bättre men blås rent de annars! lycka till!

ok, ska göra det så fort jag vet var den sitter. så nu till nästa fråga, var sitter den? (pinsamt)
är inte så kunnig på motorer.

Den kan du leta ihäl dig efter för du har ingen..... smile

MVH Jonas
..............
FINNBORN
10 januari 2006 · 25 Inlägg

det är inte lönt att köpa en lamda på skroten... köp hellre en riktig som håller längre..    å de e skillnad på turbo å vanlig.....

Senast redigerat av FINNBORN (10 januari 2006)

Sharky
10 januari 2006 · 10 287 Inlägg

IIRC så sitter det exakt samma sorts binärlambda på både turbo och sugis.

/Göran

FINNBORN skrev:
det är inte lönt att köpa en lamda på skroten... köp hellre en riktig som håller längre..    å de e skillnad på turbo å vanlig.....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MysdressLarry
10 januari 2006 · 212 Inlägg

jonTe skrev:

MysdressLarry skrev:
har bytt den 2 ggr men det hjälpte inte

HUR byttes den?
Klippte du kabeln o skarvade i den nya?

nej jag skruvade bort den från avgasröret och kollpade loss kontakten och så tvärtom när jag satt dit den igen.

BMW 525d (2005)
MysdressLarry
10 januari 2006 · 212 Inlägg

ok? är det skildnad på turbo eller inte`?

BMW 525d (2005)
Piggeknau
10 januari 2006 · 36 Inlägg

Jag har samma fel, eller de tror på verkstaden att det är lambda sonden iaf. De visste inte säkert. De trodde det kunde vara nån tändkasset med. Jag är inte så kunnig om motorer, så jag vet inte rikigt .P

Subaru Impreza Wrx STi - Petter Solberg Edition
Honda Civic Type R - 03
Peugeot 206 - 99
Sharky
10 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Jag har bara sett ett art.nummer på alla binärlambda till Volvo.

(OK, entråds eller tre-tråds skiljer, men inte olika artnummer mellan sugis - turbo)

/Göran

Piggeknau skrev:
Jag har samma fel, eller de tror på verkstaden att det är lambda sonden iaf. De visste inte säkert. De trodde det kunde vara nån tändkasset med. Jag är inte så kunnig om motorer, så jag vet inte rikigt .P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MysdressLarry
12 januari 2006 · 212 Inlägg

ok, men om det inte är lambda sonden vad kan det då vara?
kan det vara så att man måste ha en ny lambda sond som man ska sätta dit så att de gammla som är på skroten är inställda på förra bilen?
va nån som sa så.

BMW 525d (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang