Vilken motorolja? Kan man börja med helsyntet efter att ha använt del?

Tokighetsflickan Kostrådgivare
4 december 2007 · 5 Inlägg

Jag var in på macken å skulle köpa olja till min t4.. jag har använt delsyntet sen jag skaffa bilen för ca 1,5 år sen. För jag har hört att man inte ska börja använda helsyntet om man någongång börjat med del. Hade nått med sotavlagringar som kunde lossna om man börja använda hel, som renar bättre? Men då sa killen i kassan(min fd chef å till lika besserwisser) Att jag skulle köpa helsyntet istf del eftersom det sitter en turbo i bilen. helsyntet klarar högre temeraturer menade han.
Min fråga är vad ska jag lyssna på??!!! Turbohistoriken är att den förmodligen sjunger på sista versen å ska bytas ut snart...... Några tips???!

www.Racebäjb.ja
twin_cam Smålänning
4 december 2007 · 7 877 Inlägg

Omöjligt att svara på.
Jag ställde frågan här en gång, och fick då svaret att det spelar ingen roll vad man häller för olja i bilen, sålänge den uppfyller kraven för motorn och är på rätt viskositet.
Den svarande menade att det inte var några problem att hälla en helsyntetisk olja i en bil som gått 40000 mil på mineral, eller delsyntet, sålänge viskositeten är den rätta.

Jag var då, och är fortfarode tveksam, men det beror ju helt på hur långt bilen gått, och på servicehistoriken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
blacken
4 december 2007 ·

Syntetolja är att föredra i en turbospis. Sedan så behöver du inte vara så ängslig över detta med sot avlagringar det mesta kommer att fastna i oljefiltret. Är lite nojjig över det hela, så innan du byte turboaggregat så sjölj ur spisen med billig färsk olja några gånger innan bytet.

Danne_89 Slav
4 december 2007 · 58 Inlägg

Enligt min farsa som är lite av en oljeexpert då han jobbar mycket med det. Så ska man aldrig byta mellan syntet och mineral oljor. Har motorn gått med mineral olja innan så ska man fortsätta med det. Om inte motorn är ny nog att ha syntetolja från fabrik så behöver man inte heller syntetolja. Samma sak gällere delsyntet/helsyntet. Kom den med delsyntet från fabrik så ska den helst ha det efteråt med! Jag litar i alla fall på honom. Han brukar veta vad han pratar om tongue

Senast redigerat av daniel_sierra (4 december 2007)

Mer laddtryck!
Bjork OEM <3
4 december 2007 · 6 957 Inlägg

Bryter in lite i tråden, de är väl ingen större fara att blanda 0/40 olja med
5/40 olja, helsyntet?

OEM <3
TTTTT
4 december 2007 · 945 Inlägg

Bjork skrev:
Bryter in lite i tråden, de är väl ingen större fara att blanda 0/40 olja med
5/40 olja, helsyntet?

en bil som går på mineral olja ska köras på d. varför vill du byta?
är ju dyrare åxå!
man ska aldrig blanda oljor, vare sig det går eller inte.
sen om du har en gammal bil så kommer den att slicka i sig oljan utav helvete!
gamla bilar brukar ha en förmåga att göra d nämligen.
Som att köra gräsklipparen på hel syntet, du kommer att få blaska i olja dubbelt så ofta som du tankar.

blinka blått om du vill rejsa!
silverbird
4 december 2007 · 666 Inlägg

en syntetolja är alltid bättre än en delsyntet eller mineralolja, för ca 20 år sen började man att använda renande tillsatser i både mineralolja och syntet... så de renar lika bra. så vill du minimera sliaget på motorn byter du ill helsyntet med samma viskositet som innan. kör man inte speciellt aktivt så kan man köpa mineral olja och hel syntet och blanda själv, tex 1/3 mineralolja
2/3 syntetolja
denna blandningen kommer bli billigare och säkerlien bättre än de delsyntetoljor som finns ute på marknaden då det inte finns ngn gräns för vilka proporttioner de ska blandas för att få säljas som delsyntet...
så svaret är kör på delsyntet, hells då blanda själv så man vet vad man får,  om du bara kör från a-b lungt å fint.. vill du gasa å pressa motorn kan man rekomendera en helsyntet
//Silver

The_Dude
4 december 2007 · 550 Inlägg

Det är ingen fara att byte mellan oljekvalite. Det är en gammal myt. Har suttit på oljeutbildningar med Castrol. Och med dagens oljor så kan man byta hur man vill så länge oljan uppfyller oljecertifieringen som krävs.

Andreas_ace
4 december 2007 · 375 Inlägg

Körs en bil på mineral så går det bra attbyta till helsyntet osv.
Det är tyvär en myt att mineral olja "koxar".
"koxar" kan man se som kalket i en kaffekokare, dvs att man måste avkalka den efter ett års tid.

Oljorna fram till ca 90 talet hade en ganska låg kvalité, och därav kudne det koxa, dvs bilda avlagringar osv. Men dagens oljor har ett renande medel som "avkoxar" en motor, även mineral oljor använder detta medel.
Så om du inte bytt olja sedan början på 90talet så har du "kox".smile

En helsyntet olja ger en tunnare skyddsfilm än mineral olja och därav minskas friktionen, men ökar slitaget. Moderna motorer är byggda för syntet olja och har därför lite kraftigare uppbyggnad, dock enl mig så bör du fortsätta anv en helsyntet olja om bilen är byggd efter 90talet.

Äldre bilar bör kanske köras på mineral eller delsyntet, men det är INTE farlig för motorn att köras på helsyntet ngt år. Kan vara bra så att lite extra sot lossnar och det tar oljefiltret hand om.

Ska man blanda oljor så bör man anv samma märke, men det går att anv ex 5w-40 och 10w-50 osv. Du får värdet som är mitt emellan.

Volvo 740GL (1990)
The_Dude
4 december 2007 · 550 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Körs en bil på mineral så går det bra attbyta till helsyntet osv.
Det är tyvär en myt att mineral olja "koxar".
"koxar" kan man se som kalket i en kaffekokare, dvs att man måste avkalka den efter ett års tid.

Oljorna fram till ca 90 talet hade en ganska låg kvalité, och därav kudne det koxa, dvs bilda avlagringar osv. Men dagens oljor har ett renande medel som "avkoxar" en motor, även mineral oljor använder detta medel.
Så om du inte bytt olja sedan början på 90talet så har du "kox".smile

En helsyntet olja ger en tunnare skyddsfilm än mineral olja och därav minskas friktionen, men ökar slitaget. Moderna motorer är byggda för syntet olja och har därför lite kraftigare uppbyggnad, dock enl mig så bör du fortsätta anv en helsyntet olja om bilen är byggd efter 90talet.

Äldre bilar bör kanske köras på mineral eller delsyntet, men det är INTE farlig för motorn att köras på helsyntet ngt år. Kan vara bra så att lite extra sot lossnar och det tar oljefiltret hand om.

Ska man blanda oljor så bör man anv samma märke, men det går att anv ex 5w-40 och 10w-50 osv. Du får värdet som är mitt emellan.

En helsyntet olja ökar inget slitage det är tvärtom. Den har tunnare oljefilm. Men filmen är starkare eftersom att den är byggd.

Andreas_ace
4 december 2007 · 375 Inlägg

The_Dude skrev:
En helsyntet olja ökar inget slitage det är tvärtom. Den har tunnare oljefilm. Men filmen är starkare eftersom att den är byggd.

Om du har den erfarenheten så ska jag inte motbevisa dig.

Men det borde finnas anledning till att jag ska köra in motorn på min roadracing minmoto på helsyntet och tävla med delsyntet resten på  säsongen.

Senast redigerat av Andreas_ace (4 december 2007)

Volvo 740GL (1990)
DJ_V8_BMW
4 december 2007 · 210 Inlägg

Med mina erfarneheter av oljor till volvo så ska du använda den olje spec som motorn en gång
tillverkades med.

Problemet som volvobilarna kan få är att koxet som bildas släpper, sätter igen oljekanalerna i motorn som tex smörjer vevaxel, kamlager och turbo. Det är när detta händer som det blir problem med smörjningen (vanligare på Volvos 5or) och det kan leda till något väldigt dyrt.
Att ha en helsynt i en bil som tillverkats och har körts med en delsynt kan också leda till ett ännu mer kox bildas som sedan sätter igen motorn. (Vanligare på Volvos 5or)

Så mitt råd som jobbar med dessa bilar är, använd den oljan som bilen rekomenderas med.
Byt oljan ofta, blanda inte del och helsyntet så minskar man risken med problem.
Äldre T4or delsynt och nyare helsynt.     

Lycka till!

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
deanrobert workoholic
4 december 2007 · 146 Inlägg

ETT TIPS: om du har en turbobil ska du låta den stå på tomgång o kyla ner när du parkerat. då blir turbon långlivad.

Wiechert tysk.
4 december 2007 · 592 Inlägg

Jag kör min på helsyntet och det funkar jävligt bra.. smile

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
bazooka_
4 december 2007 · 406 Inlägg

min har gått på helsyntet nästan hela tiden med 5W-40 castrol magnatec, funkar bra för mig iaf,

:DPlattan i mattan:D
jonTe
5 december 2007 · 5 710 Inlägg

Mycket "snack" i den här tråden.....och det är svårt att vet vem man skall lita på roll
Jag väljer att lita på de som kan olja bäst:

http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100261

http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100261

dvs oljebolagen.

MVH Jonas
..............
oljekungen kemist
5 april 2008 · 46 Inlägg

NI pratar så varmt och manligt om era favoritmärken.
OKQ8- Castrol- Mobil-Shell.
"de är så duktiga och har så bra experter"
Varför var de inte med på underhållsmässan på svenka mässan vecka 14- 2008?
Tänker deras fantastiska experter lämna sverige eller är det för mycket utbildade/frågvisa besökare där.
På Automässan var de med med olika jippon ingen utbildning.

michieff ljudfantast
16 december 2008 · 1 372 Inlägg

please,  de skulle inte tillverka en manual om de (oljebolagen) inte skulle veta vad de snackade om. Tack för den! ska läsa den ingående och bli (som det står i pdfdokumentet) expert på oljor jag med smile

aigloow
16 december 2008 · 537 Inlägg

Det ska inte vara några problem att byta från del till helsynthet. Är du orolig så kan du göra en motorskölning (finns där du köper din favoritolja) innan du byter olja och filter. Om du byter olja på vintern kan det vara bra att köra på den tunnare rekomendationen av olja då då den smörjer snabbare vid kallstart. (står i bilens handbok vilka oljor som rekomenderas) Om man kör för länge på en olja så kan dom koksa eller om man kör för hårt med en klen olja, spelar nog ingen roll om det är synthet eller mineral. Bättre byta oftare än för sällan iaf.

Så mitt svar är att det inte ska vara några problem. cool

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.
Mazda 626 coupé 2,0 fe3 turbo "Back to normal." (1988)
Saab 9-5 "Think Green" (2000)
BMW M5 E39 "GTR WIDEBODY" (2000)
KHRacing
16 december 2008 ·

deanrobert skrev:
ETT TIPS: om du har en turbobil ska du låta den stå på tomgång o kyla ner när du parkerat. då blir turbon långlivad.

Det där okså en lite myt.

Jag menar - hur många känner du som gasar 7000varv de sista 20 sekunderna innan de parkerar o stänger av motorn ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang