När måste man betala hos tandläkarn?

camaro67 Meister
7 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Tja.
Jag kom och tänka på att jag inte har varit hos tandläkarn på länge.
Sen kom jag på att jag fyller ju 18 i mars och då kanske jag måste betala för undersökning. Så jag tänkte att jag kanske ska fixa en tid snart så man kan få undersökning plus eventuell lagning gratis. Men jag har för mig att jag har hört att de inte är 18 som gäller utan att de är nogt annat. Så om någon vet så kan ni ju berätta. big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
7 januari 2008 · 3 804 Inlägg

19år är det som gäller.


Bmw osv..
camaro67 Meister
7 januari 2008 · 6 763 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
19år är det som gäller.

Tack då får jag klara mig ett tag till big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
7 januari 2008 · 6 170 Inlägg

Mer nogrannt är det det år man fyller 20 så fyller man tidigt på året får man ju ett "gratisår" om man jämför mot om gränsen verkligen skulle vara 19 år smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
richardoo290 VOLVO for life..
7 januari 2008 · 2 113 Inlägg

det är fram tills 20 år.  men det är ju inte fel om du går dit ändå

Germax
8 januari 2008 · 12 086 Inlägg

Tycker ingen förklaring är komplett nog så jag förösker jag med wink

Året du fyller 20 får du betala. Innan är de gratis

decib3L Körv
8 januari 2008 · 3 535 Inlägg

Som andra sagt, 1:e januari det året du fyller 20 år får du betala från och med.

Senast redigerat av decib3L (8 januari 2008)

Truckdriving Man
henkebenke
8 januari 2008 · 1 703 Inlägg

Och man kan räkna med att de kommer hitta massa roliga saker som måste lagas på första "betalningsskyldiga" undersökningen wink

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Mortalis VW-nörd?
8 januari 2008 · 4 332 Inlägg

Vore kul om ett par till sa att det året du fyller 20 är de år du ska få betala (bara för att få göra sig hörda)

skumtezz
8 januari 2008 · 306 Inlägg

mmmh nu måste jag tänka här.. jag fyller i mars. jag gick till tandläkaren i januari då va jag 19 skulle fylla 20. och jag behövde inte betala smile

köp en beemer bli belåten se naturen ovanpå plåten:P
laika
8 januari 2008 · 410 Inlägg

skumtezz skrev:
mmmh nu måste jag tänka här.. jag fyller i mars. jag gick till tandläkaren i januari då va jag 19 skulle fylla 20. och jag behövde inte betala smile

då hade du väl tur jag hann inte laga ett hål som jag hade sen så skulle jag fixa det samma år som jag fyllde 20 och fick betala för skiten.

Skoda Fabia (2000)
dekagon IT-arkitekt
8 januari 2008 · 36 Inlägg

Så länge du går i grundskolan (gymnasiet) så är det gratis (d.v.s. 19-20år beroende på när man fyller). Hörde även att Västra götalands län höjt sin gräns till 21år.

Tesla Model Y Performance "Ironhide" (2022)
Bjork OEM <3
8 januari 2008 · 6 957 Inlägg

dekagon skrev:
Så länge du går i grundskolan (gymnasiet) så är det gratis (d.v.s. 19-20år beroende på när man fyller). Hörde även att Västra götalands län höjt sin gräns till 21år.

Inte överallt, men i Gbg, Borås vad ja hört.
Året du fyller 20 är det wink

Var på undersökningen nyligen, jisses va "hål" hon hitta, har aldrig haft ett hål tidigare,
plötsligt hade ja jättemånga...förstår inte, ville hon få tiden att gå? tongue

OEM <3
bmx
8 januari 2008 · 7 100 Inlägg

ja grejade nån tandförsäkring ja,kostar 50 kr månaden typ,de kan vara värt de!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Super_Micke Bildrulle
8 januari 2008 · 499 Inlägg

Jag var till tandläkaren för första gången på 7 år förra våren, 1 hål. Så dom hittar inte på en massa. Kanske om du går till privattandläkare som lever på sånt. Men folktandvårdens personal får betalt oavsett vad dom gör, så dom är nog lämpligare för undersökningar. (480 kr för en undersökning).

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
chrno RE-雨宮
8 januari 2008 · 481 Inlägg

Att hitta hål beror på hur tandläkaren bedömmer det, vilka instrument dom använder och vilken tandhygien du har.

Bara för att man aldrig har haft hål förut så betyder inte det att man inte kan få det. Kost, slarv med hygien å att inte använda tandtråd 2ggr/dag hjälper inte till.

En vild chansning är att det inte är fler privata än folktandvårdsanställda tandläkare som "hittar på" dina hål.. Å är det så att du inte tror dom är det ju bara att säga att du vill ha ett andra utlåtande.. Eller gå till någon annan.   Att inte gå dit på 7år är dock jävligt dumt, hur bra man än har det.

Dom nya försäkringarna som ploppar upp lite överallt är grymt bra dock. Något som alla borde skaffa. Att åka på en extraktion eller rotfyllning är inte billigt, men ingenting mot vad det kan bli. Och det sparar man oftast in genom att bara kolla tänderna ofta.

RE-Amemiya Kitted FD3S
richardoo290 VOLVO for life..
8 januari 2008 · 2 113 Inlägg

bmx skrev:
ja grejade nån tandförsäkring ja,kostar 50 kr månaden typ,de kan vara värt de!!

vad är det för försäkring? vad täcker den?  allt utom undersökningar?

bmx
8 januari 2008 · 7 100 Inlägg

richardoo290 skrev:

bmx skrev:
ja grejade nån tandförsäkring ja,kostar 50 kr månaden typ,de kan vara värt de!!

vad är det för försäkring? vad täcker den?  allt utom undersökningar?

öhhh,kommer fan inte ihåg,står på pappret fast den ligger ute i bilen,ska kolla upp de sen tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
chrno RE-雨宮
8 januari 2008 · 481 Inlägg

Dom brukar funka så att du betalar en månadssumma, jag har hört 200:- å då täcker det vad som än händer, från extraktion till rotfyllning till implantat.

RE-Amemiya Kitted FD3S
dagg
8 januari 2008 · 657 Inlägg

här är det så att du får betala året du fyller 20, fast en koll får du gratis

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang