hur länge håller en turbo på en 850/855?


#1
781

2006-02-06 13:59

ja hur länge funkar en turbo innan den ger upp? vad kostar en ny? begagnad?

några andra grejer som bruka slitas på t5orna?

MilleN Forummoderator

#2
9108 5

2006-02-06 15:22

hur långt räcker ett snöre?

beror på hur man kör och sköter om motorn..

Senast redigerat av MilleN (2006-02-06 15:23)


Saab 9-5 Aero SportCombi "BioPower" (2002)
#3
781

2006-02-06 15:25

MilleN skrev:
hur långt räcker ett snöre?

beror på hur man kör och sköter om motorn..

jojo självklart men i snitt? på en normalkörd bil

jonTe Forummoderator

#4
5704 4

2006-02-06 15:39

Turbon SKALL hålla hela bilens/motorns livslängd med det finns alltid saker som påverkar.
Samma frågeställning ställdes idag i en annan tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9743


MVH Jonas
..............
Saab 9000 2.3T "Banracern... mysig men lätt." (1992)
#5
781

2006-02-06 15:41

jo men man kan inte genföra en 94 med en 00.. har ju hänt en del i utvekling sen dess..

dom nya turbobilarna ska hålla bilen livslängd sägs de.. men som volvo 740 särskilt håller ju inte en turbo knappt 20000 mil?

jonTe Forummoderator

#6
5704 4

2006-02-06 15:51

timpan_87 skrev:
jo men man kan inte genföra en 94 med en 00.. har ju hänt en del i utvekling sen dess..

Joo visst har utvecklingen på turbosidan gått framåt med exotiska material och bättre verkningsgrader osv osv, dock har de "flytande lagringen" som en vanlig standard snurra har funnits vääääldigt länge.

timpan_87 skrev:
dom nya turbobilarna ska hålla bilen livslängd sägs de.. men som volvo 740 särskilt håller ju inte en turbo knappt 20000 mil?

...gäller för en 740 oxo....sköter man den rätt håller den i "evigheter".
Dock är en turbo väldigt känslig pga det höga varvtalet så brister det på någon punkt i listan blir livslängden därefter.
-"Rätt pumpförhållanden" och "rätt temeraturföhållanden" är något som det i många fall tummas på hos den vanligt unge trim/gasglade ägaren.


MVH Jonas
..............
Saab 9000 2.3T "Banracern... mysig men lätt." (1992)

Johanromeo155 Såld på Italienare

#7
579

2006-02-06 16:40

timpan_87 skrev:
jo men man kan inte genföra en 94 med en 00.. har ju hänt en del i utvekling sen dess..

dom nya turbobilarna ska hålla bilen livslängd sägs de.. men som volvo 740 särskilt håller ju inte en turbo knappt 20000 mil?

740 är en väldigt vanlig första bil. Allt går sönder med oförsiktiga människor bakom ratten.

Sharky Forummoderator

#8
10287 1

2006-02-06 18:40

Moderna konstruktioner i bilar har inget att göra med att skapa lång livslängd.

Få bilar i dagens läge är konstruerade för att ha en teknisk livslängd på 20.000 mil.

En polare till mig kör runt i en Volvo 940 Limo som har gått 93.000 mil. Orenoverad motor....

/Göran


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

volvo_240_tic ingen aning

#9
686 5

2006-02-06 19:04

vill du fölänga livet på din turbo så låt bilen gå på tom gång en liten stund före du börjar gasa.....


även zebran har sina fläckar
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
#10
3 117

2006-02-06 19:55

Köra lungt när bilen är kall, vara noga med oljebyten, efterkylning osv är några saker som spelar in mycket på turbons livslängd..


mx_3_ "Glidare"

#11
254 5

2006-02-06 19:59

Efterkylning är det många som slarvar med! Låt bilen gå nån minut innan du stänger av den, så får man en längre livslängd på turbon, givetvis spelar mycket annat in också.


THEBADGUY Gorgilus addictus

#12
4466 3

2006-02-06 21:07

10-15 000 mil


Allt för den där jävla hatten!
#13
904 8

2006-02-06 21:36

Poaren här han en Volvo 850 Trubo -94 om jag inte minns fel smile den har gått 38000 mil nu och fortfarande med orginal turbon.. !!!
Så att så länge bilen går normalt och servas som den ska så går dom nog hur långt som hällst


De ska va gött å leva

jonTe Forummoderator

#14
5704 4

2006-02-07 07:05

THEBADGUY skrev:
10-15 000 mil

hmm  Märkligt att en likadan turbo med mindre kompressor går minst det dubbla i en annan bil (Saab).
Volvo måste vara en riktig skitbil   tongue       <--skämt


MVH Jonas
..............
Saab 9000 2.3T "Banracern... mysig men lätt." (1992)

Stefan Varberg Supraman

#15
2300 2

2006-02-07 09:38

Dagens turboagg ska hålla hela bilens livslängd.
Men för att dom ska göra det krävs att man är noga med servicen och att man följer serviceplanen.
Samt att man har ett normalt körsätt.
Ständig hård körning sliter.


Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
#16
321

2006-02-07 09:43

timpan_87 skrev:
ja hur länge funkar en turbo innan den ger upp? vad kostar en ny? begagnad?

några andra grejer som bruka slitas på t5orna?

Som regel brukar man säga att ett agg. ska renoveras var 10.000:e mil vilket ja åxå tycker e rätt lämpligt... kostar inte allt för mkt att få den renoverad... kolla hos olika firmor..

/ Ncs


Tough ain´t...ENOUGH!

jonTe Forummoderator

#17
5704 4

2006-02-07 11:57

Nä nu ger jag snart upp....!
VART har du sett/hört/fått det ifrån?

-Ncs- skrev:

timpan_87 skrev:
ja hur länge funkar en turbo innan den ger upp? vad kostar en ny? begagnad?

några andra grejer som bruka slitas på t5orna?

Som regel brukar man säga att ett agg. ska renoveras var 10.000:e mil vilket ja åxå tycker e rätt lämpligt... kostar inte allt för mkt att få den renoverad... kolla hos olika firmor..

/ Ncs


MVH Jonas
..............
Saab 9000 2.3T "Banracern... mysig men lätt." (1992)

Sharky Forummoderator

#18
10287 1

2006-02-07 12:00

Det finns ingen mening alls i att renovera en turbo så länge den är ok i lagring och tätningar och inte har problem pga koksning eller blästrade/trasiga blad.
Spruckna avgashus eller trasiga pinnbultar är en annan anledning att renovera men brukar vara ganska uppenbara....

/Göran


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
#19
24 7

2006-02-10 09:34

Min turbo slår snart över till 20000 mil med orginal icke vatten kyld turbo och jag kan inte hitta några fel på den varken dåliga lager eller söndriga impellrar så det beror väll på hur bilen körs normal körning utan efterkylning o dyligt så håller dom väll 25-30k mil iaf


Volvo V70 Tdi "Mattgrå" (1999)




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon