Kamrem volvo

okkar
9 mars 2006 · 694 Inlägg

Hur ofta ska man byta? antal mil mellan ca? och va kostar en rem plus arbete till en 940 ca? något som vet detta.. tacksam för svar

sorken
9 mars 2006 · 251 Inlägg

bytesintervall på en sån brukar ligga på runt 8000mil ha ja för mig en rem kostar straks över hundringen å arbetet kan man göra sj alternativt lammna in till en privat verkstad ej på volvo då bli de många tusenlappar åt skogen..skulle tippa på att en privat bilmek kanske tar runt 500kr för jobbet

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
okkar
9 mars 2006 · 694 Inlägg

Ok tack så mycket.. vet ej när min byttes.. men ser inte sprickor och shit än men ialf kanske ska ta det säkra före det osäkra.. när är servicarna på 940 någon som vet när remmen ska bytas den har precis gått 30 tusen mil?? mvh oscar

sorken
9 mars 2006 · 251 Inlägg

det borde va daks att byta den nu..beroende på när förra ägaren bytt? men det gör inge om du kör av den det är inget som går sönder på en sådan motor

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
sorken
9 mars 2006 · 251 Inlägg

om du inte har en 16v?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
xBjorlingx
9 mars 2006 · 433 Inlägg

Kör tills den går av oscar..sen kör du in till vägkanten å trär på en ny..det tänker ja göra med min 16v..höhöhö wink

frasse4
9 mars 2006 · 736 Inlägg

Kolla på kåpan till kamremmen, där sitter en lapp, som om det är riktigt gjort vid senaste bytet ska säga när remmen senast byttes... och 8000 är nog ganska bra intrevall.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
okkar
9 mars 2006 · 694 Inlägg

xBjorlingx skrev:
Kör tills den går av oscar..sen kör du in till vägkanten å trär på en ny..det tänker ja göra med min 16v..höhöhö wink

haha du ska nog inte köra tills den går av nej då blir det ventilsallad.. haha ok men då gör ja såsmile för ja har ingen glt vanlig gl:D hehe

xBjorlingx
10 mars 2006 · 433 Inlägg

Är du osäker om när den är bytt så ska du nog byta den för säkerhets skull. Men köp inte remmen på biltema, utan gå till nån bättre firma. och hör runt om det är nån som byter kamremmar hemma i garaget..brukar ju itne ta mer än en femhundring!

volvo_240_tic ingen aning
10 mars 2006 · 687 Inlägg

byt själv!!

det är inte svårt och har man desutom en handbok så är det lättare
kolla bara märkningar så att de är på samma plats när du tog av den
som när du lägger på den...

även zebran har sina fläckar
okkar
10 mars 2006 · 694 Inlägg

volvo_240_tic skrev:
byt själv!!

det är inte svårt och har man desutom en handbok så är det lättare
kolla bara märkningar så att de är på samma plats när du tog av den
som när du lägger på den...

förklara detta? lägger på samma plats som vad? hänger inte med? är det inte bara att kränga på den nya rämmen?

Sharky
10 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Jodå.....med dreven på "samma plats" som förut, dvs dreven får inte vrida på sig..

/Göran

okkar skrev:
är det inte bara att kränga på den nya rämmen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
okkar
10 mars 2006 · 694 Inlägg

Sharky skrev:
Jodå.....med dreven på "samma plats" som förut, dvs dreven får inte vrida på sig..

/Göran

okkar skrev:
är det inte bara att kränga på den nya rämmen?

Ok hur ser man detta då? har aldrig kollat rem innan annat har jag gjort men inte detta..skulle vara intressant att lära sig... stämmer det att inget händer om remmen smäller av?
va händer om man kör samtidigt?

Sharky
10 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Har du en tuschpenna?

Dra ett streck.

/Göran

okkar skrev:
Ok hur ser man detta då? har aldrig kollat rem innan annat har jag gjort men inte detta..skulle vara intressant att lära sig...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mogge_83
10 mars 2006 · 137 Inlägg

Att inget händer när remmen går av var det dummaste jag har hört på länge...
Det är garanterat billigare att byta rem innan den går av, det är precis som du
säger det blir "ventilsallad".
Det låter som på dig att du är lite "newbie" på området, men det är faktiskt inte
så svårt, fixa en kamrem o spännrulle (mekonomen).
Sedan köper du en haynes handbok till din bilmodell det står mycket utförligt
hur du skall gå till väga, om du fastnar så kan du ju maila över nån bild eller
skriva en fråga.

Senast redigerat av Mogge_83 (10 mars 2006)

Brake em' down like a shotgun !!!
okkar
10 mars 2006 · 694 Inlägg

Mogge_83 skrev:
Att inget händer när remmen går av var det dummaste jag har hört på länge...
Det är garanterat billigare att byta rem innan den går av, det är precis som du
säger det blir "ventilsallad".
Det låter som på dig att du är lite "newbie" på området, men det är faktiskt inte
så svårt, fixa en kamrem o spännrulle (mekonomen).
Sedan köper du en haynes handbok till din bilmodell det står mycket utförligt
hur du skall gå till väga, om du fastnar så kan du ju maila över nån bild eller
skriva en fråga.

Hmm nej newbi är ajg inte men som sagt att det är ingen GLT du vet? vanlig gl? då kan det inte bli ventil sallad.. japp och ja ska väl göra det men var bara så att man får den rätt är la det enda... och är la bara att prova sig fram annars.. herregud fick nyss plocka ner hela jävla styrningen på bilen och det var inte det lättaste när man aldirg gjort något liknande innan men bara man håller ordning på grejerna vart det ska sitta osv osv.. så brukar det gå bra!!!

Jeebz
10 mars 2006 · 536 Inlägg

Alla rödblockare som har 8ventiler till volvo 700/940 klarar sig om kamremmen går av, för dom har förbränningsrummen i toppen så ventilerna har frigång mot kolven i ÖD. Förutom på b230k (om jag inte minns fel) och på b234f (16v motorn)

Senast redigerat av 744tic (10 mars 2006)

Drönirettab
10 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Men om man byter kamrem+rulle direkt så behöver man inte fundera på om det blir motorhaveri eller inte. Om man chansar och väntar ett tag med bytet så kan man ge sig sjutton på att remmen går av mitt i natten på en helg och man befinner sig ute i buschen med 3 mil till närmaste hus och temperaturen är -30 grader.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang