Vilken första bil bör man köpa 10-20 000kr

Saabcoolingen
24 april 2008 · 9 Inlägg

Tjena nu ska jag börja jobba och köpa mej en förstabil men har inte stor anning vilken jag ska ha jag gillar lite sportigt med turbo gärna men det får man ju inte så mkt för cirka en 15000 cirka har funderat på Saab 900 2,0t-2,3t eller 9000 2,3t eller en golf 94+ jag ska köpa sport stolar, kjolpaket och trima en del med mera så vilken är bäst?smile

OBS! OBS! Ingen Volvo eller Ford!

twin_cam Smålänning
24 april 2008 · 7 877 Inlägg

9000 är trevliga, men stora och kostar en del i försäkring, då du naturligvis skriver bilen på dig själv.

900 2,0t efter -94 är bra bilar, och hållbara. finns kjolpaket och är bra att trimma.

900 2,0t FÖRE 94 fins det inga kjolåpaket, men de är betydligt trevligare att köra.

VArför inte en Golf GTI?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
dabby född blåvit
24 april 2008 · 624 Inlägg

Golf för fasen smile

Saabcoolingen
24 april 2008 · 9 Inlägg

golf har ingen billig bil med turbo tror jag (med Bensin) vr6an dricker som ett as har jag hört när man gasar på 2l/milen och dom andra har inte många hk så är lite tveksam har funderat mest på Saab 900an 2,0t men folk som jag känner säger att dom går sönder lätt men jag själv har ingen anning

vad är positivt och negativt med dessa bilar?

försäkringen
dricker mkt?
lätt trimmade?
billiga delar?
vilken håller bäst?

Senast redigerat av Saabcoolingen (24 april 2008)

megaman_k
24 april 2008 · 430 Inlägg

Klart du ska köra ng900!

försäkringen är som alla turbobilar, bra mkt högre än motsvarande utan turbo. :p
Ligger runt litern blandad körning för mig, otrimmat.
Första stegen är ju rätt billiga(upp till 260hk) men ska man upp långt blir det mkt att byta.
Blocket säljer saab:ar i delar rätt ofta så för mig har det blivigt billigt.

vad som håller bäst vet jag inte, men min bil klagar jag inte på.
Sen augusit när jag köpte min har jag bara behövt byta vakkumslangar i motorn för de hade spruckit. Detta gör att luft sugs in utiffrån och slöar ner motorn. Svårt att se om man inte tittar noga.
Nu ska bromsarna bak bytas, också att tänka på på denna bil.

att tänka på, ju nyare bil desto bättre om det inte är många ägare osv... efter -96 kom bättre bromsar.
Passa dig för buskörda bilar som inte har bytt växellåda.

Kolla växlarna och framförallt backen. Mkt vanligt att den hoppar ur sig och har sig. Speciellt om den är gammal. Min hoppar ur när den är på det humöret. Men det kan man leva med. Kör mest framåt så.

Kolla hur ofta oljan bytts på bilen, för sällan skadar turbon. Rök är aldrig bra, svårförklarat nu när det är varmt ute med. Bromsarna är också något att kolla.

Annars så ja, kul bil att köra om med. Inte så stadig vid högre farter ihop med kurvor. Men då pratar vi högre högre högre farter. smile
Mkt finesser för pengarna och ett grymt lastutrymme.

Rekommenderar den iaf. Sen är den ju bra mkt snyggare än 9000 och kan stylas mera, fälgar från 9-5 å 9-3 passar rakt av. Är trevligt. Lycka till med bilvalet!

Saabcoolingen
24 april 2008 · 9 Inlägg

Jag kommer ha min morbror (bilmekaniker) med mej när jag kollar på bilar, så det blir inget problem.

men vad kan en saab 900 2,0t 95 kosta i försäkring på en med nytt körkort 18 åring???

föresten tack för alla svaren hjälper mkt smile

Mortalis VW-nörd?
25 april 2008 · 4 332 Inlägg

Saabcoolingen skrev:
golf har ingen billig bil med turbo tror jag (med Bensin) vr6an dricker som ett as har jag hört när man gasar på 2l/milen och dom andra har inte många hk så är lite tveksam har funderat mest på Saab 900an 2,0t men folk som jag känner säger att dom går sönder lätt men jag själv har ingen anning

vad är positivt och negativt med dessa bilar?

försäkringen
dricker mkt?
lätt trimmade?
billiga delar?
vilken håller bäst?

Och du tror inte att en 2.0 liters turbomotor som blivit trimmad dricker mycket? tongue Alla prestandabilar dricker ju mkt när du pressar dom hela tiden. Lycka till att hitta en som drar lite när du plågar...just saying.

Saabcoolingen
26 april 2008 · 9 Inlägg

Jag kommer inte gasa på hela tiden men ibland måste man ju ha kul

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 april 2008 · 10 427 Inlägg

Köp en 'riktig' Saab, OG 900 FTW!

För upp till 20 000 kan du ju hitta en riktigt fräsch.
Men verkar vara lite sällsynt.

Kanontips:
http://www.blocket.se/vi/16068661.htm?ca=6_s (T8 Special)

Fast då får du ju inte trimma sönder den wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Niklas1987 NO
27 april 2008 · 2 182 Inlägg

Saab V4,sportigare saab finns inte smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
R1kard V-Power
27 april 2008 · 1 186 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Saab V4,sportigare saab finns inte smile

haha-h-a-h-a...

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
caromania Forummoderator
27 april 2008 · 9 296 Inlägg

Ska du trimma och hålla på med kjolar och sånt så är väl saab bra.
Men: Glöm inte doldisen Rover 620ti. Tyvärr så har du inte så stora möjligheter att trimma som med en saab och inte så mycket styling tillgängligt. Fast i original är den betydligt rappare än en 900 turbo.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Okim Dra mig i draken!!!
27 april 2008 · 616 Inlägg

caromania skrev:
Ska du trimma och hålla på med kjolar och sånt så är väl saab bra.
Men: Glöm inte doldisen Rover 620ti. Tyvärr så har du inte så stora möjligheter att trimma som med en saab och inte så mycket styling tillgängligt. Fast i original är den betydligt rappare än en 900 turbo.

Rover skit mycket bil för pengarna men sen då???? bilmärket finns juh inte längre likaså delarna dom försvinner juh mer och mer?

Om ja int emissminner mig var detväll dom som konka  så

men visst Rover e billigt o  man får i stort set en  ny bil för inga pengar alls men det var juh det där med delar o ägandet?


en tanke

Mvh// Okim // Jocke
caromania Forummoderator
27 april 2008 · 9 296 Inlägg

Okim skrev:

caromania skrev:
Ska du trimma och hålla på med kjolar och sånt så är väl saab bra.
Men: Glöm inte doldisen Rover 620ti. Tyvärr så har du inte så stora möjligheter att trimma som med en saab och inte så mycket styling tillgängligt. Fast i original är den betydligt rappare än en 900 turbo.

Rover skit mycket bil för pengarna men sen då???? bilmärket finns juh inte längre likaså delarna dom försvinner juh mer och mer?

Om ja int emissminner mig var detväll dom som konka  så

men visst Rover e billigt o  man får i stort set en  ny bil för inga pengar alls men det var juh det där med delar o ägandet?


en tanke

Nej det är inte så, men det du tror delar du med så många andra och det är anledningen till att de är så billiga. Vi som vet bättre tycker det är jättebra då vi åker billigare och snabbare än killarna som åker 328.

Du kan plocka upp en 620ti från 97-99 för runt 20k. Då får du en fullutrustad bil med helskinn etc etc. Prestanda ligger i klass med Volvo T4 / SAAB 9-3 aero, till och med lite startsnabbare då de är lätta och har en bra diff.

Alla delar finns utan problem, kvaliteten är grym vg kaross och hjulupphängning då det är en Honda Accord. Rostskyddet är betydligt bättre än de flesta i motsvarande årsklass. Service finns hur mycket som helst. Jag bytte kamrem och hjullager för 2200kr inkl material på auktoriserad verkstad. Någon som slår det? För övrigt det enda jag bytte på närmare 10 år förutom avgassystem... Försäkringen är också billigare än de flesta andra bilar i klassen. Jag betalade 4500:- helförsäkring helår.

Den svaga länken är motorn som inte tåls att trimmas för hårt och du kan inte trimma den till mer än ~240hk om du inte öppnar plånboken rejält. Och som jag skrev, du hittar inte mycket styling.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Digital_Kicker
27 april 2008 · 3 721 Inlägg

Alltid roligt med den första bilen men lägg inte så mycket pengar på att styla den!. Bättre och roligare att styla en lite nya bil kanske?. En Saab 900 tycker jag att du ska satsa på i så fall!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang