Köpråd Volvo V70 Vs Saab 9-5 Kombi

Skalman
6 maj 2008 · 508 Inlägg

Hej alla på garaget !

Jag sitter och funderar på att köpa mig en ny bil och kan inte riktigt välja vad jag ska köpa för någon det står mellan En saab 9-5 kombi eller en Volvo V70 .

Det som ska vara bra med bilen är att den gärna är bensinsnål och får ej dra mer än 1 liter milen mer än inne i stan.

Prisklassen jag hade tänkt mig är 50-80000 kr och ej äldre än 2000 .

Sabben har jag förstått efter att ha läst i mång forum att dom har problem med att motorn drar olja och volvo v70 har jag inte läst något negatift om så skriv lite plus och minus om bilarna.

Sedan är frågan vilken motor man ska välja för det finns ju en hel del i alla fall i saabarna vad jag har sett och vilken är då bäst ? Det ska ju vara kraft under huven men är ju inget krav utan det som är viktigast vid köp av ny bil är att den ska vara billig att äga och även åka i så hur ser bränsle förbrukningen ut ?

Vad kan det kosta som 26 åring helförsäkring per år för respektive bil , bor ej i stor stan utan lite mindre stad på landet.

Vad ska man tänka på vid köp av en Volvo V70 och en saab 9-5 kombi och ska man välja Aero och vad är skillnaden på aero och icke aero ??

Skriv så mycket ni orkar så jag har så mycket kött på benen när jag ska köpa bil.

Det jag har tänkt när jag köper bil är att åka till motormännen så får dom testa bilen innan köp men vad kan det kosta ? Vilket är bäst att köpa bil från privatperson eller firma ?

Vad kostar dom olika servicarna på dom olika bilarna ? Och vad görs vid olika miltals servicar exempel 12000 mila service på en saab ?

Hade tänkt att köpa en saab 9-5 kombi eller volvo V70 som har max 15000 mil på mätaren.

Vågar man köpa automat eller drar dom mycket mer i soppa ? Eller är dom klena och rasar lätt ? Skulle vara skönt att slippa sitta och dra i spaken jämt och ständigt.

Så ge mig nu kött på benen :-)

Senast redigerat av Volvo glidaren (6 maj 2008)

Fredrik-79
6 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Om man skriver om 9-5an så är de kolvringarna som är problemet och GT17 turbon som är de stora problemen.
Sen är de ju bussningarna i bakvagnen som är lite dåliga och stötdämparna.
enklast att lösa problemet med motorn är att ha en Aero turbo med andra kolvar och annan programvara så blir du garanterat nöjd.
Annars är de byta olja vart 1000 mil och mer om du kör i stan och kolla oljan jämt.
Kolla även när du köper bilen hur oljan är och hur lådan och motorn låter.
Låter den fint kall och när den varvas och belastas är de bra.
I bakvagnen är de bra med powerflex bussningar för de hjälper

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Koolgatta
6 maj 2008 · 104 Inlägg

För 9-5: Kolla motorupphängningen om du köper en mil som gått långt eller mycket i stadstrafik. Ett symtom på det kan vara att växellådan inte fungerar som den ska (växlar går inte i, hoppar ur alt. vid automat; en ryckande känsla). Har själv kört 9-5 diesel-automat i ca 3000 mil.

För V70: Köp en D5 om du har råd med skatten, Vid normal körning drar den under 0.8 i blandad körning (med automatlåda). D5:an är mysig för du har som ett muller vid gaspådrag och duktigt med ork på låga varv. Har själv kört V70 D5-automat i ca 3500 mil.

Harder Better Faster Stronger
Skalman
7 maj 2008 · 508 Inlägg

Ingen mer som vill fylla på mer förslag eller info ??

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
9 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Jag skulle ju tipsa om en V70. Delvis för att jag har en själv (en nyare; 2004) och delvis för att jag tycker att Saabar är så förbannat fula och osköna att köra. Sedan har Volvo rent allmänt funkat så förbannat bra för mig. Det känns som att det är kvalitet på varje punkt, hela vägen ut.

Däremot har jag hört en del om just V70, att det ofta händer att det läcker mellan växellåda och motor, vilket tydligen kan bli dyrt (fråga inte mig, jag är asdålig på sånt här... men så säger dom på bilfirmorna i alla fall). Sedan ska det vara något med bromsbackarna som kan strula till det. Det är inget farlig i sig. Men ryker dom så kan dom slå av både det ena och det andra, och då kan det sedan bli lite dyrt. Det är lite sånt jag fick höra att jag skulle kolla innan jag köpte en V70 i alla fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang