byta kamrem volvo V70

sandzoo
21 maj 2008 · 2 071 Inlägg

hello undrar om de e nått att tänka på när jag ska byta kamrem på volvo V70 t5a..?

de ska bytas hela kamremssatsen..

ska man byta de sj.. eller lämna in den..

tack på förhand..

Sandzoo i da house
Vr6grabbarna
21 maj 2008 · 234 Inlägg

sandzoo skrev:
hello undrar om de e nått att tänka på när jag ska byta kamrem på volvo V70 t5a..?

de ska bytas hela kamremssatsen..

ska man byta de sj.. eller lämna in den..

tack på förhand..

Så pass ny bil.
Du borde nog lämna in det.
Det är mycket som kan gå fel om man inte är så bra på och göra det själv.
/ T

bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
21 maj 2008 · 366 Inlägg

Är ju de vanliga du ska tänka på. att den är i ÖD när du tar av kamremmen och sen inte snurra på veven medans remmen är lös, om det inte nu är så att de behövs justeras någon millimeter men annars går de fint att byta själv. om man nu har lyft. att ligga på backen är ingen hit på dom där bilarna, gjort de en gång och aldrig mera tongue Lycka till

MST4
21 maj 2008 · 224 Inlägg

Teddio skrev:

sandzoo skrev:
hello undrar om de e nått att tänka på när jag ska byta kamrem på volvo V70 t5a..?

de ska bytas hela kamremssatsen..

ska man byta de sj.. eller lämna in den..

tack på förhand..

Så pass ny bil.
Du borde nog lämna in det.
Det är mycket som kan gå fel om man inte är så bra på och göra det själv.
/ T

gör man det inte själv så lär man sig ju inget smile

är inte så svårt att byta faktiskt köp kammrems satts på volvo
och köp haynes så har du all info hur du byta.

Senast redigerat av MST4 (21 maj 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
sandzoo
21 maj 2008 · 2 071 Inlägg

japp funderar på de.. men men.. går nått fel så märker man ju de tongue

Sandzoo i da house
Larsson_Power Saabvilde!
21 maj 2008 · 1 708 Inlägg

sandzoo skrev:
japp funderar på de.. men men.. går nått fel så märker man ju de tongue

Ohja, märks ganska snabbt det wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
sandzoo
21 maj 2008 · 2 071 Inlägg

Larsson_Power skrev:

sandzoo skrev:
japp funderar på de.. men men.. går nått fel så märker man ju de tongue

Ohja, märks ganska snabbt det wink

japp de e jag rädd för.. nja.. nog för en verkstad fixa detta wink

Sandzoo i da house
tobbii
21 maj 2008 · 21 Inlägg

Det är inte så stor skillnad på den och på någon annan volvo. .Förutom att de är minimal arbetsplats;P
Haru bytt på en gammal bil skulle jag tro att du fixxar de på en ny oxå. Bytte på min 960 själv har aldrig gjort något liknande förr. Typ likadan motor fast din är tvärställd;)

unpatterned
21 maj 2008 · 294 Inlägg

Gör så här.
sov en god natt innan arbetet påbörjas.

Allt är som det ser ut, förutom en sak, återkommer till det.
finns markeringar, men det kan vara svårt att se när motorn sitter på plats i bilen, så köp sån där kamaxellås på biltema, och rör ej vevaxeln under bytet.

nu, till det som är annorlunda, spännaren till spännrullen,  det är en underhållsfri spännare, är en liten kolv som skall tryckas in och låsas med en sprint, och sen monteras och där ta bort sprinten,
tog mig lång til innan jag förstod hur det fungerar.

Och detta spännare skall tryckas hårt, behövs ett skruvstäd och 2 personer för att dra ihop den.

för övrigt så skall det gå bra, är helt ekonomist försvarbart att byta själv.....

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
sandzoo
21 maj 2008 · 2 071 Inlägg

unpatterned skrev:
Gör så här.
sov en god natt innan arbetet påbörjas.

Allt är som det ser ut, förutom en sak, återkommer till det.
finns markeringar, men det kan vara svårt att se när motorn sitter på plats i bilen, så köp sån där kamaxellås på biltema, och rör ej vevaxeln under bytet.

nu, till det som är annorlunda, spännaren till spännrullen,  det är en underhållsfri spännare, är en liten kolv som skall tryckas in och låsas med en sprint, och sen monteras och där ta bort sprinten,
tog mig lång til innan jag förstod hur det fungerar.

Och detta spännare skall tryckas hårt, behövs ett skruvstäd och 2 personer för att dra ihop den.

för övrigt så skall det gå bra, är helt ekonomist försvarbart att byta själv.....

jo tack de e lite pill.. o svet.. men ska nog lösas till slut big_smile
tack för tipps big_smile

Sandzoo i da house
Marlboroman
22 maj 2008 · 8 228 Inlägg

unpatterned skrev:
Och detta spännare skall tryckas hårt, behövs ett skruvstäd och 2 personer för att dra ihop den.

Dåligt skruvstäd eller klena mekaniker? big_smile Elaka skämt åsido. Går alledes utmärkt att spänna ihop den själv. Dock lär man ha nåt mellan käften på vad man nu spänner ihop med och kolven, annars är det inte säkert att man får in kolven tillräckligt långt för att få i sprinten. Spänna ihop gör man långsamt. Bara en liten bit i taget med en paus emellan gånger man man spänner. Drar man hela vägen i ett svep är risken mycket stor att man har sönder packningarna inuti. Köper man en ny spännare brukar det sitta sprint i redan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
GuMMiGuNNar
26 maj 2008 · 36 Inlägg

Marlboroman skrev:

unpatterned skrev:
Och detta spännare skall tryckas hårt, behövs ett skruvstäd och 2 personer för att dra ihop den.

Dåligt skruvstäd eller klena mekaniker? big_smile Elaka skämt åsido. Går alledes utmärkt att spänna ihop den själv. Dock lär man ha nåt mellan käften på vad man nu spänner ihop med och kolven, annars är det inte säkert att man får in kolven tillräckligt långt för att få i sprinten. Spänna ihop gör man långsamt. Bara en liten bit i taget med en paus emellan gånger man man spänner. Drar man hela vägen i ett svep är risken mycket stor att man har sönder packningarna inuti. Köper man en ny spännare brukar det sitta sprint i redan.

hehe menar du verkligen att du klämmer ihop den för hand med typ en tång? smile

isåfall har du en väldigt dålig spännare!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang