Besiktning av avställd bil??

Hejhoppet
25 mars 2006 · 337 Inlägg

Ska ställa på min golf nu snart (Har slutsiffra 5). Det är första gången jag ska besiktiga bilen, min fråga är nu om jag för köra med bilen innan besiktningen. Jag ställde av den i aug förra året.

/Reggan

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Painadict Fiat Coupe 16vt
25 mars 2006 · 71 Inlägg

Det är klart du får...du har ju en femma...de innebär väl
att du kan vänta att besikta tills typ augusti som senast...

Trozzo Oekonomisk, ja visst
25 mars 2006 · 966 Inlägg

Jag har för mig att du inte får köra med bilen utan besiktning om bilen har vart avställd mer än 6mån oavsett vilken siffra det är på den, men å andra siadan så har du ju en 5 och då har du ju en besiktnings periode mellan mars - juli så om du ställer på den nu och besiktigar den så gäller besiktningen ett helt år ändå

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
Kirre
25 mars 2006 · 2 122 Inlägg

du får köra bilen obes oskattad oförsäkrad till bes men du får hoppas att du inte möter polisen... om din bil har fått kör förbud så kan du besikta när du vill bara att fixa tid annars är det mars till aug som gäller

Senast redigerat av Kirre (25 mars 2006)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Lindström Envis optimist
25 mars 2006 · 454 Inlägg

Så länge bilen inte har körförbud för att det tidigare fick de på besiktingen så kan du köra den till besiktningen. Enligt besiktningen får man köra den dit avställd och oförsäkrad också men det är ju inte å rekomendera.

Hejhoppet
25 mars 2006 · 337 Inlägg

Den fick ej körförbud på senaste besiktning! Men jag får köra med den ända fram till Juli då den ska besiktigas igen eller? Jag ska alltså ställa på den, skatta den, försäkra den NU!

Senast redigerat av Reggin (25 mars 2006)

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Painadict Fiat Coupe 16vt
25 mars 2006 · 71 Inlägg

Kirre skrev:
du får köra bilen obes oskattad oförsäkrad till bes men du får hoppas att du inte möter polisen... om din bil har fått kör förbud så kan du besikta när du vill bara att fixa tid annars är det mars till aug som gäller

Helt rätt...

nxtream yeeah baby
25 mars 2006 · 50 Inlägg

jag besiktade min bil för en vecka sen avställd oskattad o oförsäkrad och på sommar däck...
dom på besiktningen skiter i det..det är väll tusse batong som har nåt att tilllägga om detta, om man nu möter dom;)

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
25 mars 2006 · 1 781 Inlägg

jag tror inte att dom brukar stanna en.. hörru du du... du har en oskattad och oförsäkrad bill.. tror inte att dom stannar en om dom inte har någon kontroll så att säga....

Team Insane Racing
Landin Motorentusiast
25 mars 2006 · 4 Inlägg

Det smidigaste är om du ringer och bokar en tid. då får de dit regnr. och då vet de direkt när det är besiktningstid.
Jag ringde och skulle boka tid men då sa de att jag inte har pesiktningstid nu. så ring.

carawelle
26 mars 2006 · 460 Inlägg

Painadict skrev:

Kirre skrev:
du får köra bilen obes oskattad oförsäkrad till bes men du får hoppas att du inte möter polisen... om din bil har fått kör förbud så kan du besikta när du vill bara att fixa tid annars är det mars till aug som gäller

Helt rätt...

Man får inte köra en bil på allmän väg som saknar försäkring och är oskattad.
Ring närmsta polismyndighet.

carawelle
26 mars 2006 · 460 Inlägg

Reggin skrev:
Den fick ej körförbud på senaste besiktning! Men jag får köra med den ända fram till Juli då den ska besiktigas igen eller? Jag ska alltså ställa på den, skatta den, försäkra den NU!

Om din besiktning är godkänd så kan man andvända bilen som vanligt till ordinarie besiktningsperiod kommer  även om den varit avställd större delen av tiden


Om du fått ombesiktning så blir det  körförbud efter en månad,helt ny besiktning efter två månader.
Bilen får inte andvändas innan ny besiktning gjorts.

Memme I'am AWESOME..
5 november 2009 · 2 783 Inlägg

Väcker liv här,

Sitter i ett dilemma..

Ska jag bes bilen, då den är oskattad,oförsäkrad och körförbud... GÅR DETTA ?!?!?!


eller ska jag ställa på den, betala skatten o försäkringen... Men då får jag vänta till slutet av månaden för att besa den...

Vilket tkr ni? Tacksam för svar!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Pellefax
5 november 2009 · 644 Inlägg

Memme skrev:
Väcker liv här,

Sitter i ett dilemma..

Ska jag bes bilen, då den är oskattad,oförsäkrad och körförbud... GÅR DETTA ?!?!?!


eller ska jag ställa på den, betala skatten o försäkringen... Men då får jag vänta till slutet av månaden för att besa den...

Vilket tkr ni? Tacksam för svar!

Du får köra närmsta väg till och från bes. med avställd bil OM du har trafikförsäkring,INTE oförsäkrat som vissa skrivit innan.

turboforssen Telge Drifting Team
5 november 2009 · 5 398 Inlägg

ja du får besikta en avställd bil. men den ska hällst komma dit på släp
annars kör du olagligt

Senast redigerat av turboforssen (5 november 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
gamlingen
5 november 2009 · 5 198 Inlägg

Man får ALDRIG köra en bil oförsäkrad på allmänväg,,, ni som säger det.. visa var ni läst detta.

Sarge
5 november 2009 · 2 337 Inlägg

Avställning av fordon @ Transportstyrelsen.se skrev:
Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
 
Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.

Senast redigerat av Sarge (5 november 2009)

Turbomatte Lackerare/Rekondare
5 november 2009 · 834 Inlägg

Malm3n skrev:
jag tror inte att dom brukar stanna en.. hörru du du... du har en oskattad och oförsäkrad bill.. tror inte att dom stannar en om dom inte har någon kontroll så att säga....

SKITSNACK!!!!!  Medans dom ligger bakom dick så passar dom mer än gärna på att dra ditt regnummer några ggr om i datorn. Har hänt mig flertalet ggr.


Men jag menar det, hur jobbigt och svårt är det att ställa på och försäkra sin bil?

Memme I'am AWESOME..
5 november 2009 · 2 783 Inlägg

Vad händer om man kör en heeeeeeeeeelt oförsäkrad bil dit ? - vet att de e olagligt!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Memme I'am AWESOME..
5 november 2009 · 2 783 Inlägg

Kan man köra me sin bil försäkrad bara!yikes .... Hur många dagar/timmar då?tongue Enbart till bes å hem elleer? ;P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang