Behöver hjälp med polering!!

Koffey
26 maj 2006 · 46 Inlägg

Hur får man bort polerrosor? Går det att fixa?? Har nyligen köpt ny bil och tänkte lägga upp den här på garaget men upptäckte precis i solljuset att den är riktigt dåligt polerad.. Den är mörkblå så det är inte den roligaste färgen..                       
Mycket tacksam för alla svar

Mackan134
27 maj 2006 · 36 Inlägg

Hej, använd polish utan slipmedel och vaxa efteråt, använd en oscillerande maskin. Biltemas maskin duger.

3M Polish är riktigt bra, om du kan få tag på det

ps: Stanna inte för länge på samma ställe med maskinen och tryck inte för hårt, ta små ytor i taget.

Jag jobbar med att rekonditionera bilar så det är bara å fråga om det är nåt.

Lycka till /Marcus

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
puff
27 maj 2006 ·

Har du några tips hur man kan få igen lite repor i lacken mackan?
Mvh

Mackan134
27 maj 2006 · 36 Inlägg

Tjena, vad har du för lack, metallic eller solid färg ? vilken färg typ mörk eller ljus ?

Det finns alltid en gräns för vad man kan få bort, men det kan ju bli lite bättre wink

Jag använder 3M Polish på svarta, och andra mörka lacker.

3M rubbing (fast cuting compound) med slipmedel i använder jag på tex. röda bilar som för det mesta är mera vita än röda när jag har fått in dom.

Ps: Det finns ingen tumregel på vad man ska göra ordning en dålig lack med man måste titta på bilen först och sen avgöra vad man ska göra


Good luck /Mackan

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
Daniel
27 maj 2006 · 671 Inlägg

Vilken färg håller bäst och är lättast att få snygg igen? Finns det några nyanser som är bättre.

Mackan134
27 maj 2006 · 36 Inlägg

Daniel skrev:
Vilken färg håller bäst och är lättast att få snygg igen? Finns det några nyanser som är bättre.

Tjena, Daniel du ska givetvis inte välja en färg och sen köpa bil, men en bland många lacker som är "lätta"  att hålla snygga är tex: silver metallic

Ps: En solid svart färg är svår att hålla snygg,(repor syns direkt), men när en ägare håller en svart bil fin så slår den det mesta i gläns,, så det är mesta upp till ägaren hur bilen ser ut...

God bless Smartab /Mackan wink

Senast redigerat av Mackan134 (27 maj 2006)

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
Daniel
27 maj 2006 · 671 Inlägg

Bilen har jag redan men karossen är olackad. Grå gelcoat är inte så snyggt.

bamse_tramse
28 maj 2006 · 1 Inlägg

har kört emot en buske så att det har blivit en repa längs med sidan på bilen ..  inte en jätte "grov" repa men ändå ... har provat med cleaner samt vax ..  men blir inte av med den ...  tycker att den borde gå att polera bort ...  nån som har nått bra tips ..  bilen e för övrigt antracitgrå till färgen

mvh/ T

Koffey
28 maj 2006 · 46 Inlägg

Mackan134 skrev:
Hej, använd polish utan slipmedel och vaxa efteråt, använd en oscillerande maskin. Biltemas maskin duger.

3M Polish är riktigt bra, om du kan få tag på det

ps: Stanna inte för länge på samma ställe med maskinen och tryck inte för hårt, ta små ytor i taget.

Jag jobbar med att rekonditionera bilar så det är bara å fråga om det är nåt.

Lycka till /Marcus

Tack för svaret!! ska köpa en oscillerande maskin imorgon och prova.. vet du vem som säljer 3M Polish?

mindclip
28 maj 2006 · 147 Inlägg

hittade en sida där man kan läsa o eventuelt beställa 3m produkter

http://www.bryggan.net/index2.html

Mackan134
28 maj 2006 · 36 Inlägg

Koffey skrev:

Mackan134 skrev:
Hej, använd polish utan slipmedel och vaxa efteråt, använd en oscillerande maskin. Biltemas maskin duger.

3M Polish är riktigt bra, om du kan få tag på det

ps: Stanna inte för länge på samma ställe med maskinen och tryck inte för hårt, ta små ytor i taget.

Jag jobbar med att rekonditionera bilar så det är bara å fråga om det är nåt.

Lycka till /Marcus

Tack för svaret!! ska köpa en oscillerande maskin imorgon och prova.. vet du vem som säljer 3M Polish?

Här är en länk, det finns säkert flera butiker, det är bara å googla lite

http://www.watski.se/www/produkter_meny … roupID=600

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
burrab
12 juni 2006 · 3 Inlägg

jag har en fråga som säkert kan verka väldigt dum men vad är en oscillerande maskin o vad är inte det?

m.v.h burrab

burrab
12 juni 2006 · 3 Inlägg

bamse_tramse skrev:
har kört emot en buske så att det har blivit en repa längs med sidan på bilen ..  inte en jätte "grov" repa men ändå ... har provat med cleaner samt vax ..  men blir inte av med den ...  tycker att den borde gå att polera bort ...  nån som har nått bra tips ..  bilen e för övrigt antracitgrå till färgen

mvh/ T

Jag har haft lite repor på min dörr så jag köpte scratch remover från turtlewax ca. 70kr. Efter ett jävla gnidande och putsande försvann dom nästan helt. Absolut värt att testa tycker jag.


m.v.h burrab

burrab
12 juni 2006 · 3 Inlägg

Koffey skrev:
Hur får man bort polerrosor? Går det att fixa?? Har nyligen köpt ny bil och tänkte lägga upp den här på garaget men upptäckte precis i solljuset att den är riktigt dåligt polerad.. Den är mörkblå så det är inte den roligaste färgen..                       
Mycket tacksam för alla svar

Jag är bara en amatör polerare fast med ett stort intresse. Jag polerade faktikskt en gammal passat (svart) idag med ca. 18år på nacken. Man måste polera ordentligt, det tog mej 2,5 timme att bara polera motorhuven och skärmarna. Jag använde mej av Z1 bilpolish och sedan sonax flytande hårdwax, fick ett förbannat bra resultat. Mitt tips är att man ska våga trycka lite så man verkligen kommer ner i lacken, man ska se att polerrondellen blir färgad av bilen. Hoppas jag har varit till nån hjälp

m.v.h burrab

Senast redigerat av burrab (12 juni 2006)

general
13 juni 2006 · 52 Inlägg

När jag jobbade med rekond, så körde vi Lahega.
Jag kan berätta ett av dom enklaste sätten för att få riktigt fin lyster.

Tvätta bilen med kallavfetning.
Steg 1 Lahega no1. nr:11kör med röd trissa ca:1300rpm (Maskin typ Festool, Flex)
Steg 2 Lahega no1. nr:17 kör med svart lr gul trissa ca:1400rpm (Maskin typ Festool, Flex)
Steg 3 Lahega no1. nr:35 kör med oscillerande maskin. (Maskin typ Festool, Flex)

Maskin typ Festool, Flex. Bra saker.

Bra att veta.
Tejpa alla gummilister vilket spar mkt tid. Annars får du fula vitaräster som kan vara svåra att få bort. Finns medel för att ta bort det med men det behöver man inte om man gör det rätt.
Var vaksam när du kör på plast tex stöt så att du inte går igenom lack, gäller även när du kör med nr:11 på bilen.

Komihåg att tvätta av bilen efter nr:11 innan du går på med nr:17. nr:35 kan du köra på direkt efter nr:17.
Du kan även köra nr:33 ist för nr:35. Men rekomenderar nr:35.

Du kan läsa mer på www.Lahega.se
Fråga om du vill veta mer.

Lycka till.

Koffey
13 juni 2006 · 46 Inlägg

Tack för alla svar!! Jag har polerat bilen nu. Skulle först använda 3m produkter men hittade inte det här i Helsingborg så det blev Lahega istället. Jag körde med en oscillerande maskin och blev riktigt nöjd. Mycket jobb men helt klart värt det smile

corre
27 maj 2007 · 8 Inlägg

Mackan134 skrev:
Hej, använd polish utan slipmedel och vaxa efteråt, använd en oscillerande maskin. Biltemas maskin duger.

3M Polish är riktigt bra, om du kan få tag på det

ps: Stanna inte för länge på samma ställe med maskinen och tryck inte för hårt, ta små ytor i taget.

Jag jobbar med att rekonditionera bilar så det är bara å fråga om det är nåt.

Lycka till /Marcus

vad skulle du använda för start för att ta bort nyansskillander efter klistermärken ? ska polera/fräscha upp en husbil, den har ju inte vanlig metall som underlag...om det nu inverkar något ?

Rylander
27 februari 2008 ·

Mackan134 skrev:
Hej, använd polish utan slipmedel och vaxa efteråt, använd en oscillerande maskin. Biltemas maskin duger.

3M Polish är riktigt bra, om du kan få tag på det

ps: Stanna inte för länge på samma ställe med maskinen och tryck inte för hårt, ta små ytor i taget.

Jag jobbar med att rekonditionera bilar så det är bara å fråga om det är nåt.

Lycka till /Marcus

Tackar smile exakt vad jag behövde smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang