Vilket är bäst? b230f eller b230et

Sliminus92
15 februari 2013 · 50 Inlägg

tja går lite i tankar på två val...

har skaffat mig en b230ET motor komplett med kablar och boxar och hela skiten.

har just nu en b230F som sitter i min 740 -92 (Inte regina)

men de jag går runt och tänker på är om jag ska turbo konvertera eller om jag ska byta hela jävla skiten? tongue

frågan är oxå vilka kolvar/stakar är bäst dom som sitter i F eller ET?

tanken är att jag ska chipa, sportfilter, annan dump och ställa ladd tryck 1 bar kanske? helst mer.

sen när man vill trimma mer så blir de kolvar och stakar först och främst!

men iaf vad ska man välja?

turbo konvertera som tar 2 dagar eller byta motor och koppla om all jävla el som kan ta XXX Dagar?

/Linus

TobiasEkstranD
15 februari 2013 · 796 Inlägg

turbo convertera dock mera små pill jobb och lösningar me de tongue sen kan du inte ladda så pass mkt me ett 230f block

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
jh-hindersson OVERBOOSTED
15 februari 2013 · 852 Inlägg

kan ju inte ladda mycket med et blocket heller hmm MAX 1bar... går ju köra mer men då är risken väldigt stor att stakarna går, och vev lagrena är inte dom bästa  smile


o kolvarna är mycket bättre i et:n än f motorn smile et har ju komp sänkta kolvar,


bästa är nog o köpa nya stakar h-profil/FT/FK m.m sen bygga ihop motorn jämte o sen släng i den, tar ju inte lång tid o byta allt smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Sliminus92
15 februari 2013 · 50 Inlägg

okej, eller ska man satsa på ett ft/fk block som har oljekylda kolvar och köra på mitt insprut/topp? har ju allt komplett redan. eller ska man bara byta till h-profil och smidda kolvar?

skulle vara riktigt glad om man kunde få 350 hk men som sakt nöjer mig med 200-250 hk.

men om man sätter i et motorn och byter till h profil och smidda kolvar, chipar, sportluftfilter, byta till öppendump, 3" avgasrör och ställer laddtryck lite. hur många hästar kan de landa på? om jag nu vill att de ska hålla, hur många bar rekomenderar ni? nåt annat man skulle kunna byta ut?

sen hade jag tänkt köra på etanol och har räknat ut att jag behöver 400-500cc spridare så tänkte köra med 465 cc spridare då.

/linus

jh-hindersson OVERBOOSTED
16 februari 2013 · 852 Inlägg

CoolHot skrev:
okej, eller ska man satsa på ett ft/fk block som har oljekylda kolvar och köra på mitt insprut/topp? har ju allt komplett redan. eller ska man bara byta till h-profil och smidda kolvar?

skulle vara riktigt glad om man kunde få 350 hk men som sakt nöjer mig med 200-250 hk.

men om man sätter i et motorn och byter till h profil och smidda kolvar, chipar, sportluftfilter, byta till öppendump, 3" avgasrör och ställer laddtryck lite. hur många hästar kan de landa på? om jag nu vill att de ska hålla, hur många bar rekomenderar ni? nåt annat man skulle kunna byta ut?

sen hade jag tänkt köra på etanol och har räknat ut att jag behöver 400-500cc spridare så tänkte köra med 465 cc spridare då.

/linus

ja ett orginal ET blocket räcker ju till 200-320hk ialf.. har ju 182hk org "om du har med alla boxar m.m"

men skaffa=
chip
3" avgas med 3" downpipe
saabs röda spridare (ligger på CA 400cc)
annan IC
ladd på 0,8 - 1,1bar MAX!
annan turbo typ 16t, 18t, 19t, T3T4

så har du runt 300hk smile

med etanol får du nog ha lite större spridare (de går köra med saabs men går lite snålt då)

smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 februari 2013 · 7 243 Inlägg

är det inte et blocket som är dåligt om man vill trimma ? smalare lager eller något i den stilen ? är inte så påläst när de kommer till volvo

b23et ska dock va bäst vad jag förstått

saabs röda flödar 365cc om de är friska har jag för mig

Senast redigerat av CHEEVA (16 februari 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jh-hindersson OVERBOOSTED
16 februari 2013 · 852 Inlägg

CHEEVA skrev:
är det inte et blocket som är dåligt om man vill trimma ? smalare lager eller något i den stilen ? är inte så påläst när de kommer till volvo

b23et ska dock va bäst vad jag förstått

saabs röda flödar 365cc om de är friska har jag för mig

ja et blocket är inte så jätte bra men de håller ju om man kör "normalt" stakarna suger o tidiga b230et blocket hade smalare lager 87-88 bytte dom till bättre..


ja b23et o b230ft/fk är dom "bästa" smile


aa 365cc vid 2,5bar tror ja de är, så lite mer vid högre tryck
Alla saabar med kortmotor har BTR på 3bar smile

Senast redigerat av jh-hindersson (16 februari 2013)

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Mickius
16 februari 2013 · 4 670 Inlägg

Dom röda flödar 352cc @3 bar

Har 4 st liggandes!

Källa: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567

På en saab motor klarar dom ungefär 280-300hk på bensin och ca 220hk med etanol

Senast redigerat av mickius (16 februari 2013)

Sliminus92
16 februari 2013 · 50 Inlägg

chip (har jag redan)
3" avgas med 3" downpipe (kostar ju inte många kroner, så att de är inga problem)
saabs röda spridare (ligger på CA 400cc) - kör på dom bosch spridarna jag hittade, kostade 600 kr st helt nya dessutom.
annan IC (De har jag redan tänkte byta ut till nån stor typ 58cm och 3 tums anslutningar tongue
ladd på 0,8 - 1,1bar MAX! (de låter helt vettigt smile
annan turbo typ 16t, 18t, 19t, T3T4 (T3T4 turbo hade jag tänkte införskaffa mig och samtigt som jag gör de tänkte jag köpa extraktorgrenrör och en ssqv dump)

men åter till stakkar och kolvar, vad rekomenderar ni.

vi säger att jag satsar på 300-350 hk. jag byter allt de som stor ovanför.

vad mer skulle vara bra att byta så de håller oxå.

7900 för stakar och kolvar är väl helt okej, men om man kan slippa den kostnaden så JA tack, har redan massa andra planer för bilen som drar iväg i pengar tongue

skulle de funka bättre att stoppa i ft/fk stakar och kolvar?

/Linus

jh-hindersson OVERBOOSTED
16 februari 2013 · 852 Inlägg

CoolHot skrev:
chip (har jag redan)
3" avgas med 3" downpipe (kostar ju inte många kroner, så att de är inga problem)
saabs röda spridare (ligger på CA 400cc) - kör på dom bosch spridarna jag hittade, kostade 600 kr st helt nya dessutom.
annan IC (De har jag redan tänkte byta ut till nån stor typ 58cm och 3 tums anslutningar tongue
ladd på 0,8 - 1,1bar MAX! (de låter helt vettigt smile
annan turbo typ 16t, 18t, 19t, T3T4 (T3T4 turbo hade jag tänkte införskaffa mig och samtigt som jag gör de tänkte jag köpa extraktorgrenrör och en ssqv dump)

men åter till stakkar och kolvar, vad rekomenderar ni.

vi säger att jag satsar på 300-350 hk. jag byter allt de som stor ovanför.

vad mer skulle vara bra att byta så de håller oxå.

7900 för stakar och kolvar är väl helt okej, men om man kan slippa den kostnaden så JA tack, har redan massa andra planer för bilen som drar iväg i pengar tongue

skulle de funka bättre att stoppa i ft/fk stakar och kolvar?

/Linus

ja de kommer garanterat funka med den setupen smile men stakarna är på gränsen, kolvarna håller (om dom är finna?)

men släng dit några ft/fk stakar (finns o köpa väldigt billigt 300-800kr) så kommer de ju hålla mycket bra smile


kopplingen är ganska viktig att byta wink med 320hk+ så kommer org inte hålla länge tongue
om du ska ha sinterkoppling ta 6-puckad, 4-puckad sliter mer på lådan..

och lådan ska du nog byta, m47 suger tongue m46, m90 eller getrag låda är de som funkar bäst smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Sliminus92
16 februari 2013 · 50 Inlägg

okej, men då kan kan jag sätta dit kolvar och stakar från en ft/fk hittade nu för typ 1200.

sen får jag väl byta ut till en m90 låda med koppling. tror de blir billigast smile

tack för alla svar nu är man lite mer påläst om detta iaf. sen ska man ba stoppa i motorn och koppla all jävla el oxå tongue hehe längtar absolut inte... haha

/Linus

Mack Forum- och sitemoderator
16 februari 2013 · 26 183 Inlägg

Glöm inte att uppgradera bromsarna. Väldigt lätt att glömma bort i allt hästkraftsjagande..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Sliminus92
16 februari 2013 · 50 Inlägg

har redan slitsad broms kit på G smile och sänkningssats sen får jag se vad mer man ska byta smile

/Linus

jh-hindersson OVERBOOSTED
17 februari 2013 · 852 Inlägg

lycka till med bilen smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Sliminus92
17 februari 2013 · 50 Inlägg

'Tackar smile

Denniz_ Turbo?
22 februari 2013 · 440 Inlägg

Sluta snacka skit om att b230f håller lika illa som b230et! Ta reda på fakta innan tongue Hans b230f ifrån -92 har samma stakar osv. som en b230ft = håller för ca 300-350 mer också om man bygger rätt. b230et har tandpetsstakarna = håller till ca 250hk.
b230ft kompressionsförhållande: 9,0:1
b230f                 -"-                            9,7:1

Skillnaden är kompförhållade som är lägre i turbon med fördel. Själv kör jag med ett b230f block med ca 250hk och de håller, dock något komsänkt med urgröptaförbränningsrum. Men 300hk i en org b230f går om man vill. Vet dom kör mer ändå med org. b230f  block och de har hållt.

Och jag ska upp till en ca: 300-350hk i min b230f. Finns org. turbo maskiner som har 9,7:1 i komp så de funkar bara man testar sig fram.

Saabs röda spridare brukar bottna fortare på en volvo har med att bränslesystemt är olika etc. en ca 250+ räcka saab spridarna till.
Grenrör ska du ha ett portat 940 eller bygga ett eget allt köpa på kl etc. org 740 funkar men är inge vidare. Turbo ska du ha en större. Beroende på hur mycket du ska köra med, större turbo och bättre grenrör = mindre mottryck = håller bättre och motorn klarar mer.

Org koppling är skit dålig på volvo. turbotryckplatta klara ca: 250+hk med sinter lite mer. Men en sachs är de enda rätta.

Senast redigerat av Denniz_ (22 februari 2013)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Sliminus92
22 februari 2013 · 50 Inlägg

tack för ett rakt svar smile visserligen la jag ner tanken att byta motor eller konvertera.. konvertera hade varit lättast och skönast men sen insåg jag att jag hade regina elsystem och då kan man knappt trimma... så lägger nog ner den tanken och bygger klart den som "show" bil och köper mig en 740 turbo och bygger på senare..

/LinuX

Davidrydstrom
27 april 2013 · 28 Inlägg

ska du bygga om till turbo på min gammla? De ä ju regina system på den ;-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang